تبیان، دستیار زندگی
شمع هاى ساده را مى توانید با كمى رنگ طلایى به شمع هاى زینتى زیبا تبدیل كنید. كافى است با رنگ اسپرى طلایى طرح یا نوارهاى ساده اى را روى آنها رسم كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمع هاى زینتى طلایى

تزیین شمع

شمع هاى ساده را مى توانید با كمى رنگ طلایى به شمع هاى زینتى زیبا تبدیل كنید. كافى است با رنگ اسپرى طلایى طرح یا نوارهاى ساده اى را روى آنها رسم كنید. بهترین راه براى نقاشى روى شمع استفاده از استنسیل است. این استنسیل ها را مى توانید به صورت آماده خریدارى كنید و یا خودتان با طرح دلخواه بسازید. براى تزئین شمع هاى ساده به صورتى كه در تصویر ملاحظه مى كنید، به وسایل زیر نیاز دارید:

•شمع ساده

طلق

روان نویس یا ماژیكى كه روى طلق بنویسد

یك كاتر تیز

چسب نوارى كاغذى پهن

اسپرى رنگ طلایى

ابتدا یك قطعه طلق را دور شمع بپیچید و مقدارى طلق لازم براى پوشاندن دور شمع را اندازه زده و ببرید. طرح مورد نظرتان را با ترتیبى كه مایلید روى سطح شمع رسم شود، ابتدا بر روى كاغذ رسم كرده و سپس روى طلق منتقل كنید. در اینجا طرح ستاره كه طرحى ساده است، اما نمایى زیبا بر روى شمع یافته، استفاده شده است. چنان كه در تصویر ملاحظه مى كنید بعضى از شمع ها فقط با طرح ستاره هاى ریز و درشت و برخى دیگر با طرح ستاره و نوارهاى پهن و باریك طلایى آراسته شده اند.

  ***************************

براى تزئین شمع با طرح ستاره آنها را روى طلق طراحى كنید و سپس با یك كاتر تیز خطوط طرح را بریده و آن را از طلق جدا كنید. حالا استنسیل آماده شده را دور شمع بچینید و با چسب نوارى كاغذى دولبه آن را به هم بچسبانید تا دور شمع باقى بماند. سپس رنگ طلایى را از فاصله 30 سانتى مترى روى آن اسپرى كنید. از اسپرى كردن مقدار بیش از اندازه كافى براى پوشش ستاره ها بپرهیزید. زیرا رنگ اضافى در زیر طلق جارى شده و طرح ستاره را خراب مى كند. صبر كنید تا رنگ كمى خشك شود و سپس استنسیل را از شمع جدا كنید.

                                                              *****************************

براى تزئین شمع با نوارهاى پهن طلایى در میان ردیف هاى ستاره باید نوارهایى باریك از طلق به عرض برابر با عرض قسمتى از شمع كه سفید مانده و فقط طرح ستاره بر روى آن هست ببرید و سپس طرح ستاره را روى آن رسم كرده با كاتر ببرید. این طلق هاى نوارى را روى شمع با فواصل مورد نظر قرار داده و با چسب كاغذى در جاى خود ثابت كنید. پس از اسپرى كردن رنگ روى شمع قسمت هاى خالى به صورت نوارهاى طلایى رنگ آمیزى مى شود. اگر مایل باشید دیواره شمع به طور كلى طلایى شود و ستاره هاى سفید روى آن باقى بمانند باید ستاره هایى روى چسب كاغذى پهن رسم كنید و سپس طرح ستاره ها را از چسب بریده و روى سطح شمع با ترتیب دلخواه بچسبانید. پس از اسپرى كردن رنگ روى شمع صبر كنید تا رنگ خشك شود سپس چسب ها را جدا كنید.

*******************************

از طرح هاى بى شمارى مى توان براى ایجاد نقش و طرح روى شمع ها به این روش بهره گرفت. به عنوان مثال به جاى استنسیل مى توانید از انواع تورهاى گیپورى با زیربشقاب هاى كاغذى كه طرح گیپور دارند استفاده كنید و طرح آنها را روى شمع بیندازید. همچنین به جاى رنگ اسپرى مى توانید از انواع رنگ هاى روغنى براى رنگ كردن طرح هاى روى شمع استفاده كنید. در این صورت یك قطعه اسفنج را به رنگ آغشته كنید و با آن روى استنسیل ضرباتى ملایم بزنید تا قسمت مورد نظر به طور كامل با رنگ پوشش یابد.

براى نقاشى روى شمع رنگ هاى مخصوصى نیز وجود دارند كه از فروشگاه هایى كه لوازم نقاشى و وسایل مخصوص كارهاى هنرى را عرضه مى كنند، قابل تهیه هستند. هنگام رنگ كردن شمع با اسپرى دقت كنید كه فتیله شمع رنگ نشود و فتیله را با یك قطعه چسب كاغذى بپوشانید. از پارافین رنگى نیز براى ایجاد نقش هاى مختلف بر روى شمع مى توان استفاده كرد.

هنر کده

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

دسته گلی با دستان شما

تهیه آناناس به روش بلندر

هنر گلسازی در تبیان

دامن مورد علاقه خانم ها

ساده ترین بلوز را بدوزید

دوره ای جدید از آموزش خیاطی

با مدل ترک و ماهی آشنا شوید

تبیانی ها غافلگیر شوید!!

سبزی آرایی، ساده و زیبا

تهیه باغچه شیشه ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.