تبیان، دستیار زندگی
ما ادعا بی طرفی نمی کنیم بلکه با مشاهده جنایت های اسرائیل هم اکنون طرفدار سرسخت فلسطینی ها هستیم و کمک قدرت های غربی به اسرائیل در حمله به نوار غزه را محکوم می کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم هایی در غزه

غزه

"چشم هایی در غزه" مشاهدات "گیلبرت" و "اریک فوس" دو پزشک نروژی است که در زمان حمله اسرائیلی ها به نوار غزه در بیمارستان الشفاء این نوار حضور داشتند.

گیلبرت و اریک فوس دو پزشک نروژی هستند که در زمان حمله اسرائیلی ها به نوار غزه در بیمارستان الشفاء این نوار حضور داشتند و به مداوای مجروحان این حمله بین دسامبر 2008 تا ژانویه 2009 مشغول بودند که مشاهدات خود را از این حوادث در کتابی با عنوان «چشم هایی در غزه» نوشته اند.

در آن زمان آنها تنها پزشکان خارجی در غزه نبودند ولی تنها پزشکان غربی هستند که کشتار 1400 فلسطینی زن و مرد و کودک را در کتابشان اعلام می کنند و به مظلومیت مردم نوار غزه گواهی می دهند.

ظهر چهارمین روز حمله اسرائیل به نوار غزه این دو پزشک از مرز مصر وارد نوار غزه می شوند و بعد از پایان حملات وقتی نوار غزه را ترک می کنند این مسئله را نیز در یادداشت های خود ذکر می کنند که در نبود رسانه های خارجی آنها علاوه بر کار درمانی در نقش خبرنگار شلیک مستقیم سربازان اسرائیلی به کودکان را مشاهده می کردند.

در روزهای حمله به نوار غزه گزارش های دو پزشک نروژی باعث شده بود "فاکس نیوز" گیلبرت را به عنوان مبلغ حماس خطاب کند و این تنها به خاطر این مسئله بود که او در مصاحبه با معدود خبرنگاران خارجی از فلسطینی ها حمایت کرده بود

گیلبرت با افتخار در بخش هایی از یادداشت های خود در این کتاب می نویسد: «ما ادعا بی طرفی نمی کنیم بلکه با مشاهده جنایت های اسرائیل هم اکنون طرفدار سرسخت فلسطینی ها هستیم و کمک قدرت های غربی به اسرائیل در حمله به نوار غزه را محکوم می کنیم.»

در روزهای حمله به نوار غزه گزارش های دو پزشک نروژی باعث شده بود "فاکس نیوز" گیلبرت را به عنوان مبلغ حماس خطاب کند و این تنها به خاطر این مسئله بود که او در مصاحبه با معدود خبرنگاران خارجی از فلسطینی ها حمایت کرده بود.

آنها در مقدمه کتاب، پیش از روایت مشاهدات خود کلمات و اصطلاحات رسانه های غربی را که به طور معمول استفاده می شود اصلاح کرده اند. اصطلاحاتی که نتیجه تعاملات سیاسی و روابط خصوصی قدرت های بزرگ صاحبان این رسانه ها است.

آن ها کلماتی مثل "مستعمراتی" را برای شهرک نشین ها و کلمه "فلسطین" را برای کرانه باختری و غزه استفاده می کنند. آنها بر خلاف رسانه های غربی «نیروهای دفاعی اسرائیل» (IDF) را غلط می دانند و نیروهای نظامی اسرائیلی را "حمله کننده" و مدافعان فلسطین را "مبارزان انتفاضه" خطاب می کنند.

هرچند نوشته های مستندگونه کتاب دو پزشک نروژی از اصطلاحات ساده و روان استفاده کرده است ولی خواندن آن به این سادگی ها هم نیست زیرا آنها صحنه های دردناکی که از زخم های عجیب و غریب روی مجروحان را می دیدند بدون کم و کاستی نوشته اند و در حقیقت دانشمندان می توانند اثر فسفر سفید و سلاح های غیر قانونی را با استفاده از مشاهدات نویسنده های این کتاب مطالعه و تحقیق کنند. استفاده از عبارات عامیانه توسط نویسندگان کتاب در بیان وقایع و حوادث علاوه بر اعتبار و سندیت حوادث تاثیر آن را روی مخاطب بیشتر کرده است.

این دو پزشک در بخشی از کتاب می گویند:

کدام یک از رسانه های جهان می توانند این مطلب را توجیه کنند که: دختری هشت ساله که پیراهن بافتنی اش با خون قرمز شده و پزشکان مجبور هستند به دلیل ازدیاد جمعیت مجروحان بیمارستان او را در کنار دیوار راهروی بخش اورژانس معالجه کنند. کدام یک از آن ها می توانند این واقعه را که: پیرزنی 53 ساله بیرون محوطه بیمارستان هدف گلوله قرار می گیرد را توجیه کند...

منیع: خبرآنلاین


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی