تبیان، دستیار زندگی
وش عیاری در لندن بیدار شو آرزو" فیلم جدید "كیانوش عیاری" فیلمساز ایرانی در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن به نمایش درآمد. فیلم ? 90?دقیقه‌ای بیدار شو آرزو كه در سالن شماره دو "نشنال فیلم تیاتر" (ان.اف.تی) در مجتمع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«بیدار شو آرزو» فیلم جدید کیانوش عیاری در لندن


بیدار شو آرزو" فیلم جدید "كیانوش عیاری" فیلمساز ایرانی در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن به نمایش درآمد.

فیلم ? 90?دقیقه‌ای بیدار شو آرزو كه در سالن شماره دو "نشنال فیلم تیاتر" (ان.اف.تی) در مجتمع فرهنگی هنری "ساوث بنك" در لندن به نمایش درآمد بطور كامل به زلزله بم و حوادث و تبعات ناشی از آن اختصاص دارد.

داستان این فیلم قهرمان مشخصی ندارد و اغلب مردم از اهالی بزرگسال بم و روستاهای اطراف آن گرفته تا كودكان و امدادگران، قهرمان ماجرا هستند.ولی در میان آنها چهره دو نفر نمایانتر است معلم غیر بومی كه در تلاش برای یافتن و نجات كودكان زنده مانده از زیر آوار و برپایی دوباره كلاس و مدرسه خود است و دیگری زندانی كه براثر زلزله رها شده و همه اعضای خانواده‌اش را در این حادثه از دست داده است.

در این فیلم تلاشی برای معصوم و به دور از اشتباه نشان دادن چهره‌های اصلی نشده و مردم حاضر در آن ضمن فداكاریها و جانفشانیهای خود در بیشتر مواقع، در مواردی خاص خودخواهیها و اشتباههایی دارند.

بیدار شو آرزو با توجه به سوژه حساس و همچنین پرداخت مستند گونه آن فیلمی تاثیرگذار و در عین حال تاثر برانگیز است.

با این حال از نظر برخی از منتقدان حاضر در سالن نمایش فیلم، نبود یك ساختار مشخص داستانی تا حدی به فیلم ضربه زده است.

به گفته آنان، اگر این یك فیلم مستند و یا گزارش خبری بود تكلیف بیننده با آن روشن‌تر بود، ولی در این شرایط در طول یك ساعت و نیم و بدون وجود یك خط محكم روایی بیننده احساس می‌كند كه تكرار حوادث دلخراش و نمایش چند باره مصیبتهای یكسان اهالی مناطق زلزله زده كمكی به تبدیل این فیلم از یك شبه مستند به یك فیلم بلند سینمایی نمی‌كند.

یكی دیگر از مسایل فیلم پایان ناگهانی و تا حدی كلیشه‌ای آن است. در حالی كه هیچ گونه نشانی از بهبودی شرایط و یا تغییر نگاه كودكان بی‌پناه و یتیم زلزله‌زده نسبت به زندگی و آینده وجود ندارد، ناگهان معلم ده با برپایی یك چادر به آنان اعلام می‌كند كه زندگی ادامه دارد.

بیدارشو آرزو یكی از چهار اثر كارگردانان ایرانی شركت داده شده در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن است.

مطالب مرتبط

g>

برندگان سیمرغ بلورین بیست و سومین جشنواره فیلم فجر

منبع : ایرنا