تبیان، دستیار زندگی
بزرگترین پروژه اکتشاف نفت و گاز در مناطق مرزی غرب و شمالشرق ایران در حالی آغاز شده است که به زودی جزئیات کشف.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک میدان جدید گازی در ایران

میدان گازی

بخش اقتصاد- بزرگترین پروژه اکتشاف نفت و گاز در مناطق مرزی غرب و شمال شرق ایران در حالی آغاز شده است که به زودی جزئیات کشف یک میدان جدید گازی توسط وزارت نفت اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت ملی نفت در برنامه چهارم توسعه در مجموع 19 میدان نفتی و 8 میدان جدید گازی با لایه مخزنی جدید کشف شده است و در صورتی که قیمت هر بشکه نفت اکتشاف شده را 50 دلار و قیمت هر متر مکعب گاز را 15سنت در نظر بگیریم در مجموع 633 میلیارد دلار ذخایر جدید نفت و گاز شناسایی شده است.

در حالی ضریب اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در کشورهای مختلف جهان 30 تا 35 درصد تخمین زده می ‌شود که ضریب اکتشافات نفت و گاز در ایران به 80 درصد رسیده است، به عبارتی در شرایط فعلی با حفر هر 5 حلقه چاه اکتشافی 4 حلقه چاه به ذخایر نفت و گاز افزوده می شود.

میزان اکتشافات جدید نفت و گاز در 2 سال گذشته افزایش قابل توجه ای یافته است به طوری که در این مدت میادین بزرگ هیدروکربوری همچون توس، فروز، سوسنگرد، هالگان، سومار، آبان و سفید باغون به جمع میادین نفت و گاز ایران پیوسته اند.

این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران در برنامه پنجم توسعه کشف سالانه 2.5 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و 630 میلیارد متر مکعب ذخایر جدید گاز طبیعی را هدف گذاری کرده است.

جزئیات بزرگترین پروژه اکتشافی در مرزهای غربی

به گزارش مهر، در برنامه چهارم توسعه اولویت اصلی انجام فعالیتهای اکتشافی در مناطق مرزی متمرکز شده بود که این فعالیتها در نهایت منجر به کشف میادین مشترک نفت و گازی همچون آذر، آزاجدگان، یادآوران، اروند، آرش و فرزادB   شد.

در برنامه پنجم توسعه هم یکی از برنامه های اولویت دار صنعت نفت، تمرکز و توسعه فعالیتهای اکتشافی در مناطق مرزی به منظور شناسایی ساختارهای مشترک هیدروکربوری است.

بر این اساس هم اکنون فعالیتهای اکتشافی در مرزهای غربی مشترک با عراق به منظور شناسایی ذخایر جدید نفت خام و مرزهای شرق و شمال شرق مشترک با ترکمنستان برای کشف گاز طبیعی افزایش یافته است.

در حال حاضر بزرگترین پروژه اکتشافی شامل انجام عملیات لرزه نگاری دو بعدی، سه بعدی و حفاری اکتشافی در مرزهای غربی ایران از کرمانشاه آغاز شده است و در ادامه این کمربند اکتشافی با عبور از شمال قصر شیرین و سر پل ذهاب تا جنوب استان ایلام ادامه می یابد.

کارشناسان شرکت ملی نفت پیش بینی می کنند بعد از انجام عملیات لرزه‌نگاری، تکلیف چندین هدف اکتشافی در این مناطق تعیین و تکلیف شود که با تحلیل و تلفیق اطلاعات قدیم و جدید، اهداف جدیدی برای اکتشاف شناسایی حفاری این بلوکهای اکتشافی آغاز می‌شود.

هم چنین در این منطقه مطالعات گسترده زمین ‌شناسی در دستور کار قرار گرفته است که با تکمیل این مطالعات پیش ‌بینی برای شناسایی موقعیتهای جدید هیدروکربوری لرزه نگاری و حفاری انجام شود.

در مجموع هم اکنون میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه اکتشافی در مرزهای غربی کشور حدود 30 درصد برآورد می شود.

خط لوله گاز

توسعه فعالیت اکتشافی در بلوکهای شرق ایران

به موازات توسعه فعالیتهای اکتشافی در مرزهای غربی ایران، فعالیتها در 5 بلوک اکتشافی در مناطق شمال شرق و شرق ایران در حال انجام است.

بر این اساس شرکت ملی نفت انجام فعالیت اکتشافی شامل لرزه نگاری در بلوکهای کلات (شمال مشهد)، یکه‌ توت (بجنورد و دره‌گز)، تنگه‌ همام، نادر، و قلعه زو را توسعه داده است و هم اکنون  2 دکل اکتشافی در این مناطق مشغول به حفاری چاه هستند ضمن آنکه قرار است تا آبان ماه 2 دکل جدید اکتشافی در این مناطق فعال  شوند.

پیگیریهای خبرنگار مهر نشان می دهد که کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در این مناطق در اولویت نخست قرار دارد به طوری که با کشف میدان توس با ذخیره دو هزار و 190 میلیارد فوت مکعب شانس اکتشاف ذخایر جدید گاز طبیعی بالا است.

لرزه‌نگاری در جزیره قشم، پرسیاه و ایذه از دیگر فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت در سال ‌جاری است که متناسب با مناطق مرزی دنبال می شود.

از سوی دیگر قرار است تا پایان سال‌ جاری تعداد دکلهای اکتشافی شرکت ملی نفت ایران به 10 دکل افزایش ‌یابد که در این صورت 80 درصد دکل‌های حفاری اکتشافی در مناطق مرزی مستقر خواهند شد.

کشف یک میدان جدید گازی در ایران

به گزارش مهر، تاکنون وجود شواهد هیدروکربوری در بلوک اکتشافی خرم آباد (نفت خام)، ساوه (گاز طبیعی) و مغان (نفت خام) مورد تایید شرکت ملی نفت قرار گرفته است که در حال حاضر بررسی داده های اکتشافی برای تعیین میزان دقیق ذخایر هیدروکربوری، امکان تولید تجاری و اقتصادی نفت و گاز در حال انجام است.

از سوی دیگر از ابتدای سال‌ جاری تاکنون جزئیات کشف سه میدان جدید نفت و گاز به وزارت نفت ارائه شده است که تاکنون کشف 2 میدان گازی توس و فروز B در خلیج فارس با ظرفیت برداشت 19 تریلیون فوت‌مکعب به طور رسمی اعلام شده است.

این در حالی است که به زودی جزئیات کشف یک میدان جدید گازی توسط وزارت نفت به طور رسمی اعلام خواهد شد.

در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن 208 میلیارد و 89 میلیون بشکه ذخایر هیدروکربوری مایع یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان به شمار می رود به طوری که تاکنون بیش از 137 میلیارد بشکه از ذخایر نفت و 29  تریلیون متر مکعب از ذخایر گاز ایران دست نخورده مانده است.

تاکنون 145 میدان و 297 مخزن نفت و گاز در کل کشور شناسایی شده است که گچساران با در اختیار داشتن سه مخزن نفتی با ذخیره 66.7 میلیارد بشکه و ذخیره نهایی 23.7 میلیارد بشکه به عنوان بزرگترین میدان نفتی و پارس جنوبی با در اختیار داشتن بیش از 509 تریلیون فوت مکعب گاز قابل برداشت بزرگترین میدان گازی ایران است.

خبرگزاری مهر

تنظیم برای تبیان :ریحانه حمیدی فر