تبیان، دستیار زندگی
جهاد یک قانون عمومى در عالم آفرینش است ، و همه موجودات زنده جهان اعم از نباتات و حیوانات به وسیله جهاد موانع را از سر راه خود بر مى دارند، تا بتوانند به کمالات مطلوب خود برسند. و به عنوان مثال ، ریشه درختى را مى بینیم که براى بدست آوردن غذا و نیرو، بطور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیست که ما را یاری کند؟!

دست یاری

جهاد یک قانون عمومى در عالم آفرینش است ، و همه موجودات زنده جهان اعم از نباتات و حیوانات به وسیله جهاد موانع را از سر راه خود بر مى دارند، تا بتوانند به کمالات مطلوب خود برسند.

و به عنوان مثال ، ریشه درختى را مى بینیم که براى بدست آوردن غذا و نیرو، بطور دائم در حال فعالیت و حرکت است ، و اگر روزى این فعالیت و کوشش را ترک گوید، ادامه زندگى براى او غیر ممکن است .

بهمین دلیل در هنگامى که در حرکت خود در اعماق زمین با موانعى برخورد کند، اگر بتواند آنها را سوراخ کرده و از آنان مى گذرد، عجیب این است که ریشه هاى لطیف گاهى همانند مته هاى فولادى با موانع به نبرد بر مى خیزند، و اگر احیانا این توانائى را نداشت ، راه خود را کج کرده و بادور زدن از آن مانع مى گذرد.

در وجود خود ما در تمام شبانه روز حتى در ساعاتى که در خوابیم نبرد عجیبى میان گلبول هاى سفید خون ما و دشمنان مهاجم وجود دارد، که اگر یک ساعت این جهاد خاموش گردد و مدافعان کشور تن دست از پیکار بکشند، انواع میکرب هاى موذى در دستگاه هاى مختلف رخنه کرده ، و سلامت ما را به مخاطره خواهند افکند.

و عین همین مطلب در میان جوامع انسانى و اقوام و ملل عالم وجود دارد، آنانى که همیشه در حال "جهاد" و "مراقبت" به سر مى برند، همواره زنده و پیروزند، و دیگرانى که به فکر خوشگذرانى و ادامه زندگى فردى هستند، دیر یا زود از بین رفته و ملتى زنده و مجاهد جاى آن ها را خواهند گرفت . و همین است که رسول گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى فرماید:

فمن ترک الجهاد البسه الله ذلا و فقرا فى معیشته و محقا فى دینه ان الله اعز امتى بسنابک خیلها و مراکز رماحها ؛ آن کس که جهاد را ترک گوید، خدا بر اندام او لباس ذلت مى پوشاند، و فقر و احتیاج بر زندگى ، و تاریکى بر دین او سایه شوم مى افکند، خداوند پیروان مرا به وسیله سم ستورانى که به میدان جهاد پیش ‍ مى روند و به وسیله پیکان هاى نیزه ها، عزت مى بخشد.

و به مناسبت دیگرى مى فرماید: اغزوا تورثوا ابنائکم مجدا ؛ جهاد کنید تا مجد و عظمت را براى فرزندانتان به میراث بگذارید !

و امیر مومنان على (علیه السلام ) در ابتداى خطبه جهاد چنین مى فرماید:

(... فان الجهاد باب من ابواب الجنة فتحه الله لخاصة اولیائه و هو لباس التقوى و درع الله الحصینة و جنته الوثیقة ، فمن ترکه رغبة عنه البسه الله ثوب الذل و شمله البلاء و دیث بالصغار و القماءة ...)

؛ جهاد درى است از درب هاى بهشت ، که خداوند آن را به روى دوستان خاص خود گشوده است ، جهاد، لباس پر فضیلت "تقوى"  است جهاد، زره نفوذ ناپذیر الهى است ، جهاد، سپر محکم پروردگار است ، آن کس که جهاد را ترک گوید، خداوند بر اندام او لباس ذلت و بلا مى پوشاند، و او را در مقابل دیدگاه مردم خوار و ذلیل جلوه مى دهد... .

ضمنا باید توجه داشت که جهاد، تنها به معنى جنگ و نبرد مسلحانه نیست بلکه هر نوع تلاش و کوششى را که براى پیشبرد اهداف مقدس ‍ الهى انجام گیرد، شامل مى شود، و به این ترتیب علاوه بر نبردهاى دفاعى و گاهى تهاجمى ، مبارزات علمى ، منطقى ، اقتصادى ، فرهنگى و سیاسى را نیز در بر مى گیرد. زمانی مهاجمان به کشور ما حمله کردند برادران حسینمان جان فشان به سمت جبهه های جنگ رفتند با خون پاک خود عرصه را برای من و شما آماده کردند تا بسازیم آنچه را از ما گرفتند آنها نرفتند که ما بشویم آلت دست قدرتمندان و ما را بدنبال اهداف شومشان بکشانند یک نگاه به جامعه مان بیندازیم ببینم چه مانده است از حسینی بودن جنگ تازه شروع شده است وای بر ما که در این میدان پر طلاتم آسوده و راحت در خوابی ناز به سر می بریم قرآن با ماست به من و تو هشدار میدهد که :  «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا مَا لَکمْ إِذَا قِیلَ لَکمُ انفِرُوا فى سبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلى الاَرْضِ أَ رَضِیتُم بِالْحَیَوةِ الدُّنْیَا مِنَ الاَخِرَةِ فَمَا مَتَعُ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا فى الاَخِرَةِ إِلا قَلِیلٌ» (1) ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید چرا هنگامى که به شما گفته مى شود به سوى جهاد در راه خدا حرکت کنید سنگینى بر زمین مى کنید (و سستى به خرج مى دهید) آیا به زندگى دنیا به جاى آخرت راضى شده اید! با اینکه متاع زندگى دنیا در برابر آخرت چیز کمى بیش نیست !.

