تبیان، دستیار زندگی
علی عرشی با اشاره به ورود ایران به جمع صادرکنندگان بنزین جهان، از آغاز صادرات قریب الوقوع 4 محموله جدید بنزین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پتروشیمی، تولید و صادرات بنزین

پالایشگاه

بخش اقتصاد- هر چند، چندی پیش خبر خود کفایی در تولید بنزین باعث شگفتی همه شد اما به نظر میرسد که دولت در این امر مصمم است و مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به ورود ایران به جمع صادرکنندگان بنزین جهان، از آغاز صادرات قریب الوقوع 4 محموله جدید بنزین خبر داد و گفت: ایران بنزین تولیدی را با قیمتهای روز بازار به خریداران تحویل می‌دهد.

علی عرشی در گفتگو با مهر با اشاره به اجرای طرح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی و خود کفایی کشور از واردات این فرآورده نفتی، گفت: با دستور وزیر نفت اولین محموله بنزین تولیدی ایران به بازارهای جهانی صادر شده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه به زودی سه تا چهار محموله جدید بنزین ایرانی به بازارهای جهانی صادر می شود، تصریح کرد: با صادرات این محموله، جمهوری اسلامی ایران عملا به جمع صادرکنندگان بنزین جهان پیوسته است.

وی در خصوص کیفیت بنزین صادراتی ایران توضیح داد: کیفیت این بنزین بسیار بالا است به طوری که اولین محموله صادراتی حاوی بنزین سوپر بوده است.

عرشی مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از صادرات قریب الوقوع سه تا چهار محموله جدید بنزین از ایران خبر داد و یادآور شد: به زودی این محموله ها به برخی از متقاضیان بنزین ایرانی فروخته خواهد شد.

وی با اعلام اینکه با توجه به شرایط خاص سیاسی کشور امکان تشریح برخی از جزئیات همچون میزان حجم، ارزش فروش و نام خریداران محموله صادراتی بنزین وجود ندارد، اظهار داشت: اما هدف ایران برای حضور در جمع صادرکنندگان جهانی بنزین به وقوع پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون شرکت ملی نفت ایران بنزین تولیدی را با قیمتهای روز بازار به خریداران تحویل می دهد، خاطر نشان کرد: با تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی امکان خودکفایی و سپس صدور این فرآورده نفتی برای کشور امکان پذیر شده است.

با توجه به شرایط خاص سیاسی کشور امکان تشریح برخی از جزئیات همچون میزان حجم، ارزش فروش و نام خریداران محموله صادراتی بنزین وجود ندارد

این مقام مسئول در واکنش به گزارش برخی از رسانه های غربی مبنی بر اینکه صادرات بنزین ایران یک پز سیاسی است، خاطر نشان کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و واقعیت انکارناپذیر آن است که ایران با شکستن تحریم برخی از قدرتهای غربی عملا  نه تنها از واردات بنزین خودکفا شده بلکه امکان صادرات این فرآورده نفتی هم برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است.

به گزارش مهر، با خودکفایی ایران در تولید بنزین،  قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی با 1.5درصد کاهش به 814 تومان به ازای هر یک لیتر در بازار فوب خلیج فارس رسیده است.

هم چنین قیمت فروش بنزین سوپر در بازار خلیج فارس حدود 520 تومان به ازای هر یک لیتر است که نسبت به هفته ما قبل آن کاهش نشان می دهد.

با اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی از 40 روز گذشته در 6 مجتمع پتروشیمی برزویه (نوری)، جم، امیرکبیر، بندر امام خمینی، اراک و بوعلی سینا در مجموع امکان تولید 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین در داخل کشور فراهم شده است.

حال سوال این است که كم‌ و كیف خودكفائی بنزین بدون افت تولید پتروشیمی چیست؟ به عبارتی قرار نیست که برای دست یابی به خودکفایی در تولید بنزین از تولید سایر محصولات پتروشیمی محروم بمانیم.

خبرگزاری فارس در گفت و گویی با عبدالحسین بیات مدیر عامل شركت ملی صنایع پتروشیمی به این مسئله پرداخته است.

پالایشگاه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس وی در این گفت و گو  با اشاره به استفاده از توان 6 مجتمع پتروشیمی برای تولید بنزین با درجه اكتان بالا گفت: قیمت تمام شده این بنزین نسبت به قیمت بنزینی كه شركت ملی نفت از بازارهای جهانی می‌خرد، بسیار به هم نزدیك است و اختلاف قابل توجهی ندارد.

