تبیان، دستیار زندگی
در وین چند اتفاق خیلی خوب افتاد که یکی از این اتفاقات قطعنامه ای امنیتی بود که در آنجا تصویب شد . با همت جمهوری اسلامی ایران و همیاری جنبش عدم تعهد، عنوان کنفرانس خلع سلاحی که ایران چند ماه پیش در تهران برگزار کرد، در این قطعنامه وارد شد که این خود دستاور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر ادبیات 5+1در قبال ایران

نیروگاه هسته ای

بخش سیاسی-رییس سازمان انرژی اتمی از انتقال سوخت هسته ای به قلب نیروگاه ظرف چند روز آینده خبر داد.

تقریبا یک ماه نیم از آغاز پروسه انتقال سوخت و آغاز فعالیت نیروگاه بوشهر می گذرد اما به نظر می رسد فعالیت نیروگاه هسته ای بوشهر خود را به معادلات هسته ای ایران و 5 +1 تحمیل کرده است. این موضع را در اظهار نظرهای اخیر مقامات اروپایی و روسی شاهد هستیم.

پیش از این هم رییس سازمان انرژی اتمی گفته بود که از زمان آغاز به کار تا استحصال برق از این نیروگاه چندین مرحله باید بگذرد. انتقال سوخت به قلب نیروگاه یکی از این مراحل است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در چند روز آینده شاهد انتقال سوخت به قلب راکتور هسته‌ای خواهیم بود. اکبر صالحی گفت: همانطور که قبلا نیز گفته بودم این کار نیمه نخست مهر صورت خواهد گرفت که ممکن است یکی دو روز زودتر یا دیرتر باشد. قلب راکتور هسته‌ای باید شستشو، اسید شویی و تا نیمه پر از آب می‌شد و دوباره حدود 15 میله سوخت مجازی بارگذاری و برداشته می شد که این کارها صورت گرفته است.

وی گفت که این کارها نوعی تمرین و بازرسی از قلب راکتور هسته ای است ضمن آنکه استخرهای جنب راکتور نیز باید با آب پر می‌شد تا مشخص شود نشتی دارد یا خیر. همه این فعالیت ها با موفقیت صورت گرفته است و امیدواریم این اتفاق در نیمه نخست مهر ماه بیفتد و ما با فعل ماضی بگوییم که سوخت منتقل شد.

صالحی راجع به اجلاس وین هم گفت: در وین چند اتفاق خیلی خوب افتاد که یکی از این اتفاقات قطعنامه ای امنیتی بود که در آنجا تصویب شد . با همت جمهوری اسلامی ایران و همیاری جنبش عدم تعهد، عنوان کنفرانس خلع سلاحی که ایران چند ماه پیش در تهران برگزار کرد، در این قطعنامه وارد شد که این خود دستاورد مهمی است.

این اظهارات صالحی پیرامون اجلاس وین در حالی است که در گفت و گو با اشپیگل از رویکرد مدیر کل آژانس انتقاد کرده و گفته بود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید مشروعیتش را با جانبداری از برخی سیاست‌ها از دست بدهد. وی گفته بود ‌ما این لحن را نخواهیم پذیرفت و ایران اجازه نخواهد داد، از آژانس استفاده ابزاری شود.صالحی با طرح این گمان که آیا مدیرکل آژانس به دنبال بهانه‌ای علیه ایران است تا به ایران حمله شود؟ افزود: آیا‌ آقای آمانو می‌خواهد نامش با یک جنگ همراه شود؟ آیا آقای آمانو خواستار یک فاجعه است؟

سرگی لاوروف

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه که بزرگترین متحد ایران در مسئله هسته ای و تامین کننده سوخت نیروگاه بوشهر است گفته که: امیدواریم ایران آماده مذاکره درباره مسایل هسته‌ای باشد.

وزیر امور خارجه روسیه به ایران توصیه کرد تمامی پیشنهادهای بین المللی برای حل مساله هسته ای خود را مورد توجه قرار دهد و آمادگی خود برای مذاکره در این زمینه را اعلام دارد.

سرگی لاوروف با یادآوری دیدار این هفته وزیران خارجه گروه 1+5 در نیویورک گفت که در این جلسه "روسیه، ایالات متحده، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا صراحتا عزم خود را برای آغاز هرچه سریعتر مذاکرات با ایران مورد تایید قرار دادند."وزیر خارجه روسیه افزود:«بسیار امیدواریم در آینده نزدیک، طرف ایرانی هم تایید کند که آمادگی دارد روند گفتگوها هر چه زودتر به جریان افتد.» لاوروف در مورد تلاش گروه 1+5 برای حل بحران هسته ای ایران گفت :«نشانه هایی در دست است که نشان می دهد ایران به طور جدی به بررسی پیشنهادهای ما پرداخته است» و ابراز امیدواری کرد«این نشانه ها مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته باشد.»

از سوی دیگر منوچهر متکی در دیدار با همتای آلمانی خود دیدگاه های کشورمان در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با همکاری های صلح آمیز ازجمله تبادل سوخت و راهکار خروج 1+5 از بن بستی که به واسطه رویکرد نادرست آنان ایجاد شده است را خود بیان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح روند اقدامات و همکاریهای انجام شده از سوی کشورمان در طول سالهای گذشته به منظور اعتماد سازی برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ایی، با مرور دوره‌های مختلف گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و سایر طرفهای مورد مذاکره تا امضای بیانیه تهران و ابتکار مبادله سوخت، آخرین تحولات انجام شده در این خصوص را مورد بحث قرار داد.

گیدو وستروله

وزیر امور خارجه آلمان در این دیدار گفت: باید با آینده نگری از شرایط موجود برای حرکت به جلو استفاده کرد. مذاکرات سازنده تنها راه حل و فصل مسائل فی مابین است

گیدو وستروله اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری کنفرانس خلع سلاح و مواضع شفاف ایران در بحث سلاح هسته‌یی را کمک کننده قلمداد کرد و افزود: اینک همه اعضای 1+5 بر حق استفاده صلح آمیز هسته‌یی ایران تاکید دارند. وی مذاکرات سازنده را تنها راه حل و فصل مسائل فی مابین اعلام کرد.

منبع:خبرآنلاین

تنظیم:سعیدآقازاده