تبیان، دستیار زندگی
کیفر سومین فیلم سینما حسن فتحی بود که تابستان 89 همزمان با مسابقات جام جهانی فوتبال اکران شد. قرار بود فیلم همزمان با عید فطر روی پرده برود اما به خاطر حجم زیاد فیلم‌های آماده اکران این اتفاق نیفتاد و تهیه‌کننده فیلم سیعد سعدی حاضر شد در شرایط نامناسبی ف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"کیفر" بزرگترین فیلم‌  تاریخ سینمای ایران

حسن فتحی

حسن فتحی بعد از چهار ماه سکوتش را در مورد "کیفر" شکست .او تنها عامل دیده نشدن و فروش پایین این فیلم را تصمیم نادرست سعید سعدی تهیه کننده در مورد زمان اکران دانست در صورتی که برای فیلم حداقل، فروشی معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان پیش بینی می‌شد.

به گزارش خبرنگار مهر، "کیفر" سومین فیلم سینما حسن فتحی بود که تابستان 89 همزمان با مسابقات جام جهانی فوتبال اکران شد. قرار بود فیلم همزمان با عید فطر روی پرده برود اما به خاطر حجم زیاد فیلم‌های آماده اکران این اتفاق نیفتاد و تهیه‌کننده فیلم سیعد سعدی حاضر شد در شرایط نامناسبی فیلم را اکران کند. فتحی که از این ماجرا ناراضی بود زمان اکران فیلم درباره "کیفر" با هیچ رسانه‌ای گفتگو نکرد و ترجیح داد سکوت کند. اما روز گذشته قبل از شروع نشست مطبوعاتی مجموعه "در مسیر زاینده رود" این وعده را داد که به سوال خبرنگاران در مورد فیلم "کیفر" پاسخ دهد که البته این اتفاق در طول نشست نیفتاد. گفتگوی ما با او درباره نحوه اکران این فیلم و پیش‌بینی خوشبینانه فتحی در مورد فروش "کیفر" است.

* : شما از اکران فیلم "کیفر" ناراضی بودید اما چه دلیلی داشت وقتی فیلم روی پرده است درباره آن حرف نزنید؟

- حسن فتحی: مقصر اصلی این ماجرا تهیه‌کننده بود اما آنقدر مرد نازنینی است که واقعیتش فکر کردم اگر حرف بزنم نمک روی زخم می‌پاشم و مهم‌تر از همه این که گله و شکایت فایده‌ای نداشت. به خاطر همین ترجیح دادم سکوت کنم.

*درباره خود فیلم که می‌توانستید حرف بزنید.

-آنقدر عصبانی بودم که ترجیح دادم هیچ صحبتی در آن شرایط در مورد "کیفر" نکنم.

سعدی بزرگترین اشتباه زندگی حرفه‌ای‌اش را در مورد فیلم "کیفر" انجام داد. من خیلی اصرار کردم آن زمان فیلم اکران نشود اما انگار کسی صدایم را نشنید

*به سعید سعدی گفتید که مخالف اکران فیلم در آن زمان هستید؟

-سعدی بزرگترین اشتباه زندگی حرفه‌ای‌اش را در مورد فیلم "کیفر" انجام داد. من خیلی اصرار کردم آن زمان فیلم اکران نشود اما انگار کسی صدایم را نشنید. به آقای سعدی هم گفتم فیلم قطعا در گیشه با چنین شرایطی شکست می‌خورد اما متاسفانه او نپذیرفت.

سعدی بزرگترین اشتباه زندگی حرفه‌ای‌اش را در مورد فیلم "کیفر" انجام داد. من خیلی اصرار کردم آن زمان فیلم اکران نشود اما انگار کسی صدایم را نشنید

*چرا نپذیرفت؟ بالاخره آقای سعدی تهیه کننده فیلم بود و قطعا بیشتر از شما نگران این مساله بود.

-به او وعده داده بودند که تو فیلم را اکران کن ما کاری می‌کنیم که فروشش خوب باشد. خود سعدی هم بعد‌ها متوجه شد همه وعده و وعیدهایی که به او برای اکران فیلم داده‌‌اند بی پایه و اساس بوده است. البته زمانی که او متوجه این قضیه شد دیگری کاری از دست کسی برنمی‌‌‌آمد.

