تبیان، دستیار زندگی
با حضور جمعی از مسوولان دو تیم استقلال و پیروزی و كارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تعدادی از اعضای فراكسیون ورزش و كمیته‌ی جوانان و تربیت بدنی و در غیاب نماینده سازمان تربیت بدنی مشكلات این دو تیم مورد بررسی قرار گرفت....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از حضور استقلال و پرسپولیس در مجلس

با حضور جمعی از مسوولان دو تیم استقلال و پیروزی و كارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تعدادی از اعضای فراكسیون ورزش و كمیته‌ی جوانان و تربیت بدنی و در غیاب نماینده سازمان تربیت بدنی مشكلات این دو تیم مورد بررسی قرار گرفت.

امیررضا خادم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جلسه‌ی روز دوشنبه فراكسیون ورزش و كمیته‌ی تربیت بدنی در خصوص بررسی مشكل تیم‌های استقلال و پیروزی، به تبادل نظر با سازمان تربیت بدنی برای حل مشكلات تیم‌های استقلال و پیروزی اشاره و خاطرنشان كرد: تلاش می‌كنیم كارهایی كه در این راستا مربوط به ماست را در حد امكان برطرف كنیم.

وی درباره این نشست افزود: مسوولان دو تیم مشكلات خود را مطرح كردند و در ارتباط با راه‌كار‌های ممكن تبادل نظر شد و در پایان جلسه مسائل را به سه قسمت كوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم كردیم.

خادم به این سه قسمت اشاره كرد و گفت: در بحث كوتاه مدت مرتفع كردن مشكلات مالی و قراردادهایی كه بسته شده و موضوعاتی از این نوع را بررسی كردیم كه قرار شد در این راستا با برخی مسوولان ذی‌ربط جلساتی را در كوتاه مدت و در طول یك هفته داشته باشیم تا بتوانیم تا حدودی به این دو باشگاه كمك كنیم و امیدواریم كه مسوولان نیز به این بحث كمك كنند.

رییس فراكسیون ورزش مجلس ادامه داد: مرحله‌ی دوم این مساله نیز میان مدت است و قرار شد با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و با كمك كمیسیون تلفیق مجلس جلساتی داشته باشیم تا در بودجه سال‌های آینده بشود تعریفی را برای بودجه این دو باشگاه در نظر گرفت و در مرحله‌ی سوم در بلندمدت قرار به تدوین قوانین و مشخص كردن چارچوبی برای این دو باشگاه شد كه به این وسیله با تغییر مدیریت كلان سازمان تربیت بدنی، این دو تیم متاثر از این تغییرات نشوند، چراكه مسوولان دو تیم مدعی بودند كه در شش ماه گذشته متاثر از این تغییر و تحولات، مشكلات زیادی برای آن‌ها پیش آمده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین قرار شد سعی كنیم كه در صورت امكان دارایی‌ها و داشته‌های گذشته دو باشگاه را به آن‌ها برگشت دهیم تا از لحاظ سخت‌افزاری امكانات اولیه را داشته باشند و از این جهت با مشكلات كمتری مواجه باشند. هم‌چنین تعریف مشخصی از ادامه حیات دو باشگاه و اداره آن‌ها به صورت دولتی یا عمومی غیردولتی و یا واگذاری به بخش خصوصی باید داشته باشیم كه بیشتر رویكرد جلسه به طرف عمومی غیردولتی مثل حالتی كه فدراسیون‌ها هستند بود كه باید در ادامه دید در این راستا چگونه عمل می‌شود.

رییس كمیته‌ی تربیت بدنی مجلس در مورد نظر مسوولان باشگاه‌های استقلال و پیروزی در خصوص مشكلاتشان، تصریح كرد: آن‌ها مشكلات را بیشتر از تغییر و تحولاتی كه در راس سازمان اتفاق افتاده، می‌دیدند و این كه به طور مشخص تعریفی برای امكانات مالی آنها وجود ندارد و حتی عنوان می‌كردند یك زمین مناسب برای تمرین در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: هم‌چنین در ارتباط با بحث موانع قانونی كه در استفاده از بنیه‌ی مالی هواداران و كسانی كه مایلند به این دو باشگاه كمك كنند، معتقد بودند با مشكل مواجه هستند. در ارتباط با پخش تلویزیونی مسابقات خود و تبلیغات دور زمین با فدراسیون نیز مشكلاتی عنوان كردند و در مورد عدم هماهنگی بین هزینه‌ها و درآمد خود نیز گلایه‌هایی داشتند و مدعی بودند كه افراد زیادی هستند كه مایلند به این باشگاه‌ها كمك كنند، ولی به علت دولتی بودن آن‌ها و موانع قانونی این كار شدنی نیست.

وی درباره‌ی نظر سازمان مدیریت نسبت به بودجه‌ی دو باشگاه استقلال و پیروزی، گفت: قرار بر این شد كه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در درون خود راه‌كارهای اجرایی بر این كه بتوانیم برای بودجه‌ی سال آینده دو باشگاه رقمی تعریف كنیم را بررسی كند و یا یك تعریف كلی از نحوه‌ی ادامه‌ی حیات این دو باشگاه داشته باشیم و قرار شد تبادل نظراتی با سازمان مدیریت در این راستا انجام شود. به اضافه این كه در كوتاه مدت هم كمكی به این باشگاه‌ها كنند تا بتوانند مشكلات‌شان را تا حدودی حل كنند.

باید از این وضعیت سرگردان خارج شویم

علی پروین كه به همراه حجت الله خطیب، آشتیانی و جعفر كاشانی در این جلسه شركت كرده بود پس از این نشست گفت: مجلس به عنوان یك نهاد قانونی باید دغدغه‌های مالی و مشكلات این باشگاه را حل كند.

مدیر فنی و سرمربی تیم فوتبال پیروزی كه پس از یك هفته، مجددا فعالیت خود را در این تیم آغاز كرده است خاطر نشان كرد: پرسپولیس یك باشگاه مردمی و با هواداران بسیار زیاد است. مشكلات زیادی داریم و ظاهرا هیچ كس نمی‌خواهد این شرایط را بپذیرد.

وی تصریح كرد: تكلیف پرسپولیس نامعلوم است. ما یك باشگاه دولتی هستیم ولی یك تومان پول نداریم كه در موعد مقرر به تعهدات مالی خود نسبت به بازیكنان و كادر فنی عمل كنیم. مجلس باید تكلیف ما را روشن كند.

به گزارش ایسنا، پروین با ابراز رضایت از مباحث مطرح شده در نشست مذكور اظهار داشت: نمایندگان لطف دارند و ظاهرا به دنبال راهكاری برای حل نهایی این مشكلات هستند. سازمان تربیت بدنی نیز باید نسبت به این موضوع احساس مسوولیت داشته باشد.

سرمربی تیم فوتبال پیروزی تاكید كرد: اگر دولت و مجلس اندكی به وضعیت این دو باشگاه استقلال و پیروزی رسیدگی كنند، هیچ مشكلی نخواهیم داشت و از این وضعیت سرگردان خارج خواهیم شد.

باشگاه استقلال طرح پنج ساله‌اش را ارایه كرد

سید كاظم اولیایی در این نشست پس از ارایه‌ی طرح پنج ساله‌ی باشگاه استقلال به فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم با حمایت مجلس مشكلات چندین ساله‌ی این باشگاه مردمی حل شود.

مدیر عامل باشگاه استقلال تهران در نشست روز دوشنبه با فراكسیون ورزش مجلس پس از تشریح برنامه‌های این باشگاه برای سامان دادن به وضعیت استقلال خواستار توجه بیشتر مجلس و دولت به این باشگاه شد.

كاظم اولیایی اظهار داشت: برنامه‌ی پنج ساله‌ی خود را به نمایندگان مجلس ارایه كردیم تا با حمایت آنان بتوانیم استقلال را متحول كنیم.

