تبیان، دستیار زندگی
حضور نامجو در وزارت نیرو از همان ابتدا با سر و صدای زیاد همراه بود؛ خروج فتاح از این وزارتخانه که افکار عمومی.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیر نیرو و جدایی از کابینه دهم؟

وزیر نیرو

بخش اقتصاد- مجید نامجو مرد خوبی است. مطمئن باشید این نظر مشترک تمام کسانی است که حداقل یک بار از نزدیک با وزیر نیرو دولت دهم نشست و برخاست کرده باشند؛اما مرد با اخلاق کابینه به دلیل مشکلاتی که در تعامل با بهارستانی‌ها داشته این روزها مدام با اخبار استیضاحش دست وپنجه نرم می‌ کند.

شاید این هم یکی از تناقض‌های جالب روزگار باشد که مجید نامجویی که حتی همه مخالفانش به ویژگی‌های مثبت رفتاری و اخلاقی اش صحه می‌گذارند و بالاترین رای اعتماد را درمیان همه وزرای نیرو بعد از انقلاب داشته است، یک‌ سال پس از حضور در این وزارتخانه نتوانسته نظر مثبت نمایندگان مجلس را جلب کند و مجلسی‌ ها طرح استیضاح از او را این‌گونه توجیه می‌ کنند که نامجو فرد خوبی است، اما نه برای نشستن روی صندلی داغ طبقه دوازدهم ساختمان پرخبر اتوبان نیایش.

عدم حرف ‌شنوی معاونان نامجو از او، طولانی شدن پروژه‌های مختلف صنعت آب و برق، مشکلات تامین آب روستایی، عدم توازن در تخصیص اعتبارات به پروژه‌ های استان‌های مختلف و البته عدم پاسخگویی مناسب به سئوالات مطرح شده از سوی نمایندگان از مهم ترین دلایلی است که طراحان استیضاح نامجو مطرح کرده‌اند و قصد دارند با بازگشایی مجلس پس از تعطیلات مجددا آن را پیگیری کنند.

جالب این ‌که در گیرودار برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در دوران رای اعتماد نمایندگان که برخی وزیران را با مشکل مواجه کرده بود، نامجو بیشترین رای را از نمایندگان ملت گرفت و به عنوان وزیری با قاطع ترین رای اعتماد از بهارستانی‌ها این حمایت را به عنوان پشتوانه ای مهم پشت سر خود می ‌دید

آغاز ماجرا

حضور نامجو در وزارت نیرو از همان ابتدا با سر و صدای زیاد همراه بود؛ خروج فتاح از این وزارتخانه که افکار عمومی عملکردش را در چهار سال دولت نهم موفق ارزیابی می ‌کرد با مخالفت‌هایی همراه شد و خیلی ‌ها همان زمان تلاش کردند حضور فتاح در ساختمان نیایش تداوم داشته باشد که البته تلاش‌هایشان ناکام ماند. اما پس از قطع امید کامل از حضور فتاح، نوبت به مجید نامجو رسید که خود را به عنوان سرپرست وزارت نیرو مطرح کند؛ وزارتخانه‌ای که 4.5 سال پیش از از قرارگاه خاتم به آن‌جا نقل مکان کرده بود و درقامت معاون وزیر و رئیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به کسب تجربه در آن پرداخته بود.

جالب این ‌که در گیرودار برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در دوران رای اعتماد نمایندگان که برخی وزیران را با مشکل مواجه کرده بود، نامجو بیشترین رای را از نمایندگان ملت گرفت و به عنوان وزیری با قاطع ترین رای اعتماد از بهارستانی‌ها این حمایت را به عنوان پشتوانه ای مهم پشت سر خود می ‌دید. تابستان امسال اما درحالی که هنوز عمر وزارت نامجو به یک ‌سال هم نرسیده بود، زمزمه ‌های طرح استیضاح وزیر نیرو در ساختمان بهارستان شروع شد..

واکنش کنایه‌آمیز نامجو به طراحان استیضاح

مجلس

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی طراحان اصلی استیضاح وزیر نیرو بودند. مهم ترین دلیلی که در آن زمان برای استیضاح مطرح می‌ شد طولانی شدن پروژه‌های صنعت آب وبرق بود، این درحالی بود که به نظر می‌رسید نمایندگان به‌ جز مشکلاتی که به آن اعتراض کرده ‌بودند، با معاونین نامجو و به خصوص مدیران استانی صنعت آب وبرق مشکل داشتند و در این زمینه خواسته‌هایی را مطرح کرده ‌بودند.