 *چه وعده‌ای داده بودند؟

-گفته بودند مدت اکران فیلم را تمدید می‌کنند اما این اتفاق هم نیفتاد.

*فکر می‌کنید "کیفر" فقط به خاطر زمان اکران نامناسبش دیده نشد؟

-"کیفر" یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. عید فطر مناسب‌ترین زمان اکران برای این فیلم بود و جالب است که خودشان هم قول عید فطر را داده بودند، اما به یک‌‌‌باره گفتند نمی‌شود و اکران فیلم همزمان شد با مسابقات جام جهانی فوتبال. برای این فیلم مجموعه‌ای کاملا حرفه‌ای را کنار هم جمع کردم و ماحصل کار هم خوب وآبرومند از آب درآمد و فکر می‌کنم "کیفر" بزرگترین لطمه را از اکران خورد. زمانی که مردم از اکران فیلمی آگاهی نداشته باشند چه انتظاری برای فروشش می‌توانیم داشته باشیم؟

*بالاخره فیلم تبلیغات داشت و آنطور نبود که بدون اطلاع مردم روی پرده برود.

-زمانی که کیفر اکران شد یک هفته بدون تبلیغات و بیلبورد روی پرده بود و بعد از آن هم تبلیغات این فیلم به صورت نامنظمی انجام شد. همه تابلوها یا پشت درخت‌ها نصب شده بود یا جایی که قابل دیده شدن نبود. من نمی‌دانم کجای دنیا فیلمی روی پرده می‌رود که تبلیغاتی برایش صورت نگرفته است و اصلا کجای دنیا فیلمی را به این شکل تبلیغ می‌کنند؟ همه این اتفاق‌ها در مورد فیلمی افتاد که خیلی از منتقدان روی آن نظر مثبت داشتند. فیلمی که یک موضوع اجتماعی را بررسی می‌کند و هدف آن سرگرمی صرف نیست. کیفر فیلمی بود که مخاطب را به تفکر وامی‌داشت و برای چنین فیلمی این وضعیت اکران واقعا تاسف‌بار است.

*شما که گفتید مقصر اصلی آقای سعدی بود؟

-سعید سعدی یکی از باشعورترین و بافرهنگ‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای ایران است و تنها اشتباه او در حوزه کاری‌اش این بود که برای اکران "کیفر" زمان‌شناس نبود.

*"کیفر" چقدر فروش کرد؟

-ما ششصد میلیون تومان برای فیلم هزینه کردیم اما حتی نیمی از این سرمایه هم برنگشت.

*اگر عید فطر اکران می‌شد فکر می‌‌کنید چقدر می‌فروخت؟

-ما حداقل روی فروش یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی این فیلم حساب باز کرده بودیم.

*فکر نمی‌کنید این رقم خیلی خوشبینانه است؟

-این تنها حرف من نبود و خیلی از منتقدان و مخاطبانی که فیلم را در جشنواره فیلم فجر دیدند این پیش‌بینی را کردند. قرار بود "کیفر" پرفروش‌ترین فیلم سال 89 شود و اگر این اتفاق نیفتاد فقط به خاطر اکران نابه‌جای آن بود.

*فیلم مشاور تبلیغاتی نداشت؟

-خیر با وجودی که من خیلی به آقای سعدی تاکید کردم مشاور رسانه‌ای و تبلیغاتی برای این فیلم بگیرید و متخصصی که بتواند به این بی‌نظمی‌ها سر و سامان بدهد، اما ایشان مخالفت کردند. هر فیلم قبل از اکران نیاز به یک نظم تبلیغاتی دارد و الان این ماجرا همه جای دنیا مرسوم است و برای من جای تعجب دارد که چرا آقای سعدی با این مساله مخالفت کرد.

*شما روزی که در برنامه "هفت" حاضر شدید در مورد نقدی که منتقد برنامه به این فیلم داشت واکنش نشان دادید، چرا؟

-آن روز خیلی  خاطرم نیست. فقط می‌دانم که خیلی خسته و عصبی بودم و هوا هم آنقدر گرم بود که گرمازده شده بودم. امیدوار بودم در آن برنامه بحثی اتفاق نیفتاد که متاسفانه نقد فیلم به آن صورت شد و بحث بالا گرفت.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی