تبیان، دستیار زندگی
پیرزن نزد عمرولیث آمد و از رفتار سربازان او شکایت کرد. عمرو گفت: «ای پیرزن! می گویی لشکریان در زیر سرمای زمستان باشند؟! آیا قرآن می دانی؟» پیرزن گفت: «آری» . عمرو گفت: خداوند در قرآن می فرماید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خضوع ستمکاران با یک آیه

سیمای قرآن در قرآن

نقل شده است که عمرولیث در فصل زمستان با لشکریانش به شهر نیشابور وارد شد و به سربازان خود دستور داد که در خانه های مردم سکونت گزینند. پیرزنی در شهر بود که پنج خانه داشت. سربازان، خانه‌های او را اشغال کردند.

پیرزن نزد عمرولیث آمد و از رفتار سربازان او شکایت کرد. عمرو گفت: «ای پیرزن! می گویی لشکریان در زیر سرمای زمستان باشند؟! آیا قرآن می دانی؟» پیرزن گفت: «آری» . عمرو گفت: خداوند در قرآن می فرماید:

قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَلِكَ یَفْعَلُونَ ؛ پادشاهان وقتی وارد شهری شوند، آن را تباه و ویران می سازند و عزیزان آن دیار را خوار و ذلیل می کنند و این شیوه ی ایشان است. 1

پیرزن قرآن خوان، فوری پاسخ او را داد و گفت: «آری، این آیه درست است اما گویا امیر این آیه را نخوانده یا فراموش کرده است که خداوند در همان قرآن فرموده است:

فَتِلْكَ بُیُوتُهُمْ خَاوِیَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَةً لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ؛ این خانه های آنان است که بر اثر ستمکاری به ویرانی تبدیل شده است. به راستی که در این هلاکت و ویرانی برای مردم دانا عبرت است.2

وقتی زن این آیه را خواند، در عمرو اثر عجیبی گذاشت و به فکر فرو رفت. سپس دستور داد لشکریانش خانه های مردم را تخلیه کنند و در باغی بیرون از شهر خیمه زنند. 3

تفسیر آیه

قرآن درباره ی سرانجام و هلاکت قوم ثمود می فرماید: «ببین این خانه های آنان است که به خاطر ظلم و ستم شان خالی مانده است.» نه صدایی از آنها به گوش می رسد. جنب و جوشی در آن جا وجود ندارد و از آن همه زرق و برق ها و ناز و نعمت ها و مجالس پرگناه، اثری باقی نمانده است.

آری، آتش ظلم و ستم در آنها افتاد و همه را سوزاند و ویران کرد. «در این ماجرا درس عبرت و نشانه های روشنی است از پایان کار ستمکاران و قدرت پروردگار برای کسانی که می دانند.»

پیام ها

1- آیات قرآن بهترین وسیله هدایت ستمکاران و گناهکاران است. همچنان که یک پیرزن حافظ قرآن توانست با خواندن آیه ای، شرّ ستمکاری را از مردم شهری دفع کند.

2- به شهادت تاریخ و قرآن، هیچ ظلمی پایدار نخواهد بود، و پس از مدت زمانی، ظلم ظالم، تمام قدرت خانه و کاشانه ی او را ویران خواهد کرد.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


1- نمل، 34.

بگفتا چو شاهان هجوم آورند                             همه کشور و ملک از هم درند

کسی کاو عزیزست و باشد جلیل                      بگیرند و سازند او را ذلیل

چو در چنگ دشمن فتد سرزمین                        بدین شیوه پویند راهی چنین

2- نمل، 52.

کنون خانه هایی به جا مانده است                    که خالی در این گونه افتاده است

بنا را نهادند چون بر ستم                                 بناهایشان گشت ویرانه هم

در این کار پنهان بود آیتی                                 بگیرند اهل، خود عبرتی

3- تأثیر قرآن در جسم و جان، ص 247 به نقل از : نمونه هایی از تأثیر و نفوذ قرآن، صص 122 تا 124.