تبیان، دستیار زندگی
این بار از 2 هزار وات برق برای اعدام وی استفاده شد. جریان قوی برق باعث پاره شدن رگ های او شد و فوران خون به بیرون از بدنش باعث اتصالی در صندلی شد و منجر به آتش گرفتن وی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جان دادن چندمرحله‌ای در اعدام

صندلی الکتریکی

بخش سیاسی-اعدام با صندلی الكتریكی كه فقط در آمریكا اجرا می‌شود با وجود انتقادات فراوان از آن به‌دلیل جان دادن چند مرحله‌ای فرد محكوم، هنوز در این كشور اجرا می‌شود؛ روندی كه مورد انتقاد شدید افكار عمومی قرار گرفته است.

اگر چه نفس وجود اعدام برای احقاق حق مظلوم امری مذموم نیست اما نوع اعمال این حكم و افرادی كه شامل آن می‌شوند از مواردی بوده كه همیشه در آمریكا محل بحث اقلیت رنگین پوست آن بوده است.

از ابتدای تاسیس آمریكا روش‌های متعددی برای اعدام محكومان در این كشور استفاده شده است كه از میان آنها می‌توان به " چرخ خرد كننده "، "زنده زنده سوزاندن "، "له كردن با سنگ " و "چوبه‌دار " را نام برد.

در حال حاضر 4 روش برای اعدام در آمریكا وجود دارد كه عبارت است از اعدام با استفاده از صندلی الكتریكی، جوخه اعدام، تزریق سم، حلق‎آویز كردن.

صندلی الكتریكی

استفاده از صندلی الكتریكی برای اعدام اولین بار در آمریكا مورد استفاده قرار گرفت. در این روش محكوم با نوارهای چرمی به روی صندلی چوبی بسته می شود و سیم های برق به بدن و سر او متصل می شود.

صندلی الكتریكی تنها در آمریكا و به مدت چند دهه است كه استفاده می‌شود. البته این روش اعدام زمانی كه آمریكایی‌ها بین سالهای 1924 - 1976 فیلیپین را تحت اشغال خود داشتند در این كشور مورد استفاده قرار می گرفت.

اولین صندلی الكتریكی

صندلی الکتریکی

اولین صندلی الكتریكی توسط دكتر "دیوید راكول " در سال 1840 ساخته شد و برای اولین بار در سال 1890 از آن استفاده گردید.

ایده ساخت صندلی الكتریكی زمانی به وجود آمد كه یك مرد مست در آمریكا با برخورد به سیم های برق جان داده بود. از آنجایی كه یكی از افراد مسئول پیگیری ایجاد روش جدید برای اعدام دندانپزشك بود، ایده صندلی الكتریكی را مطرح كرد.

این دكتر دندانپزشك دو نفر از خبره های برق را در آمریكا برای ایجاد صندلی الكتریكی استفاده كرد: توماس ادیسون و نیكولا تسلا. این دو نفر در آن زمان رقیب هم محسوب می شدند و نمی‌خواستند از سیستم آنها برای این كار استفاده كنند چون می ترسیدند مشتریانشان به خاطر این كار از محصولات آنها استفاده نکنند. ادیسون برای آزمایش چند حیوان را به این روش در ملأ عام كشت.

اولین نفری كه توسط صندلی الكتریكی اعدام شد

اولین كسی كه از این طریق اعدام شد "ویلیام كملر " از نیویورك بود كه در آگوست 1890به این صورت اعدام شد.

شوك برقی به مدت 17 ثانیه به وی وارد شد كه موجب بی‏هوشی او شد ولی قلب و مغز وی از كار نیفتاد. بعد از معاینه پزشكان دستور اعدام مجدد صادر شد ولی ژنراتوری كه برق صندلی را تامین می‌كرد برای شارژ مجدد به زمان احتیاج داشت.

این بار از 2 هزار وات برق برای اعدام وی استفاده شد. جریان قوی برق باعث پاره شدن رگ های او شد و فوران خون به بیرون از بدنش باعث اتصالی در صندلی شد و منجر به آتش گرفتن وی شد.

صندلی الکتریکی

بعد از این اتفاق یكی از افرادی كه مسئول ساخت این صندلی بود گفته بود كه اگر برای اعدام او از تبر استفاده می شد راحت‎تر جان می داد. یكی از خبرنگارانی هم كه شاهد این اعدام بود نیز گفته بود كه صحنه دلخراشی را شاهد بوده است.

اولین زنی كه توسط صندلی الكتریكی اعدام شد "ماراتا پالس " بود كه در زندان سینگ در سال 1899 اعدام شد.

استفاده از صندلی الكتریكی همواره مورد انتقاد قرار گرفته است و این به این دلیل است كه در بسیاری از موارد فرد محكوم طی چند مرحله در این روش جان داده است. با این وجود هنوز از این روش برای اعدام در آمریكا استفاده می‌شود.

"پل پاول " آخرین فردی است كه در 18 مارس 2010 در ایالت ویرجینیا یعنی همان ایالتی كه چند روز قبل ترزا لویس زن عقب‎مانده ذهنی آمریكایی اعدام شد توسط صندلی الكتریكی اعدام گردید.

منبع:فارس

تنظیم:سعید آقازاده