تبیان، دستیار زندگی
عفونت‌های قارچی آنقدر گسترده هستند که می‌توانند در تمامی نقاط بدن ظاهر شده و آنها را درگیر کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد قارچ ها روی سر

عفونت قارچی پوست سر

عفونت‌های قارچی آنقدر گسترده هستند که می‌توانند در تمامی نقاط بدن ظاهر شده و آنها را درگیر کنند. پوست سر هم به خاطر شرایط مناسبی که برای رشد قارچ ‌ها دارد، مکان مناسبی برای رشد و نمو عفونت‌های قارچی است.

این عارضه به ویژه در کودکان رخ می دهد و باعث ریزش موی سر به صورت نقطه‌ ای می‌شود. البته افراد بزرگسال هم در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

چگونه سرایت می کند؟

این عفونت از راه های مختلفی مانند تماس نزدیک فرد به فرد، تماس با وسایل شخصی افراد بیمار مانند شانه، حوله، یا رختخواب و تماس با حیوان آلوده قابل انتقال است.

چه اثراتی روی پوست سر و موها دارد؟

این عفونت قارچی باعث ریزش مو یا به اصطلاح، کچلی قسمت‌هایی از موی سر یا کل موها می‌شود که پوست سر خاکستری به نظر می رسد و نقاط سیاه‌ رنگی روی آن را می ‌پوشاند. این نقاط سیاه ‌رنگ، موهایی هستند که ریزش کرده و باقیمانده آنها به صورت نقاط سیاه به نظر می‌رسند. در این حالت پوست سر پوسته پوسته شده و شوره سر در آن دیده می‌شود. این قسمت‌ها خارش زیادی دارند و گاهی بر اثر خارش زیاد، زخم می‌شوند.

چگونه درمان می شود؟

عفونت قارچی پوست سر معمولا با قرص‌های ضد قارچ قابل درمان است. برخی پزشکان هم کرم‌ها یا قرص‌های استروئیدی را تجویز می‌کنند. استروئیدها باعث کاهش التهاب ناشی از عفونت می شوند، ولی استفاده طولانی مدت از آنها به دلیل عوارض جانبی شدیدی که به جای می‌گذارند، توصیه نمی‌شود.

این عارضه در حال حاضر خیلی جدی و همه‌ گیر نیست، ولی در زمان‌ های قدیم به علت عدم رعایت بهداشت عمومی و دسترسی نداشتن به آب سالم و بهداشتی، افراد زیادی دچار عفونت قارچی پوست سر می‌شدند.

چگونه از بروز آن جلوگیری کنیم؟

بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی پوست، اصل پیشگیری و رعایت بهداشت عمومی و بهداشت فردی است.

فقط مراقب باشید، زیرا عفونت‌های قارچی، از آن دسته عفونت‌هایی است که حتی پس از درمان هم امکان عود و بازگشت آنها وجود دارد، پس بیشتر حواستان را جمع کنید.

با کودک مبتلا چه باید کرد؟

ابتلای کودکان به این عارضه و گذراندن مراحل درمانی نباید باعث دور ماندن آنها از مدرسه و دوستان شود.

در این مرحله، پزشکان شامپوهای ضد قارچی را تجویز می‌کنند که مانع از گسترش و انتقال آن به سایر افراد می‌ شود. این شامپوها عفونت را درمان نمی‌کنند، ولی به کاهش مقدار قارچ‌ها در پوست سر کودک کمک می‌نمایند.

کودک نباید از شانه، حوله، رختخواب، کلاه و به طور کلی وسایل شخصی دیگران استفاده کند.

وسایل شخصی کودک را به طور مرتب بشویید و پس از بهبود کودک، برای جلوگیری از عود عفونت‌ها، وسایل شخصی و به ویژه شانه او را با مواد ضد عفونی ‌کننده بشویید.

ندا اظهری – جام جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

قارچ های پوستی و راه درمان آنها

مراقب قارچ ‌پا باشید

سلامت پوست یعنی سلامت بدن

ریزش مو و تبلیغات ماهواره‌ای دروغین

ماساژ پوست سر و طاسی

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد ؟

انواع دردسر‌های موی سر

5 علت ریزش موی خانم ها

ریزش مو تا چه حدی طبیعی است؟

ریزش موی سر در آقایان

ریزش موی سر در خانم ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.