تبیان، دستیار زندگی
درحالی‌که مرورگرهای اینترنتی محبوبی مانند فایرفاکس و گوگل‌کروم عرصه را بر یکه‌تازی مایکروسافت تنگ کرده‌اند، غول دنیای نرم‌افزار با ارائه اینترنت‌اکسپلورر9 می‌خواهد سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت‌اکسپلورر 9

درحالی‌که مرورگرهای اینترنتی محبوبی مانند فایرفاکس و گوگل‌کروم عرصه را بر یکه‌تازی مایکروسافت تنگ کرده‌اند، غول دنیای نرم‌افزار با ارائه اینترنت‌اکسپلورر9 می‌خواهد سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.

مایکروسافت با ارائه ا دیگر شرکت‌های بزرگ در زمینه طراحی و ساخت مرورگرهای اینترنتی را به مبارزه طلبیده است.

«استفاده از اینترنت در آینده بسیار با سایت‌ها و صفحات وبی که امروزه می‌بینیم تفاوت خواهد داشت». این پیامی است که مایکروسافت با ارائه آخرین نسخه از مرورگر اینترنت‌اکسپلورر خود به جهان مخابره کرد.

اینترنت‌اکسپلورر 9

به گزارش تلگراف، اگرچه هر شرکت و کارخانه بزرگی در زمان ارائه محصول جدیدش ادعا می‌کند انقلابی در آن به وجود آورده، اما این بار به نظر می‌رسد مایکروسافت که به واسطه سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزارهای اداری آفیس خود شهرت جهانی دارد، واقعا در این زمینه انقلابی به پا کرده است. تیترهای خبری پایگاه‌های خبری جهان هم اینترنت‌اکسپلورر9 را رویایی‌ترین محصول مایکروسافت و تحولی مهم در عرصه مرورگرها دانسته‌اند.

تقریبا از زمان عرضه اولین نسخه اینترنت‌اکسپلورر در سال 1995 / 1374، این مرورگر همواره مشکل‌زا بوده است. حتی در سال 2002 / 1381 که نزدیک به 95 درصد از کاربران وب از اینترنت‌اکسپلورر استفاده می‌کردند، تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌داد که این مرورگر بهترین انتخاب نیست. این در حالی است که مرورگر فایرفاکس در طول چند سال گذشته و گوگل کروم در یکی دو سال اخیر با افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب و سادگی استفاده، به سرعت در بین کاربران در سطح جهان در حال محبوب شدن هستند. اکنون میزان استفاده از اینترنت‌اکسپلورر به کم‌تر از دو سوم کاهش پیدا کرده و این نخستین بار است که مایکروسافت، مرورگری را ارائه کرده که توجه کارشناسان و منتقدان را به خود جلب کرده است.

اینترنت‌اکسپلورر 9

در قلب اینترنت‌اکسپلورر9 دو خصوصیت کلیدی نهفته است. اولین ویژگی تلاش برای شبیه کردن وب‌سایت‌ها به برنامه‌های کامپیوتری است، به طوری که بسیاری از برنامه‌ها مانند آفیس‌وورد مایکروسافت در هر سایتی قابل دسترس باشند. در اصل بسیاری از این تغییرات را باید ظاهری دانست. به گفته لیلا مارتین، مدیر مایکروسافت در انگلستان، اینترنت‌اکسپلورر9 صفحات وب را به شهروندان درجه اول تبدیل خواهد کرد. البته در حالی که امروزه کاربران تقریبا نیمی از زمان خود را صرف گذراندن در فضای مجازی می‌کنند، بسیاری معتقدند این تغییرات بسیار دیر اتفاق افتاده است.

دومین تغییر، یکپارچه‌سازی سخت‌‌افزار و نرم‌افزار است. با پیشرفت‌های صورت گرفته در زبان جدید برنامه‌نویسی تحت وب، HTML5، مایکروسافت می‌تواند بخش مهمی از بار پردازش‌های گرافیکی صفحات وب را به سخت‌افزارهای گرافیکی منتقل کند که برای این کار طراحی شده‌اند. این بدان معناست که صفحات وب با سرعت بسیار بیشتری ترجمه و نمایش داده می‌شوند. مایکروسافت با انجام یک سری آزمایش نشان داده که اینترنت‌اکسپلورر ساخت این شرکت تا 5 برابر از گوگل کروم سریع‌تر است.

اینترنت‌اکسپلورر 9

با ترکیب این دو خصوصیت، مایکروسافت امیدار است بتواند دنیای اینترنت را متحول کند. البته لازم به توضیح نیست که وب هم لحظه به لحظه در حال تغییر است و گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اپل سافاری، اوپرا و دیگر مرورگرها هم همواره در تلاش برای بهتر شدن هستند. در این بین طراحی و ساخت برنامه‌هایی هم برای وب و هم برای آی‌فون ودیگر ابزارهای همراه، شرکت‌ها را متوجه این حقیقت کرده که شیوه استفاده از اینترنت روی کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها در حال محدود شدن به مرزهای خاصی است و برخلاف دیگر عرصه‌ها در آن‌ها شاهد تغییرات بنیادین نیستیم.

به همین دلیل مایکروسافت تلاش کرده تا اینترنت‌اکسپلورر9 را با ویندوز7 مجتمع کند تا به این ترتیب بهترین استفاده را از قابلیت‌های آن ببرد. گوگل هم با ارائه سیستم‌عامل گوگل کروم به دنبال رسیدن به این هدف است. این بدان معناست که در آینده حتی یک استفاده ساده از کامپیوتر هم خواسته یا ناخواسته نیاز به ارتباطی دائمی با خطوط اینترنت خواهد داشت. تلفن‌های همراه، خطوط اینترنتی با پهنای باند بالا و وای‌فای‌ها همگی با هدف ارتباط دائمی ما به اینترنت در حال گسترش هستند.

منبع: تلگراف

برگرفته از خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی