تبیان، دستیار زندگی
: ماساژ یکی از روش‌های قدیمی‌ای است که اکثر ورزشکاران و مردم برای رفع خستگی و کسب آرامش از آن استفاده می‌کنند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر ماساژ در ورزش (1)

ماساژ ورزشی

بخش ورزشی - ماساژ یکی از روش‌های قدیمی‌ای است که اکثر ورزشکاران و مردم برای رفع خستگی و کسب آرامش از آن استفاده می‌کنند همچنین از ماساژ می‌توان برای درمان صدمات و ضایعات مختلف ورزشی استفاده کرد...........

ماساژ

ماساژ یکی از روش‌های قدیمی‌ای است که اکثر ورزشکاران و مردم برای رفع خستگی و کسب آرامش از آن استفاده می‌کنند همچنین از ماساژ می‌توان برای درمان صدمات و ضایعات مختلف ورزشی استفاده کرد از طرف دیگر متخصصان فیزیوتراپی و توانبخشی برای درمان برخی از بیماران خود از روش‌های مختلف ماساژ استفاده می‌کنند.

ماساژ را می‌توان به دو گونه انجام داد:

1. ماساژ به وسیله دستگاه‌های مخصوصی که با برق کار می‌کنند و با ایجاد لرزش و ارتعاش در پوست و عضلات مختلف بدن باعث ایجاد آرامش می‌شوند.

2. ماساژ به وسیله دست که تأثیرات آن بسیار بیشتر از ماساژ دادن با دستگاه‌های مخصوص است زیرا لمس پوست بدن به وسیله دست‌های ورزیده ماساژور تأثیرات درمانی چشمگیری دارد.

تاریخچه ماساژ

ماساژ در تمام ملل و در میان همه مردم با فرهنگ‌های گوناگون رواج داشته است. شاید علت رواج ماساژ عامه‌پسند بودن آن نزد تمام مردم باشد. در ابتدا مردم بدون اینکه از تأثیرات فیزیولوژیکی و درمانی ماساژ اطلاعی داشته باشند از آن استفاده می‌کردند برای مثال اولین اقدامی که هنگام ضرب دیدن قسمتی از بدن انجام می‌دادند تکان دادن آن یا مالش دادن عضو صدمه‌دیده بود اما به مرور زمان با تحقیقات انجام شده تأثیرات درمانی آن نیز به اثبات رسید.

در میان ملل و اقوامی که در گذشته از ماساژ استفاده می‌کردند می‌توان از مصریان، ایرانیان، یونانیان، چینی‌ها و ژاپنی‌ها نام برد. بقراط و ابوعلی‌سینا نیز از ماساژ برای درمان استفاده می‌کردند اما باید گفت که شخصی به نام پیتر هنری لینگ از کشور سوئد که استاد شمشیربازی بود ماساژ به سبک جدید را پایه‌گذاری کرد.

تعریف ماساژ

ماساژ را می‌توان بدین‌گونه تعریف کرد:

1. یک سری حرکات به کمک دست که به بافت‌های نرم بدن اعمال می‌شود و می‌تواند روی دستگاه‌های عصبی، عضلانی و گردش خود موضعی تأثیرات درمانی داشته باشد.

2. یک سری حرکات منظم و اصولی روی بافت‌های بدن که تأثیرات خاصی روی سیستم عصبی، ‌عضلانی و گردش خون می‌گذارد.

ماساژ کودک

اهداف ماساژ

ستفاده از ماساژ به‌خصوص ماساژ دست برای تسکین درد، افزایش دامنه حرکتی، کاهش تورم، حفظ و افزایش انعطاف‌پذیری بافت‌ها و افزایش جریان خون محیطی است.

ممنوعیت‌های ماساژ

مواد ممنوعیت ماساژ عبارت است از:

1. پارگی شدید

2. فتق دیسک بین مهره‌ای

3. مرحله حاد بیماری پارکینسون

4. تورم ناشی از بیماری‌های قلبی

5. شکستگی‌هایی که جوش نخورده

6. التهاب بافت‌های نرم و زخم‌های پوستی

7. التهاب وریدهای پس از جراحی انتقال تاندون‌ها

8. اختلال روانی به خصوص افسردگی یا خوشی‌ بیش از حد

در حاملگی و فتق‌های بزرگ که احتمال التهاب صفاق و آپاندیس وجود دارد ماساژ شکم ممنوع است.

انواع حرکات ماساژ

حرکات ماساژ به سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

1. استروکینگ

2. کامپرشن (نیدینگ)

3. پرکاشن

حرکات ماساژ باید سرعت معین و ریتم ثابتی داشته باشند.

ادامه دارد.........

( در ادامه تمامی حرکات ماساژ و انجام این حرکات برای بیماران مختلف بیان می شود. )

تهیه کننده : رزا خاموشی

منبع: مقالات دیوید کاستیل