به گفته بیات تولید بنزین در صنعت پتروشیمی از نظر مقدار و تناژ هیچگونه كاهشی بر دیگر محصولات پتروشیمی نگذاشته است. بلكه در واحدهایی كه بنزین تولید می‌كنیم به دلیل آنكه با هماهنگی بسیار زیاد و فشرده و منسجم و همدلی در بخش بالا دستی و بخش پایین دستی وجود داشته است و به دلیل تامین خوراك مناسب و مرغوب از نظر مقدار و كمیت نیز افزایش داشته‌ایم.

بیات اضافه کرد  كه در پتروشیمی آنگونه برنامه ریزی كردیم كه مازاد بر مصرف صنایع تبدیلی و یا پایین دستی داخلی را به تولید بنزین تخصیص دادیم، یعنی مصرف كنندگان داخلی كشورها و آنهایی كه نیازشان وابسته به مجتمع تولید كننده بنزین است نیاز آنها تأمین شود. بنابراین تولیدات مازاد ما و آن مقداری كه به صادرات اختصاص داشت به تولید بنزین تخصیص دادیم.

وی افزود از نظر صادرات محصولات پتروشیمی در واقع 6 مجتمع پتروشیمی به تولید بنزین اختصاص داده شده است به طوری كه چهار پتروشیمی از این مجتمع‌ها در گذشته نیز بنزین تولید می‌ كردند اما تفاوت تنها در این بود كه در گذشته بعضی از كشورهای خارجی و یا داخلی این بنزین را خریداری كرده و در خارج از كشور با اختلاطی كه انجام می ‌دادند تبدیل به بنزین معمولی می‌ كردند و در واقع آن بنزین را صادر و كشورهای خارجی آن را مصرف می‌كردند و یا با كلی ارزش افزوده بیشتر به خود ما باز می ‌گرداندند.

بنابراین به محض آنكه وزارت نفت به مجتمع‌های پتروشیمی اعلام كند كه نیاز به تولید بنزین ندارد این مجتمع ها به فرآیند قبلی خود بازمی گردند. دو مجتمع پتروشیمی دیگر كه اكنون به تولید بنزین می پردازند در واقع در مقابل 38 تا 40 مجتمع دیگر پتروشیمی كه محصولات خود را تولید می ‌كنند قرار دارند و در واقع صادرات صنعت پتروشیمی ماحصل مازاد بر نیاز كل تولید این مجتمع‌ها است، این دو مجتمع بخشی از تولیدشان كه در گذشته صادر شده، اكنون به تولید بنزین داده شده كه اصلا قابل توجه نیست.

به محض آنكه وزارت نفت به مجتمع‌های پتروشیمی اعلام كند كه نیاز به تولید بنزین ندارد این مجتمع ها به فرآیند قبلی خود بازمی گردند.

در 6 ماهه اول سال 89 از نظر مقدار7  میلیون و 800 هزار تن محصولات مختلف پتروشیمی به ارزش 4 میلیارد و 700 میلیون دلار صادر كردیم كه نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی سال 88 از نظر مقدار و یا كمیت30  درصد و از نظر ارزش 55 درصد رشد داشتیم.

وی در مورد امکان افزایش تولید می گوید: ما همه مجتمع‌ های پتروشیمی كه توان تولید بنزین دارند را در این طرح به كار نگرفتیم و امكان اضافه كردن مجتمع‌های دیگر و افزودن به این 17 تا 20 میلیون لیتر در روز كه در حال تولید هستیم وجود دارد؛ اما كشور نیازی به این موضوع ندارد و ما هم برنامه ‌ای برای افزودن بر این 6 مجتمع پتروشیمی نداریم و من نیز عرض كردم این 6 مجتمع كه به تولید بنزین تخصیص داده شده همه تولیدات این مجتمع‌ها نیستند و نیاز داخلی اكنون با این میزان تولید تأمین می ‌شود و بخشی از آن چیزی كه تولید می‌ شده و صادر شده است به سمت تولید بنزین در داخل كشورهدایت شده است.

به گفته وی  با این هدف‌ گذاری كه شده است دیگر ما بنزین را به دلیل آن تهدیداتی كه دشمنان نظام علیه مردم ایران طراحی كرده‌اند و خنثی كردن آن تهدیدات وارد نمی كنیم و مجتمع‌های پتروشیمی این روند را همچنان تا زمانی ادامه می ‌دهند كه پروژه احداث پالایشگاه های جدید پروژه‌های افزایش ظرفیت بعضی از پالایشگاه ها به اتمام برسد.زمانی كه آنها به تولید برسند همین مقدار بنزین مورد نیاز كشور را تأمین می ‌كنند و ما دیگر می ‌توانیم مجتمع‌ های پتروشیمی را مجدد به روند عادی بازگردانیم.

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات