تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی كه همه حواس‌ها معطوف به حضور تیم‌ملی كشورمان در مسابقات غرب آسیا بود، ناگهان شوك خبری بزرگی به جامعه فوتبال ایران وارد شد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برزیل هدیه سیاست به فوتبال

اهدا پیراهن برزیل به احمدی نژاد

در شرایطی كه همه حواس‌ها معطوف به حضور تیم‌ملی كشورمان در مسابقات غرب آسیا بود، ناگهان شوك خبری بزرگی به جامعه فوتبال ایران وارد شد. ماجرا از زمانی شروع شد كه یك خبرگزاری معتبر چینی، از رویارویی دوستانه تیم‌های ملی ایران و برزیل در 15 مهر ماه خبر داد.

از زمانی كه پایگاه خبری «شین‌هوا» این گزارش را مخابره كرد، واكنش‌های ضد و نقیضی در قبال این مساله صورت گرفت.

در شرایطی كه عباس ترابیان تنها ساعاتی بعد از افشاگری خبرگزاری چینی، در گفت‌وگو با دو خبرگزاری ایرانی موضوع را «كذب محض» تلقی كرده بود، هم او حالا خبر را تایید می‌كند و ضمن یاد كردن از آن به عنوان «دستاورد بزرگ» فدراسیون فوتبال، جزییات بیشتری در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد. این در حالی است كه اطلاعات منتشر شده در این زمینه، به شكل عجیبی مبهم و متناقض است. به این ترتیب كه از انواع و اقسام تاریخ‌ها برای این مصاف تداركاتی یاد می‌شود و پیرامون شكل برگزاری این دیدار نیز ابهامات فراوانی وجود دارد.

از 14 مهر تا 16 آبان!

ظاهرا تنها چیزی كه می‌توان با اطمینان در مورد تاریخ برگزاری بازی ایران و برزیل گفت، این است كه این مسابقه در فصل پاییز انجام خواهد شد! ابتدا خبرگزاری شین‌هوا تاریخ این رقابت را 15 مهر ماه عنوان كرد، اما 24 ساعت بعد سایت فدراسیون فوتبال برزیل بدون ذكر نام رقبا، از دو بازی دوستانه تیم‌ملی این كشور در 14 و 21 مهر ماه خبر داد كه هیچ‌كدام آنها با اصل خبر مطابقت نداشت.

گرچه می‌توان یك روز تفاوت در دو تاریخ اعلام شده را «احتمالا» ناشی از اختلاف زمانی 12 ساعته ایران و برزیل دانست، اما تاریخ اعلام شده از سوی روزنامه برزیلی «اوگلبو» دیگر نوبر است؛ آنجا كه این رسانه از تلاش فدراسیون فوتبال برزیل برای برگزاری یك بازی دوستانه با ایران در 16 آبان ماه خبر می‌دهد! این در حالی است كه دیروز سایت «نوسیتاس» برزیل هم برگزاری احتمالی این مسابقه در همان 15 مهر را مورد تایید قرار داد. در این میان و در شرایطی كه انتظار می‌رود اطلاع‌رسانی طرف ایرانی، هواداران فوتبال را از سردرگمی نجات بدهد، این اتفاق رخ نمی‌دهد: «99 درصد 15 مهر با برزیل بازی می‌كنیم، اما اگر نشد، 17 مهر به مصاف این تیم بزرگ خواهیم رفت!» این اظهارات عباس ترابیان در زمینه برگزاری مسابقه مورد نظر است كه بر شائبه‌ها دامن می‌زند. آیا تقویم تیم‌ملی برزیل آنقدر روشن نیست كه از حالا برنامه دو هفته بعدش به دقت معلوم باشد؟ آیا رایزنی‌ها هنوز ادامه دارد؟

تیم ملی فوتبال ایران

كلاف سر در گم بازگشت تیم‌ملی و بازگشایی لیگ

معادلات مجهول این بازی اما، صرفا به تاریخ برگزاری آن مربوط نمی‌شود. در شرایطی كه طبق برنامه از پیش اعلام شده قرار بود تیم‌ملی كشورمان بعد از صعود احتمالی به فینال مسابقات غرب آسیا، 12 مهر از طریق عمان و امارات به ایران برگردد تا بازی‌های لیگ از 15 مهر ماه از سر گرفته شود، حالا مصاف با برزیل می‌تواند این برنامه را به هم بریزد. اگر این بازی 15 مهر ماه برگزار شود، انتظار می‌رود تیم‌ملی به ایران برنگردد و در ابوظبی بماند. با این وجود اگر بازی به تعویق بیفتد، برنامه بازگشت به كشور و نیز از سرگیری لیگ هم دچار اختلال بیشتری خواهد شد. برنامه‌ریزی‌های فعلی نشان می‌دهد حتی مسوولان فدراسیون فوتبال هم چندان در جریان توافق برای انجام این مسابقه نبوده‌اند و همه‌چیز خیلی ناگهانی جوش خورده است.

ترابیان: این بازی را میهمان برزیل هستیم!

روایت عباس ترابیان، رییس كمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال از این مسابقه هم شنیدن دارد. این مقام موفق و پر تلاش میگوید بازی مورد نظر یك ریال هم برای فدراسیون آب نمی‌خورد: «همه هزینه‌های این مسابقه برعهده آژانس اماراتی است. ما به عنوان میهمان رودرروی برزیل قرار می‌گیریم و هزینه‌ای نخواهیم كرد. این برزیلی‌ها بودند كه اختیار انتخاب حریف برای این مسابقه دوستانه را داشتند و ما هم توانستیم با پیروزی‌هایی كه در شرق آسیا به دست آوردیم و نیز با صعود هفت پله‌ای‌مان، آنها را مجاب كنیم رودرروی ما بایستند.» ترابیان همچنین از چگونگی نهایی شدن این پروسه سخن می‌گوید: «بعد از انجام توافقات، محل برگزاری بازی در ابهام بود. ما نمی‌توانستیم برزیل را به ایران بیاوریم، صرفا به دلیل مشكلاتی كه از نقطه نظر تجاری و تبلیغاتی وجود داشت، وگرنه آنها از نظر سیاسی مشكلی نداشتند. ما برای میزبانی مسابقه، چند كشور مطرح اروپایی را پیشنهاد كردیم، اما هیچ‌كدام آنها همكاری نكردند و حتی چوب هم لای چرخ ما گذاشتند. پیشنهاد بعدی ما تركیه بود كه این كشور نیز از نظر تجاری مورد قبول برزیل واقع نشد و درنهایت روی گزینه امارات و شهر ابوظبی به توافق رسیدیم. حتی انتخاب ورزشگاه بازی هم محل بحث بود كه بعد از بررسی‌های گسترده، استادیوم محمد بن زاید را انتخاب كردیم.» ترابیان در حالی از توافق برای این مسابقه به عنوان دستاورد فدراسیون یاد می‌كند كه در جریان جزییات كار نیست: «در مورد استقرار تماشاگران ایرانی در ورزشگاه و بقیه مسایل، تنها آژانس برگزاركننده بازی صاحب‌اختیار است و كاری از دست ما برنمی‌آید. نه برای این مسابقه هزینه می‌كنیم و نه درآمدی از آن داریم.»

تلویزیون ایران بازی را پخش نمی‌كند مگر اینكه...

نكته جالب اما در این میان این است كه انحصار پخش تلویزیونی این مسابقه هم در اختیار آژانس برگزاركننده بازی است كه درنهایت عمده منافعش به برزیلی‌ها خواهد رسید. با این اوصاف، تلویزیون دولتی كشورمان قادر نخواهد بود این بازی تاریخی را روی آنتن ببرد، مگر اینكه هرچه سریعتر برای خرید حق پخش آن اقدام كند. البته صدا و سیمای ما نشان داده در اینگونه مسایل انعطاف زیادی دارد و از توانایی‌های فراوانی بهره می‌برد. بنابراین حتی اگر حق پخش مسابقه را نخرد، می‌تواند همان‌طوری كه برخی بازی‌های لیگ‌های اسپانیا، ایتالیا و انگلستان را روی آنتن می‌برد، این مسابقه را هم پخش كند!

پیراهن برزیل هدیه به رئیس جمهور

پیشكش سیاسی داسیلوا؟

شوك خبری بازی ایران و برزیل در حالی تمام منطقه را تحت تاثیر قرار داده است كه به نظر می‌رسد روابط عالی دو كشور در سطوح سیاسی در نهایی شدن این مسابقه بی‌تاثیر نبوده است. محمود احمدی‌نژاد و لولا داسیلوا دوستان وفاداری برای هم هستند و جالب اینكه شنیده می‌شود بعد از برزیل، تركیه شكار بعدی فدراسیون برای انجام مسابقات دوستانه خواهد بود؛ یعنی همان تركیبی كه بیانیه تهران را امضا كردند!

برزیل؛ فقط با دو بازیكن اصلی

اگرچه بازی دوستانه تیم‌ملی ایران با برزیل تحت هر شرایطی ارزشمند است و تحقق یك رویای بزرگ تلقی می‌شود، اما نكته آزاردهنده این است كه برزیلی‌ها تقریبا با تیم دومشان به مصاف ما می‌آیند. در فهرست 23 نفره‌ای كه برای بازی‌های دوستانه آینده برزیلی‌ها اعلام شده، تنها نام شش بازیكن حاضر در جام‌جهانی به چشم می‌خورد كه از این بین نیز تنها دو نفر جزو شروع‌كنندگان بازی‌ها در جام‌جهانی بوده‌اند. روبینیو كه در این فصل جزو بازیكنان نیمكت‌نشین میلان بوده و نیلمار تنها بازیكنان اصلی برزیل هستند كه مقابل ایران خواهند ایستاد. در این بین، حتی دانیل آلوز را هم نمی‌توان جزو فیكس‌های برزیل به حساب آورد، چرا كه به جای این بازیكن بارسا، معمولا مایكون در سمت راست خط داعی برزیلی‌ها به میدان می‌رود. جالب اینكه برزیل با همین تركیب یك ماه پیش در لامانیا به مصاف تیم دوم بارسلونا رفت و این تیم را شكست داد.

آخرین خبر؛ 15 مهر ماه تاریخ قطعی بازی

خبر بازی دوستانه ایران - برزیل اما سرانجام عصر دیروز روی سایت رسمی فیفا قرار گرفت. در این خبر می‌خوانیم كه مسابقه مورد نظر در هفتم اكتبر برابر با 15 مهر ماه برگزار خواهد شد. با توجه به اعتبار پایگاه اطلاع‌رسانی فیفا، به نظر می‌رسد قرار مسابقه مورد نظر برای پانزدهم مهر را باید قطعی شده بدانیم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری