تبیان، دستیار زندگی
اکبری با تاکید بر لزوم ایجاد مطالعات میان رشته ای در دانشگاه ها گفت: اثرگذاری این مطالعات در جریان علم به مخاطب شناسی تخصصی نیاز دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرگذاری مطالعات قرآنی بر جریان علم نیازمند مخاطب شناسی است

نشست، جامعه شناسی مطالعات دینی و قرآنی

اکبری با تاکید بر لزوم ایجاد مطالعات میان رشته ای در دانشگاه ها گفت: اثرگذاری این مطالعات در جریان علم به مخاطب شناسی تخصصی نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی، «خیرالله اکبری» مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نشست جامعه شناسی مطالعات دینی و قرآنی با مخفی کردن اقدام غرب در توهین به ساحت مقدس کتاب الهی گفت: با پیروزی انقلاب و به برکت استقرار نظام اسلامی هدف آن پیاده سازی مبانی قرآن است، شاهد رشد روزافزون مطالعات وحیانی به ویژه در فضای دانشگاهی است.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت های فاخر قرآنی در نهادهایی همچون سازمان اوقاف، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: وجود بحث در عرصه جامعه شناسی دینی و قرآنی نشانگر اهمیت آن در جامعه است که همسو با این اهمیت باید در دو عرصه تخصصی یعنی بر محیط های دانشگاهی و در حوزه عمومی با پوشش دهی افکار مختلف جامعه، وارد میدان عمل شد.

اکبری سنجش فعالیت های قرآنی عمومی پس از انقلاب را نیازی ضروری دانست و اظهار کرد: باید با این سنجش مشکلات موجود را شناسایی کرده و درصدد رفع آنها برآمد، چرا که با وجود اقدامات مثبت انجام شده در مقابل فناوری های بیشمار هنوز تا جای مطلوب فاصله بسیار وجود دارد.

نشست، جامعه شناسی مطالعات دینی و قرآنی

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تاکید بر لزوم ارایه نرم افزارهای کاربردی قرآنی به ویژه برای سنین پایین ادامه داد: متاسفانه امروزه شاهد تولید و عرضه نرم افزارهای غربی هستیم که ذهن کودکانمان را تخریب می کند، از سوی دیگر آنچه با محتوای دینی و قرآنی در کشور تولید می شود، گاهاً جریان ضدتبلیغ را ایجاد می کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مستشرقان در غرب عنوان کرد: اقدامات آنها گرچه با هدف اسلام هراسی انجام می شود، اما در مقایسه با مطالعات انجام شده در جهان اسلام از دقت بالاتری برخوردار است.

اکبری موازی کاری در عرصه فعالیت های قرآنی را با وجود تاثیرات مثبت دارای عوارض منفی دانست و بیان کرد: با وجود انجام فعالیت های مختلف بر نهادهای متعدد آنچنان که باید اقشار مختلف جامعه با ابعاد کتاب الهی آشنا نشده اند و انس با قرآن که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، در معنای حقیقی در میان جامعه مشاهده نمی شود.

وی بهره گیری از کارشناسان حوزه و دانشگاه برای ارایه طرح های کاربردی را ضروری دانسته و ابراز کرد: باید مفاهیم قرآنی از سنین پایین به افراد منتقل شود و با ایجاد مراکز فعال پاسخگویی به شبهات در کنار شناسایی آنها مفاهیم و معاریف قرآنی متناسب با نیاز روز به جامعه منتقل شود.

نشست، جامعه شناسی مطالعات دینی و قرآنی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد فضای شغلی برای فارغ التحصیلان علوم قرآنی اعلام کرد: باید تلاش شود تا برای فارغ التحصیلان این علوم همچون فارغ التحصیلان سایر رشته ها فضای اشتغال فراهم شود، در غیر این صورت بحران جدی به وجود می آید.

اکبری از بررسی صدور مجوز برای برخی رشته های مطالعات میان رشته ای خبر داد و گفت: اگر این مطالعات در فضای دانشگاهی جای خود را پیدا کند، زمینه رسیدن به نقطه مطلوب فراهم شود که البته در این مسیر باید علاوه بر نیازسنجی و آسیب شناسی و مخاطب شناسی از انتخاب مسیر آزمون و خطا پرهیز شود.

اکبری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر در رسانه های مختلفی به حوزه دین با رویکردی جدی پرداخته شده است، اما گاهاً به دلیل عدم شناسایی منابع معتبر و به کارگیری خبرگان فن مشکلاتی بوجود آمده است.

شایان ذکر است، نشست جامعه شناسی مطالعات قرآنی سه شنبه 7 مهر در خبرگزاری قرآنی ایران برگزار شد.

تنظیم: هومن بهلولی