به گفته‌ی علوی سخنگوی باشگاه استقلال، اولیایی همچنین پیشنهاد بازگرداندن دارایی‌های سابق دو باشگاه استقلال و پیروزی را مطرح كرد و نمایندگان نیز قول داده‌اند كه نهایت تلاش خود را در این خصوص به كار گیرند.

در نشست مذكور علاوه بر اولیایی و علوی سخنگوی باشگاه استقلال، ترابیان معاون و مدیر كل بین‌الملل، خورشیدی معاون اجرایی و نظری جویباری سرپرست باشگاه استقلال حضور داشتند.

سید مهدی علوی همچنین به خبرنگار ایسنا گفت: مقرر شد كمیته‌ای متشكل از نمایندگان دو باشگاه استقلال و پیروزی، فراكسیون ورزش مجلس و سازمان تربیت بدنی نسبت به رفع مشكلات موجود بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تصریح كرد: حق پخش تلویزیونی باشگاه‌های استقلال و پیروزی نیز از مواردی بود كه با درخواست باشگاه استقلال قرار شد مجلس شورای اسلامی نسبت به آن توجه ویژه‌ای را داشته باشد تا شرایط برای پرداخت این حق مسلم تیم‌های استقلال و پیروزی از سوی سازمان صدا و سیما فراهم شود.

به گفته‌ی علوی، جلسات نمایندگان باشگاه‌های استقلال و پیروزی در روزهای آینده نیز با نمایندگان مجلس تشكیل خواهد شد تا تصمیم نهایی برای حل مشكلات این دو باشگاه اتخاذ شود.

تهیه طرحی برای حل مشكلات استقلال و پیروزی

نماینده‌ی مردم لاهیجان در خانه‌ی ملت، گفت: برای حل مشكلات استقلال و پیروزی می‌طلبد كه پیشنهاداتی كه در رابطه با پول‌سازی و خصوصی كردن این دو تیم است در جلسات دیگری مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جلسه‌ی روز دوشنبه كف برای حل مشكل دو تیم استقلال و پیروزی در مجلس برگزار شد، گفت: در این جلسه چند هدف را مورد توجه قرار دادیم كه به نظر ما این اهداف برآورده شد.

وی افزود: یك بحث در رابطه با ابعاد مالی بود كه به این جمع‌بندی رسیدیم كه می‌توان در سه دوره‌ی كوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت این مسائل را حل كرد. در كوتاه‌مدت تصمیم گرفتیم با شهرداری، سازمان مدیریت و سازمان تربیت بدنی تماس گرفته و فشار لازم را ایجاد كرد تا به هر صورتی قسط دوم حقوق بازیكنان دو تیم هم پرداخت شود.

به اعتقاد ندیمی باشگاه‌ها در این راستا با مشكل مواجه هستند. در رابطه با میان‌مدت قرار شد كه یك جلسه كار گروه مشتركی بین مسوولان دو تیم و نیز مجموعه‌ی مرتبط مطروحه برقرار شود تا یك طرح قانونی تهیه كنیم و برای درازمدت قرار شد ابعاد مختلفی كه محل بحث است از جمله این كه باشگاه‌های خصوصی یا دولتی بمانند و ردیف بودجه‌ایی داشته باشند و یا به صورت همین خاص اداره شوند، تاسیسات و امكاناتی كه قبلا از آن دو باشگاه بوده و اوایل انقلاب مصادره شده به این دو تیم برگردد یا خیر؟ از حمایت‌های مالی هواداران در داخل یا خارج استفاده كنند یا خیر؟ بررسی‌هایی صورت گیرد.

عضو فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، تصریح كرد: البته در ابعاد فنی، مدیریتی و اداری هم مسائلی مطرح و بحث‌های شد و در كل همه اذعان داشتند جلسه‌ی روز دوشنبه از چند جهت مهم بوده اولا فراكسیون ورزش سعی می‌كند با گروه‌ها و تیم‌ها در تماس باشد، مسائل و مشكلات آنها را بشناسد و در این راستا پیگیری قانونی و نظارتی كند و این امور بسیار مهم و مثبت عنوان شد. مسائلی كه در رابطه با آثار مثبت این دو تیم از لحاظ ابعاد ملی، جلب و جذب تماشاگر و كاركرد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی در داخل و خارج كه بین آنها با سایر تیم‌ها وجود دارد و میزان هزینه‌هایی كه این دو تیم دارند و درآمدهایی كه سازمان تربیت بدنی از محل این دو تیم دارد و خصوصی شدن این دو همه اینها مورد توجه بوده و خواهد بود. به نظر می‌رسد با توجه به تركیب خوبی كه از دو باشگاه در جلسه‌ی دیروز شركت كرده بودند، جلسه‌ی پرباری داشتیم و راه‌حل‌هایی كه ارائه شد همه قابل پیگیری و بررسی است.

جلسات دیگری برای حل مشكلات این دو باشگاه تشكیل می‌شود

نماینده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، گفت: جلسات دیگری نیز برای حل مشكلات دو تیم استقلال و پیروزی در هفته‌های بعد برگزار خواهد شد.

پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با مثبت ارزیابی كردن جلسه‌ی روز دوشنبه‌ در خصوص بررسی مشكل تیم‌های استقلال و پیروزی، اظهار داشت: استقلال و پیروزی یك مشكل كوتاه‌مدت دارند كه نمی‌شود به آینده آن را موكول كرد و باید حتما فكری برای موضوع آنها شود و این مساله حكیمانه و به شكل موقت حل شود تا این دو تیم از بحران خارج شوند.

وی افزود: راه كار اساسی در رابطه با بحث پیروزی و استقلال این است كه واقعا باید موضوع آنها نظامند شود و وضعیت روشنی تعریف شود تا این دو تیم بدانند دورنمای آینده آنها چیست. وضعیتی كه همیشه این دو تیم در حالت شك و تردید و رایزنی برای حل مشكلات‌شان به سر می‌برند نكته‌ی مطلوبی نیست و این دو تیم با این وضعیت نمی‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی كنند و این مساله باعث شده كه آنها دائما رو به تحلیل رفته و به ضعف كشیده شوند.

عضو كمیته‌ی تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی، با تاكید بر روشن شدن وضعیت تیم‌های استقلال و پیروزی، تصریح كرد: باید مشخص شود این دو تیم می‌خواهند دولتی اداره شوند یا خصوصی و حمایت‌ها در چه سقفی از آنها قرار است انجام شود؟

به اعتقاد سروری ورود مجلس به این عرصه گره‌گشا خواهد بود و مجلس باید بررسی كند كه اگر با راه‌كارهای قانونی می‌تواند این وضعیت را نظامند كند آن را انجام دهد. در جلسه‌ی روز گذشته تقریبا این باور برای همه ایجاد شد كه نیاز است با جلسات مشترك و تخصصی بین این دو تیم و نمایندگانی از فراكسیون ورزش و هم‌چنین كمیته‌ی تربیت بدنی زمینه‌های فعالی را برای حل اصولی مشكل این دو تیم ارائه داد.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از ادامه‌ی جلسات برای حل مشكل كامل تیم‌های استقلال و پیروزی خبر داد و افزود: یك سری صحبت‌هایی در این راستا صورت گرفت و قرار شد برای حل كوتاه مدت مشكلات آنها امكاناتی در نظر گرفته شود. قرار است در این راستا پیگیری‌هایی انجام دهیم تا به صورت كوتاه مدت بتوان تا حدودی از مشكلات این دو تیم را حل كرد و بعد نشست‌های مشتركی برگزار خواهد شد.

گفتنی است علی‌رغم دعوت از سازمان تربیت بدنی برای شركت در این جلسه كسی از سازمان در جلسه شركت نكرد.