ضمنا باید توجه داشت که جهاد، تنها به معنى جنگ و نبرد مسلحانه نیست بلکه هر نوع تلاش و کوششى را که براى پیشبرد اهداف مقدس ‍ الهى انجام گیرد، شامل مى شود، و به این ترتیب علاوه بر نبردهاى دفاعى و گاهى تهاجمى ، مبارزات علمى ، منطقى ، اقتصادى ، فرهنگى و سیاسى را نیز در بر مى گیرد.
مسابقه کتابخوانی «برتر از جهاد»

«إِلا تَنفِرُوا یُعَذِّبْکمْ عَذَاباً أَلِیماً وَ یَستَبْدِلْ قَوْماً غَیرَکمْ وَ لا تَضرُّوهُ شیْئاً وَ اللَّهُ عَلى کلِّ شىْءٍ قَدِیرٌ» (2) ؛ اگر (به سوى میدان جهاد) حرکت نکنید شما را مجازات دردناکى مى کند و گروه دیگرى غیر از شما را بجاى شما قرار مى دهد، و هیچ زیانى به او نمى رسانید، و خداوند بر هر چیزى توانا است .

دیگر از این واضح تر هم میشود چیزی را گوشزد کرد عزیزان بهتر است به خود بیاییم ما عملا داریم جایمان را دو دستی تقدیم دسته ای دیگر میکنیم . این همه بی بند و باری ، خود خواهی ، تبه کاری کجای دین ما آمده است؟ .

عده ای که به راحتی همه ارزش های انسانی و معنویشان را در قبال هیچ فدا کردند و ننگشان می آید که خود را مسلمان بدانند . و به هر رنگی در می آیند که ثابت کنند که "نه ما از این عقب افتاده ها نیستیم و تریپ ما اروپایی است ما با حالیم و..." الان جنگ ما همین است که آن هایی را که جوانان ما را مسخ کرده به دنبال منافع خود به ناکجا می کشانند به عقب برانیم و دفاع کنیم از موجودیت خودمان نشویم فلسطین ثانی آنروز به آن طریق و امروز این چنین .

خوب چه باعث میشود سستی کنیم و به میدان نیاییم  چرا به جای خور و خواب به تحصیل علم نمیپردازیم دانشگاه های ما شده است نمایشگاه لباس ها و کفش ها و وسایل آرایشی دشمنانمان پس کی میخواهیم درس بخوانیم ؟

خوب کاش به همین جا ختم میشد این فقط ظاهر است قدم بعدی این است که فکر ما عمل ما سخن ما و معنویت ما را به یغما ببرند . از بی سوادی من  و شما بهره برده و چند شبهه نا قابل ایجا میکنند که

مثلا : در قرن بیست و یکم دین به چه دردمان میخورد؟ علم هر روز در هر حال پیشرفت است و شما هنوز در خم  ادای درست چند کلمه عربی ؟ و هزار و یک سؤال دیگر  که ما با سواد نم کشیده خود نمی توانیم پاسخی بیابیم خودمان هم شروع میکنیم به طرح سؤال ؟ این هم اشتباهی دیگر است چرا که پرسشگر بودن هنر نیست و ارزشی ندارد بهتر است ما پژوهشگر باشیم ، به این معنی که فقط دنبال طرح مسئله نباشیم بلکه برای پاسخ تلاش کنیم .

بار دیگر دو آیه شریفه مذکور را با دقت بخوانید آینده خود را تا ابد جلوی چشمتان تصور کنید این ره که ما میرویم به ترکستان است .

به جای این همه مصرف گرایی بیایید کمی هم تولید داشته باشیم بیندیشم به نقص هایمان چرا چون برگی خشک با هر بادی به سمتی در حرکتیم ما ریشه هایمان را کجا جا گذاشته ایم ؟

با این تن پروری ها به هیچ جا نخواهیم رسید ! باید مطالعه کرد اندیشه را بارور کرد سواد را بالا برد و ناآگاهانه به دنبال هر بانگی ندوید و آگاه باشیم که شرق و غرب به دنبال منافع خویشند و ما دلسوزی جز خود نداریم پس بیشتر از این خود را به دستشان نسپاریم که نابودمان کنند .

الآن است که باید دست در دست دهیم و کمر همت ببندیم و در این آشفته بازار به اندازه توانمان تلاش کنیم اگر از بیکاری گله مندید شما انسانید دارای مغزی که قادر به زیر و زبر کردن دنیاست ببینید خوب کار نیست می شود ایجاد کرد باور کنید میتوانید . پارتی ندارید بزرگترین "پارتی" خداست چه کسی میتواند بالاتر از او کاری بکند ؟ این ها همه بهانه است با خودمان صادق باشیم .

خوب مشکل زیاد هست اما قرار نیست من و شما مشکلات همه بشریت را به تنهایی به دوش بکشیم باید از خود شروع کنیم فقط به هوش باشیم که از آسمان آنچه میخواهیم نازل نمیشود باید خون دل خورد بزرگ بیندیشید تا بزرگ عمل کنید این است رمز موفقیت در جهادی که در آن هستیم . و تنها سرمایه ما خودمان هستیم و اراده و تلاشمان .

از خداوند متعال مسألت داریم که ما را در این هدف مقدس یاری کند تا بتوانیم خدمت گزار به اسلام و قرآن باشیم خدمتی نوین و کارا ، انشاء الله تعالی .

فاطمه محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان


1- آیه 38 سوره توبه .

2- آیه 29 سوره توبه.