تبیان، دستیار زندگی
تیم‌ملی جوانان خود را آماده می‌كند تا كمتر از یك هفته دیگر عازم مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در چین شود .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانان دوستی در اندیشه جهانی شدن

تیم ملی جوانان

تیم‌ملی جوانان خود را آماده می‌كند تا كمتر از یك هفته دیگر عازم مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در چین شود. علی دوستی و شاگردانش به درخشش در این مسابقات بسیار امیدوارند. تیم‌ملی زیر 21 سال كشورمان با كره‌جنوبی، استرالیا و یمن در گروه سختی قرار گرفته است. حداقل اینكه حریفان ایران به لحاظ اسم و رسم از قدرت‌های فوتبال آسیا به شمار می‌روند.

سفر یك روزه به مشهد

علی دوستی، سرمربی تیم‌ملی جوانان اعتقاد زیاد و ویژه‌ای به مسایل مذهبی دارد. پیش از سفر تیم‌ملی به چین، جوانان سفر یك روزه‌ای به مشهد داشتند. آنها صبح جمعه به مشهد رفتند و شب همان روز به محل اردوی خود در كمپ تیم‌های ملی برگشتند.

ملی‌پوشان چهارشنبه می‌روند

اردوی تیم‌ملی جوانان در كمپ تیم‌های ملی روز دوشنبه به پایان می‌رسد. ملی‌پوشان دو روز استراحت می‌كنند و پس از آن روز چهارشنبه به چین می‌روند تا در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا حضور پیدا كنند. نخستین بازی شاگردان دوستی‌مهر دوازدهم مهر برابر كره‌جنوبی خواهد بود.

كره را پرس كنید

آنالیزورهای تیم‌ملی جوانان به علی دوستی توصیه كردند در بازی برابر كره‌جنوبی حریف را پرس كنند. به اعتقاد آنها با این روش می‌توان حریف را از كار انداخت.

تیم ملی جوانان

تكل ممنوع!

مصدومیت امید آلوشا و كاوه رضایی، ستاره‌های این تیم در حال بهبود است و آنها به مسابقات چین می‌رسند اما علی دوستی برای جلوگیری از مصدومیت شاگردانش در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا تكل زدن در تمرینات را اكیدا ممنوع كرده است. هر بازیكنی كه روی پای دیگری تكل بزند، با برخورد شدید دوستی مواجه می‌شود.

حتی پیش آمده بازیكنی كه برخلاف دستور سرمربی رفتار كرده به اخراج موقت از تمرین و دویدن اطراف زمین محكوم شده است.

تاكتیك‌های تیم‌ملی

تمرین روی ضربات ایستگاهی و پنالتی نشان می‌دهد كه تیم‌ملی جوانان برای رسیدن به گل امید زیادی به استفاده از این ضربات دارد. دوستی از مدافعان و بازیكنان خود می‌خواست در هنگام زده شدن ضربات آزاد و ایستگاهی درست جاگیری كنند. این نشان می‌دهد همان‌قدر كه به گل زدن در این روش اعتقاد دارد، همان اندازه هم می‌ترسد كه تیمش از این راه گل بخورد.

بازی تكضرب هم از دیگر مواردی بود كه دوستی به آن تاكید دارد. هیچ‌كس نباید بیش از دو ضرب به توپ بزند.

هدف رفتن به جام‌جهانی كلمبیا

هدف تیم‌ملی جوانان از رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا، حداقل قرار گرفتن در میان چهار تیم نهایی و كسب جواز صعود به جام‌جهانی كلمبیا است. البته قهرمانی هم از اهداف شاگردان دوستی به شمار می‌رود.

علی دوستی سرمربی تیم ملی جوانان

5 سال كنار هم

علی دوستی و شاگردانش از تیم‌ملی نوجوانان كنار هم حضور دارند. آنها حدود پنج سال می‌شود كه كنار هم هستند. یكی از دلایلی كه باعث شده برخی از كارشناسان تیم‌ملی جوانان را بهترین و آماده‌ترین تیم‌ملی فوتبال كشورمان بدانند، به همین هماهنگی برمی‌گردد.

دوستی: خط نخوردید، برمی‌گردید

در حال حاضر 25 بازیكن در اردوی تیم‌ملی حضور دارند، اما برای مسابقات دو نفر خط می‌خورند. دوستی به شاگردان خود اعلام كرد كسانی كه خط می‌خورند، همچنان خود را عضو تیم‌ملی جوانان بدانند، چرا كه چند روز دیگر و پس از مسابقات آسیایی به تیم اضافه می‌شوند. او از این تعبیر استفاده كرد: «شما همچنان عضو خانواده تیم‌ملی جوانان هستید و تنها قرار است حدود 10 روز از خانواده خود دور باشید و آنها را نبینید.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری