تبیان، دستیار زندگی
پمپ وسیله ای است که با دادن انرژی به یک سیال، فشار آن را زیاد نموده و امکان جابجایی آن ها به نقاط بالاتر را فراهم می نماید. از کاربردهای دیگر پمپ ها می توان آماده نمودن سیال برای حرکت در سیستم های لوله کشی نام برد. اگر این سیال گاز باشد، این دستگاه را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پمپ ها

پمپ ها

پمپ وسیله ای است که با دادن انرژی به یک سیال، فشار آن را زیاد نموده و امکان جابه جایی آن ها به نقاط بالاتر را فراهم می نماید. از کاربردهای دیگر پمپ ها می توان آماده نمودن سیال برای حرکت در سیستم های لوله کشی نام برد. اگر این سیال گاز باشد، این دستگاه را فن، دمنده یا کمپرسور می نامند.

پمپ ها

پمپ ها کاربردهای بسیار متنوع و فراوانی دارند. از رایج ترین این کاربردها می توان به پمپ های بنزین، پمپ های کولر، پمپ های چاه آب، پمپ های آب استفاده شده در تصفیه خانه های آب و... اشاره نمود.

پمپ ها
پمپ ها
پمپ ها

پمپ ها با توجه به ساختار درونیشان طبقه بندی می شوند. طبقه بندی پمپ ها به صورت زیر می باشد:

در پمپ های دورانی یا دینامیکی، انتقال انرژی به سیال به صورت ممتد و دائمی انجام می شود در صورتی که در پمپ های جابجایی مثبت این انتقال انرژی به صورت متناوب انجام می گیرد یعنی مقداری از سیال در یک محفظه محبوس می شود، انرژی به آن داده می شود و سپس این عمل تکرار می شود.

مکانیزم انواع پمپ ها را در شکل های زیر مشاهده می نمایید:

پمپ ها

پمپ جریان محوری

پمپ ها

پمپ جریان شعاعی

پمپ ها

پمپ جریان مختلط 

پمپ ها

پمپ پیستونی

پمپ ها

پمپ چرخدنده ای

توضیح بیشتر درباره هر یک از انواع پمپ ها را می توانید در کتاب مکانیک سیالات جلد دوم، تالیف دکتر نادر نبهانی مطالعه نمایید.

در ساخت بسیاری از پروژه های دانش آموزی ممکن است به پمپ نیاز داشته باشید. با توجه به فشار و دبی مورد نیاز می توانید از پمپ های مختلفی استفاده نمایید. یکی از ساده ترین و رایج ترین انواع پمپ ها، پمپ کولر می باشد. پمپ کولر یک پمپ دورانی ساده و نسبتاً ضعیف می باشد.

پمپ ها

از این پمپ می توانید برای پمپاژ آب تا ارتفاع حدود 2 متر استفاده نمایید. در صورتی که پمپ قوی تری نیاز داشته باشید می توانید از پمپ ماشین لباس شویی استفاده نمایید. این پمپ ها نیز از نوع دورانی می باشند و با توجه نوع آنها، قدرت های متفاوتی دارند.

پمپ ها

نوع دیگری از پمپ ها نیز موجود می باشند که قدرت بسیار بالاتری دارند و از آن ها برای پمپاژ آب از درون چاه ها و پر کردن مخازن ذخیره آب استفاده می نمایند. این پمپ ها انواع مختلفی دارند و قادرند آب را به ارتفاع های ده ها متر بالاتر پمپ نمایند.

پمپ ها

برای تهیه پمپ کولر باید به فروشگاه های کولر فروشی و تعمیرات کولر مراجعه نمایید. پمپ لباس شویی از مغازه های تعمیر کننده لباس شویی قابل تهیه می باشد.

پمپ های آب صنعتی نیز در تهران از میدان امام خمینی، اطراف خیابان سعدی قابل تهیه می باشد که در شکل زیر مشخص شده است.

پمپ ها

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی