تبیان، دستیار زندگی
روز پانزدهم نمایشگاه قرآن کریم (سه شنبه 3 آبان 84) با سالروز شهادت اولین پیشوای امامت حضرت علی (ع) مصادف بود. با این که به علت برگزاری مراسم احیاء در شب گذشته و شب زنده داری روزه داران تا سحر، انتظار نمی رفت که تا ظهر افراد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور کم نظیر مردم در فردای شب قدر (گزارش روز پانزدهم)


روز پانزدهم نمایشگاه قرآن کریم (سه شنبه 3 آبان 84) با سالروز شهادت اولین پیشوای امامت حضرت علی (ع) مصادف بود.

با این که به علت برگزاری مراسم احیاء در شب گذشته و شب زنده داری روزه داران تا سحر، انتظار نمی رفت که تا ظهر افراد زیادی به نمایشگاه بیایند ولی از همان ساعات آغاز به کار نمایشگاه، عده زیادی به غرفه ها مراجعه کردند. نمایشگاه در این روز به علت تعطیل بودن ادارات و مدارس، بسیار شلوغ بود و اکثر بازدیدکنندگان با خانواده خود برای بازدید به نمایشگاه آمده بودند.

تجمع بازدید کنندگان به حدی بود که در بدو ورود انبوه ماشین ها در پارکینگ های نمایشگاه به چشم می امد.

در غرفه تبیان، در کنار مانیتور ها، روبانهای مشکی به نشان عزاداری نصب شده بود.

بخش عضویت غرفه تبیان نیز روز بسیار شلوغی را سپری کرد. تعداد دوستانی که برای عضویت در سایت به غرفه مراجعه می کردند بسیار زیاد بود به نحوی که گاهی فرم عضویت تمام می شد و باید دوباره تکثیر می شد.

طبق آخرین آمار از ابتدای نمایشگاه تاکنون 900 نفر به عضویت سایت تبیان در آمده اند . از روزی که جایزه ویژه تبیان(خودرو پراید) در مقابل در ِ اصلی مستقر است فروش نرم افزار به ویژه مشکاة افزایش یافته است.در این روز شدت بازدید و حضور افراد از اقشار گوناگون در غرفه به حدی رسید که تنی چند از مسئولان غرفه برای کنترل آن از بیرون کار را دنبال می کردند.

بعضی از افراد برای به صندوق انداختن برگه قرعه کشی خود به دعا کردن و ذکر گفتن و توسل به ائمه و گفتن یا علی،یا ابوالفضل، و یا حسین می پرداختند.

صندوق قرعه کشی هم که امسال نسبت به پارسال کوچکتر شده ، در حال پر شدن است و کم کم جای خالی در آن دیده نمی شود.

دوربین خبرساز هم روز به روز به تکمیل سوژه های خود می پردازد.

در این روز رادیوی جوان با آقای بابایی مدیر روابط عمومی تبیان مصاحبه ای داشت که طی آن وی به تشریح فعالیتهای موسسه و سی دی مشکاة پرداخت.

جایزه تبیان و بالن زرد رنگ به محل قرار ملاقات های افراد تبدیل شده به طوری که در شب های قدر اکثراً برای یافتن یکدیگر مقابل بالن قرار می گذاشتند.

همچنین خانم استادی (برنده سال قبل جایزه یزرگ تبیان ) به همراه خانواده خود در غرفه حضور یافتند و با خرید سی دی امید داشتند که امسال هم برنده شوند.

استقبال از بروشور تک برگی موسسه تبیان به اندازه ای بود که از ابتدای نمایشگاه تاکنون 10 هزار برگ از آن به اتمام رسیده است.

میهمانان :

حجت الاسلام دکتر خاموشی ( ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی )در آخرین ساعات نمایشگاه در غرفه تبیان حضور پیدا کرد و ضمن گفتگوی کوتاه با دکتر طالب پور (مدیر عامل محترم موسسه تبیان) از کلیپ مصاحبه تبیان با رییس جمهور دیدن کردند. وی از روابط عمومی تبیان که قادر به انجام مصاحبه اختصاصی با رییس جمهور شده بود تشکر نمود.

آقای شعاعی معاونت فرهنگی محترم وزیر ارشاد و رییس نمایشگاه بین المللی قران کریم نیز در غرفه حضور یافتند.

همچنین سرکار خانم غروی (معاونت محترم اطلاع رسانی و سردبیر سایت تبیان) نیز با حضور در غرفه ساعاتی را در جمع کاربران به گفتگو با آنها پرداختند.

خانم عمادی ( مدیر مدرسه اینترنتی تبیان ) نیز در غرفه حضور داشتند.

انجمن ها :

انجمن دانش آموزی و آموزش

همزمان با شروع نمایشگاه فعالیت انجمن های تخصصی آموزش و دانش آموزی شروع شد و اعضاء این انجمن ها با توزیع بروشورهایی بین بازدیدکنندگان، به معرفی فعالیت های این انجمن ها پرداختند.

در حدود ساعت 11:30 مسابقه ای با موضوع علم و دانش در نهج البلاغه به صورت کتبی و با حضور جمع کثیری از بازدیدکنندگان برگزار گردید. سئوالات این مسابقه از این قرار بود:

سئوال اول: انواع دانش پژوهان از نگاه امام علی(ع) کیستند؟ (حکمت 147)

پاسخ:

1- انسانهای تیز هوشی که مورد اعتماد نمی باشند

2- گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند اما ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند.

3- افرادی که سخت در پی لذت بوده اختیار خود را به شهوت داده اند یا به ثروت اندوزی حرص می ورزند.

سئوال دوم: با ارزش ترین و بی ارزش ترین دانش چیست؟ (حکمت 92)

پاسخ: بی ارزش ترین دانش، دانشی است که بر سر زبان است و برترین علم، علمی است که در اعضاء و جوارح آشکار است.

مهلت پاسخگویی تا ساعت 13:30 اعلام گردید و در ساعت 14 طی مراسمی به تعدادی از شرکت کنندگان که پاسخ های صحیحی داده بودند به قید قرعه تعداد 20 جایزه از قبیل کیف و سی دی و کارت اینترنت اهداء شد.

در این روز میزگرد علمی با موضوع علم چیست؟ و چرا علم می آموزیم؟ با حضور جناب آقای بصیری کارشناس امور آموزشی در غرفه تبیان برگزار شد. از جمله مباحث این میزگرد می توان به مباحث زیر اشاره کرد:

تعریف علم از دیدگاههای متفاوت

اقسام علم

دانشمند کیست و وظیفه او چیست؟

مراحل انجام تحقیق و استفاده از مشاهده بعنوان یک ابزار تحقیقاتی

نشان دادن یکسری تصاویر به دانش آموزان و سنجش تصور آنها از این تصاویر و در پایان، نتیجه گیری: هدف از این تصاویر تجربه ی یک مشاهده ی علمی است ولی تعمیم دادن مشاهدات به قضاوت در زندگی خطرناک است.

در پایان میزگرد هم سئوالاتی مطرح و به تعدادی از شرکت کنندگان جوائزی اهداء شد. بلافاصله پس از میزگرد انجمن دانش آموزی، تعدادی از کاربران تبیان به همراه جناب آقای محمدی مسئول بخش انجمن های تبیان میزگردی تشکیل داده و به بررسی ضرورت تشکیل انجمن دانشجویی از ابعاد مختلف پرداختند: اینکه انجمن دانشجویی چه لزومی دارد؟ چه هدفی را دنبال می کند؟ و به چه صورت قابل اجراء است؟

بحث هایی پیرامون این موضوع انجام گرفت و هر یک از کاربران ایده ها و نظرات خود را ارائه نمودند. در مجموع اهداف تشکیل انجمن دانشجویی را می توان در سه بخش تقسیم کرد:

1- اهداف صنفی و بازگویی مشکلات دانشجویان

2- اهداف علمی و تحقیقاتی پیرامون مقالات و تحقیقات دانشجویی و در دسترس قرار دادن آنها برای سایرین.

3- مباحثی پیرامون اطلاعیه های مربوط به تشکل های دانشجویی و سمینارهای علمی و میتینگ های مختلف دانشجویی

ادامه این مبحث به روز جمعه همزمان با حضور انجمن هم صدا در غرفه تبیان موکول شد.

پس از افطار نیز، با حضور جناب آقای دارابی مشاور تربیتی و خانم بافنده مشاور ریاضی تبیان، بازدیدکنندگان به مشاوره حضوری با ایشان پرداختند که این برنامه با همکاری خوب مدرسه اینترنتی تبیان انجام شد.

در ساعت 20 قسمت دوم مسابقه ی کتبی انجمن دانش آموزی برگزار گردید و مهلت پاسخ دهی ساعت 21 اعلام شد.

سئوالات : 1

- مهارت های زندگی چیست؟

2- با ارزش ترین و بی ارزش ترین دانش از دیدگاه نهج البلاغه

رأس ساعت 21 به مدت 45 دقیقه بحث مهارت های زندگی از سلسله مباحث آقای دارابی کارشناس و مشاور تربیتی سایت تبیان برگزار شد.

در ادامه بحث پرسش و پاسخ بین جمع حاضر در جلسه و استاد برگزار شد و در پایان مراسم قرعه کشی و اهداء جوائز به برندگان مسابقه با حضور استاد انجام شد.

حاضرین در این روز

خانمها : نجف پور ، همت

آقایان : بابایی ، محمدی ، خطیبی ، ایوبی ، حسن زاده ، حریریان ،حدادی ، شادان، عطار ، رضایی ، اجاقی ،جلمبادانی ،حمزه، عباس زادگان ،حلوایی

کاربران:

خانمها عرب زاده، تقی زاده، آقایاری، کبری بابامرادی، خدیجه بابامرادی

آقایان هاشمی و رحمانی پور

روابط عمومی موسسه تبیان