تبیان، دستیار زندگی
برنامه گفتگو محور دو قدم مانده به صبح، حالا اسمش را عوض کرده و قرار است با عنوان یک واژه مانده به صبح پخش شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سری جدید دو قدم مانده به صبح

دو قدم مانده به صبح

سری جدید برنامه شبانگاهی «دو قدم مانده به صبح» كاری از گروه فیلم و نمایش شبكه چهار سیما كه چند سالی است به صورت زنده از این شبكه پخش می‌شود، از 17 مهر ماه با عنوان تازه «یك واژه مانده به صبح» پخش خود را آغاز خواهد كرد.

این برنامه از 8 مرداد سال 1386 روی آنتن شبكه چهار سیما رفت و با استقبال خوبی از سوی اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت و جزء یكی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون محسوب می‌شد. سازندگان این برنامه زنده در طول چهار دوره حدود 700 قسمت 95 دقیقه‌ای برنامه اجرا كردند و میزبان 1500 مهمان از چهره‌های برجسته رشته‌های مختلف بودند.

اجرای شاخص و متفاوت «محمد صالح علاء» در كنار حضور كارشناسان صاحب نامی چون دكتر علی‌اكبر ولایتی، فریدون جیرانی، محمد رحمانیان، رشید كاكاوند، بهرام عظیمی و ... از نكات مثبت این برنامه محسوب می‌شود.

پخش «دو قدم مانده به صبح» از ابتدای ماه مبارك رمضان متوقف شد و حال سازندگان برنامه را با تغییرات چشمگیر و عنوان تازه‌ای به‌زودی دوباره به رسانه ملی باز می گردانند.

«سعید بشیری» تهیه كننده و كارگردان این برنامه ضمن اشاره به تغییرات سری جدید «دو قدم مانده به صبح» گفت: در دوره جدید این برنامه با توجه به تغییر نام برنامه به «یك واژه مانده به صبح» سعی داریم برای هر هفته یك واژه را انتخاب و در طول هفته آن را با دعوت از كارشناسان مختلف از زوایای گوناگون مورد واكاوی قرار دهیم.

این برنامه از 8 مرداد سال 1386 روی آنتن شبكه چهار سیما رفت و با استقبال خوبی از سوی اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت و جزء یكی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون محسوب می‌شد. سازندگان این برنامه زنده در طول چهار دوره حدود 700 قسمت 95 دقیقه‌ای برنامه اجرا كردند و میزبان 1500 مهمان از چهره‌های برجسته رشته‌های مختلف بودند

از واژه‌های انتخابی می‌توان به امید، دین و بی‌دینی، ایثار، جاودانگی و زوال، مادیات، سفر، محرم، راه و .... اشاره كرد كه آنها را از نظر جنبه‌های مختلفی چون ادبیات، روانشناسی، جامعه شناسی، سینما، هنرهای تجسمی، فلسفه و ... مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بشیری در ادامه افزود: در دوره جدید با توجه به واژه های انتخابی تا پایان هفته روی آن موضوع متمركز می شویم و سعی داریم به نوعی به واشكافی آن از مناظر مختلف بپردازیم و مجری - كارشناسان برنامه هم نسبت به موضوعات تغییر پیدا خواهند كرد و سعی داریم از چهره‌های تازه‌تری كه كمتر در تلویزیون حضور داشته دعوت كنیم.

وی با اشاره به پیگیری تعداد زیادی از مخاطبان شبكه چهار برای ادامه پخش این برنامه گفت: از همان ابتدا كه «دوقدم مانده به صبح» در سال 86 روی آنتن رفت سعی كردیم متفاوت از سایر برنامه‌های شبانگاهی و فرهنگی باشیم.

بشیری افزود: سعی داشتیم در واقع پاتوقی ثابت را برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد كنیم و فكر می‌كنم پس از مدتی كه از پخش برنامه گذشت و واكنش‌هایی كه از سوی مخاطبان به ما منتقل شد در به ثمر رسیدن این ایده موفق شدیم.

كارگردان «دو قدم مانده به صبح» گفت: كم كم افرادی به برنامه آمدند كه شاید سال‌ها بود به تلویزیون نیامده بودند و فكر می كردند در این برنامه می‌توانند حرف‌ها و نقطه نظراتشان را مطرح كنند.

به گفته بشیری، در سری گذشته موضوعات مختلفی در حوزه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی، سینما و فلسفه، عكاسی، شعر و ... مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات تخصصی و خوبی به مخاطبان منتقل شد ولی در سری جدی كمی تغییرات در محتوا داریم قرار است به صورت منسجم‌تری موضوعات و مفاهیم را مورد نقد قرار دهیم.

این تهیه كننده با اشاره به توفیق «محمد صالح علاء» در اجرای دوره های گذشته برنامه اظهار داشت: با توجه به اینكه صالح علاء دارای شأن فرهنگی بالایی در میان اهالی فرهنگ است و نیز آشنایی و تسلط وی بر موضوعات مختلف مانند سینما، ادبیات و .... و بخصوص اجرای متفاوت و خاص ایشان تصمیم گرفتیم در دوره جدید برنامه نیز از حضور صالح علاء بهره‌مند شویم زیرا نام ایشان با این برنامه گره خورده است و مخاطبان دو قدم مانده به صبح برنامه را با نام و چهره صالح علاء می‌شناسند.


منبع: سوره سینما

گروه سینما و تلویزیون تبیان