درحالی که از همان زمان مشاورین و معاونین وزیر نیرو تلاششان را برای توجیه نمایندگان و قانع کردن آن‌ها برای بازپس گرفتن این طرح آغاز کردند، نامجو در پاسخ به خواسته‌ های نمایندگان موضعی کنایه آمیز اتخاذ کرد که برایش گران تمام شد. وزیر نیرو با بی علت دانستن استیضاحش تاکید کرد که علت استیضاح خود را نمی داند. این وزیر دولت دهم در عین حال با حالتی خاص دلیل اصلی این نارضایتی مجلس را عملکرد نامناسب خود دانست و تصریح کرد:

فکر می کنم عملکردم ضعیف است. نامجو که در زمان گرفتن رای از مجلس در میان دیگروزرای این دولت از رای بالاتری برخوردار بود به همین امر اشاره کرده و تاکید کرد: من بالاترین رای را به نسبت  وزیران نیرودولت های گذشته از مجلس اخذ کرده‌ام و حال نمی‌ دانم از چه بابت استیضاح بنده مطرح شده است.

اما کمی پس از این زمان بود که  اخبار پشت پرده از مهلت دوماهه بهارستانی‌ ها به نامجو و تعامل نمایندگان با وزیر نیرو حکایت کرد. شاید به همین ‌دلیل هم بود که  نامجو موضعی نرم ‌تر را درقبال مجلس اتخاذ کرد و در خصوص طرح استیضاحش و نشستی كه در این خصوص با اعضای كمیسیون آب و كشاورزی داشته، تصریح كرد: استیضاح حق نمایندگان محترم است؛ البته به نظر می‌رسید گلایه‌ مندی‌ها بیشتر مربوط به شركت‌های زیرمجموعه بود كه باید با سرعت كارهایی كه به آن‌ها محول می‌ شود را اجرا كنند كه در این خصوص بحث‌هایی شد و نظرات نمایندگان را دریافت كردیم و این نظرات را در حوزه نیرو به كار می ‌بندیم.

وی درباره دادن مهلت دو ماهه به وزیر برای رفع مشکلات صنعت آب و برق کشور هم خاطرنشان کرد: این فرصت برای پیگیری موارد مطرح شده بوده و با توجه به جلسه خوبی كه داشتیم و تعاملی كه برقرار شد، قرار بر این شد كه سوالات نمایندگان از وزیر مطرح نشود.

وزیر نیرو باید فردی باشد که به ابعاد مختلف وزارت نیرو آشنایی داشته و از نظر مدیریتی هم توان اداره وزارتخانه را داشته باشد

وزیر نیرو، قربانی اختلاف  نظر مجلس و دولت ؟!

درحالی که بعد از خوابیدن گرد و خاک ماجرای استیضاح قبلی و مطرح شدن بحث مهلت دوماهه، انتظار می ‌رفت نامجو برای مدتی در سایه مهلتی که گرفته با آرامش فرصت داشته باشد نظر مثبت نمایندگان را به ادامه حضور خود در وزارت نیرو جلب کند، هنوز مدت زیادی از واکنش‌های مختلف به اظهارنظر رییس ‌جمهور ‌که قوه مجریه را قوه اول کشور دانسته بود و واکنش شدید مجلسی‌ ها به این اظهارات نگذشته بود که بار دیگر زمزمه‌ های استیضاح نامجو قوت گرفت.

در این زمان بود که یك عضو كمیسیون كشاورزی مجلس با اعلام مجدد استیضاح وزیر نیرو گفت: به مردم کشورمان اطمینان می‌دهم که مجلس همچنان در راس امور است و قطعا با استیضاح وزیر نیرو این عمل بیش از پیش به اثبات خواهد رسید».  به گفته علی عزتی، نماینده دهلران، استیضاح وزیر نیرو توسط تمامی اعضای كمیسیون كشاورزی مجلس پیگیری می‌شود كه بیش از 50 امضا و 18 محور دارد که امضا کنندگان این طرح هم چنان در حال افزایش هستند. از طرف دیگر، به گفته وی با وجود رایزنی ‌ها، طراحان قانع نشدند و نمایندگان امضا كننده این استیضاح روز پس از بازگشایی مجلس پیگیر این استیضاح هستند.

این نماینده مجلس این ‌بار پا را از انتقادات قبلی فراتر گذاشت و برش مدیریتی نامجو را هم زیر سئوال برد و گفت: حد و شان آقای نامجو وزارتخانه نیست و محورهای استیضاح در رابطه با عملکرد او می باشد که  انشالله وقتی که از سمت خود توسط نمایندگان مردم برکنار شدند استیضاح خود را باور می کنند.

نامجو وزیر نیرو

عضو كمیسیون كشاورزی تاكید كرد که طراحان استیضاح به هیچ وجه حاضر به برگزاری نشست با وزیر نیرو نخواهند بود و به طور شفاف در پی استیضاح نامجو هستند چون وزیر نیرو استیضاح خود را بی علت می داند. وی ادامه داد:

وزیر نیرو باید فردی باشد که به ابعاد مختلف وزارت نیرو آشنایی داشته و از نظر مدیریتی هم توان اداره وزارتخانه را داشته باشد.

عزتی با طرح این ادعا که بدنه وزارت نیرو نامجو را نپذیرفته اند، تندترین انتقادات را به عملکرد نامجو وارد دانست و خاطر نشان کرد: در وزارت نیرو معاونین و کارکنان وزیر دستورات ایشان را اجرا نمی کنند و اصلا ایشان را به عنوان وزیر قبول ندارند. امروز در واقع وزارت نیرو متلاشی شده و معاونین ناهمگونی که آقای نامجو مشخص نیست آنها را از کجا آورده جای مدیران کار آزموده را گرفته اند و حتی مصوبات دولت را هم اجرایی نمی دانند.

آتش زیر خاکستر

برخلاف اظهارات آتشین این عضو کمیسیون کشاورزی، سخنگوی این کمیسیون در گفت‌وگویی که چند روز بعد انجام داد عنوان کرد استیضاح نامجو در دستور کار این کمیسیون نیست و اعضا هنوز به مهلت دوماهه خود به وزیر نیرو پایبندند.

او حتی به طور تلویحی از دیدگاه محلی و منطقه‌ای برخی نمایندگان هم گله کرد و گفت: استیضاح جنبه ملی دارد و باید در مطرح کردن استیضاح تنها مسایل ملی را مورد توجه قرار داد. وی با بیان این‌كه راه‌حل منطقی این بود كه این طرح مسكوت بماند، افزود: تصمیم گرفته شد كه مسایل را به‌صورت گفت‌وگو و تعامل حل كنیم، با این حال درباره اظهارات اخیر برخی از اعضای این كمیسیون مبنی بر پیگیری استیضاح همزمان با بازگشایی مجلس گفت: ممكن است برخی همكاران مطالبی را مطرح كنند، كه این حق طبیعی آن‌هاست لذا مطالبی كه سخنگو مطرح می‌كند دال بر این نیست كه دیگر اعضای كمیسیون اظهارنظر نكنند یا پیگیری موضوع نشود.

باید دید آیا بالاخره زبانه‌های این آتش زیرخاکستر ساختمان شیک وزارت نیرو در نیایش را زیرورو خواهد کرد

شاید بتوان خلاصه ماجرا را در اظهارات یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی که مایل نیست نامی از وی برده شود، پیدا کرد، جایی که می‌گوید نامجو به عنوان یک برادر شهید و دارای اخلاق و رویکرد مناسب از وزرای ارزشی کابینه است. اما روشی که در پیش گرفته نشان می‌دهد برای جایگاه وزارت چندان مناسب نیست و به همین‌دلیل هم جایگاه مناسبی در مجلس ندارد.

اما به نظر می‌رسد درحالی که معاونین، مدیران کل و مشاوران وزیر به تماس‌های خود با نمایندگان مجلس ادامه می‌دهند تا شاید بار دیگر بتوانند فاصله نامجو را با تریبون استیضاح مجلس زیاد کنند، مطرح شدن یا نشدن این موضوع در صحن علنی مجلس همچنان دستخوش تغییر و تحولاتی خواهد بود که بیشتر در پشت پرده صورت می‌گیرد.اما باید دید آیا بالاخره زبانه‌های این آتش زیرخاکستر ساختمان شیک وزارت نیرو در نیایش را زیرورو خواهد کرد یا نامجو حاضر می‌شود با چشم‌پوشی از برخی دیدگاه‌هایش و تلاش برای جلب نظر نمایندگان، آن‌ها را متقاعد کند که همچنان "مرد خوب کابینه" بر مسند وزارت نیرو باقی بماند.

مانی فرهنگ/ گروه جامعه و سیاست