تبیان، دستیار زندگی
اگر یک فرد بزرگسال عینک نامناسبی به چشم بزند، زود متوجه می شود و واکنش نشان می‌دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از عینک در کودکان‌

کودکی با عینک

دکتر ابراهیم جعفرزاده پور، اپتومتریست و مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:

"اگر یک فرد بزرگسال عینک نامناسبی به چشم بزند، زود متوجه می شود و واکنش نشان می‌دهد، اما ممکن است کودکان به دلایل مختلف متوجه مشکل عینک خود نشوند و به علت این که والدین و پزشک به آنها توصیه کرده اند که عینک بزنند، با وجود هر مشکل آن را تحمل کنند، ضمن آن ‌که توانایی سازش بینایی کودکان بسیار زیاد است.

انتخاب درست عدسی، اولین نکته در تهیه عینک مناسب برای کودکان است. در برخی کشورها استفاده از عدسی‌های پلی کربنات در عینک کودکان زیر 12 سال الزامی است و اگر مرکزی به جای این عدسی از عدسی شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

علت این الزام، نشکن بودن این عدسی‌ها و قدرت آنها در جذب میزان قابل توجهی از اشعه ماورای بنفش است. مسئله اشعه ماورای بنفش به ویژه در کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی است ، زیرا محیط چشم آنها نسبت به اشعه ماورای بنفش بسیار شفاف است و این اشعه می‌تواند روی شبکیه چشم اثر منفی بگذارد.

استفاده از عدسی‌هایی با انحناهای خاص، یکی دیگر از نکات انتخاب عینک مناسب برای کودکان است؛ مثلا برای کودک دچار تنبلی چشمی که نمره عینک چشم چپ و راستش با هم متفاوت است و به خاطر همین تفاوت، دچار تنبلی چشم شده است، باید حتما فرمی انتخاب شود که امکان قرار گرفتن دو عدسی با ضخامت، انحنا و قدرت متفاوت را داشته باشد."

این عضو انجمن علمی اپتومتری ایران ادامه داد:

"توجه به ظاهر عینک در تهیه عینک برای کودکان، به این معنی که تنها به ظرافت و سبکی آن توجه شود، ممکن است شرایط غیر قابل استفاده‌ای را برای کودکان به وجود آورد.

فرم‌های فلزی تیتانیوم که حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کنند یا فرم‌های کائوچویی که پایه جنس آنها از متیل سلولز یا پلی‌استایرین است، می‌تواند شرایط بهتری برای کودکان فراهم کند."

ویژگی های مناسب برای عینک کودک

* ضخامت عدسی های عینک

نسخه عینک، اولین عامل دخیل در انتخاب فریم عینک است، بنابراین قبل از شروع بازدید از فریم ها با مسئول قسمت فروش مشورت کنید، به خصوص اگر عدسی های تجویز شده ضخیم هستند، فریم انتخابی باید تا حد امکان کوچک باشد که مسئول قسمت فروش می تواند شما را در این مورد که کدام فریم ضخامت شیشه را کمتر نشان می دهد، راهنمایی کند.

* فریم پلاستیکی یا فلزی (سیمی)

می دانید که انتخاب فریم عینک کودکان کمی گیج کننده است؟ از میان فریم های موجود چه فریمی را باید انتخاب کرد که هم برای او راحت و باب میل باشد و هم به قولی مهمان یکی دو روز نباشد؟

سعی کنید فریم انتخابی خیلی مطابق مُد نباشد که در این صورت مجبورید برای سال بعد، فریم دیگری تهیه کنید.

فریم های عینک کودکان نیز هم از نوع پلاستیکی و هم از نوع فلزی ساخته می شوند.

در گذشته فریم های پلاستیکی به علت وزن کم، استحکام زیاد و قیمت ارزان انتخاب مناسبی برای کودکان بود، ولی درحال حاضر کارخانه داران، فریم های فلزی را نیز با همان مشخصات تولید نموده اند.

توجه داشته باشید اگر کودک شما به بعضی از مواد حساسیت دارد، از مسئول قسمت فروش در مورد این که آلیاژ کدام فریم کمتر حساسیت زا می باشد، راهنمایی بخواهید.

* پل بینی مناسب

از آنجایی که بینی کودکان به رشد کامل خود نرسیده است، یکی از نکات مهم در انتخاب عینک کودکان، پل بینی مناسب می باشد. فریم های فلزی به علت داشتن پل بینی قابل تنظیم مناسب تر می باشند و قرار گرفتن فریم های پلاستیکی روی بینی کوچک کودکان مشکل تر است. اگر پل فریم عینک با بینی کودک متناسب نباشد، به خصوص بعد از نصب شیشه های عینک، عینک به سمت پایین سُر خواهد خورد.

* دسته های فریم

فریم های پشت گوش فنردار که دسته آن ها دور گوش می پیچد، گزینه مناسبی برای کودکان نوپا هستند و از سُر خوردن و افتادن عینک جلوگیری می کنند. البته این فریم ها در مواردی که عینک دائمی نیست، خیلی مناسب نمی باشند.

* لولاهای ارتجاعی (فنری)

فریم های لولا فنری برای کودکان مناسب هستند. این لولاها موجب می شوند که دسته های فریم بدون آسیب دیدن قابلیت خم شدن به سمت خارج را داشته باشند (به فرض اگر کودک با عینک بخوابد).

* جنس عدسی

عدسی های ساخته شده از پلی کربنات برای کودکان بسیار مناسب هستند، زیرا فشرده ترین و مقاوم ترین نوع عدسی های پلاستیک می باشند. این عدسی ها به علت سبکی وزن برای شماره های بالا نیز گزینه مناسبی هستند.عدسی های پلی کربنات دارای لایه ضد خش هستند و چشم را از اشعه ماورای بنفش محافظت می کنند و به علت ایمن بودن برای فعالیت های ورزشی کودکان نیز مناسبند.

چه کار کنیم که کودک مان عینک بزند؟

مشکل تنبلی و ضعف چشم در کودکان، یکی از مشکلات والدین است، چون بچه ‌ها به راحتی با وسیله ‌ای به نام عینک کنار نمی‌آیند.

توجه به توصیه‌‌های زیر می‌تواند در زمینه انتخاب و استفاده از عینک در کودک مفید باشد:

- اجازه دهید که کودک خودش فرم عینکش را انتخاب کند و شما نیز این انتخاب را تحسین و تمجید کنید. این امر موجب افزایش انگیزه ی او در استفاده از عینک خواهد شد. در نظر داشته باشید که کودک از زدن عینکی که دوست ندارد، به بهانه های مختلف خودداری خواهد کرد.

- در ابتدا از او بخواهید که از عینک در زمان‌‌های کوتاه استفاده کند تا کم ‌کم به آن عادت کند.

- هنگام انجام کار‌های لذت ‌بخشی مانند تماشای تلویزیون، رفتن به سینما و یا خواندن کتاب از او بخواهید که عینک بزند.

- در مورد استفاده از عینک به کودک غر نزنید، بلکه سعی کنید در این مورد به او جایزه بدهید.

- زدن عینک باید مثل انجام کار‌های روزانه ‌ای مانند زدن مسواک و یا لباس پوشیدن برای کودک درآید.

- سعی کنید از ورزشکاران، بازیگران و یا افراد آشنایی که عینکی هستند، برای کودک نام ببرید.

- به او توضیح دهید که عینک برای دید واضح و مؤثر او، لازم است و از این پس، او راحت تر خواهد توانست نوشته های تابلو و کتاب را ببیند و حتی راحت تر خواهد توانست با هم سالانش بازی کند.

- سعی کنید در زمان مناسبی به معاینه و تهیه عینک اقدام کنید. برخی از کودکان صبح ها و بعضی دیگر عصرها آمادگی معاینه را دارند و زمانی که کودک شما خسته، عصبانی و بدخو است، وقت مناسبی برای قرار معاینه نمی باشد.

گردآوری : نیره ولدخانی – سایت تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

معیار صحیح انتخاب یک عینک چیست؟

انواع عدسی عینک؛ تک دید، دو دید و تدریجی

آشنایی با انواع لنزها؛ فتوکرومیک، آنتی ‌رفلکس و آنتی ‌رفلکس فتوکرومیک

همه چیز درباره فریم عینک ها

استفاده از عینک در بهبود شماره چشم تاثیری ندارد

توصیه همیشگی چشم پزشکان استفاده از عینک است

در انتخاب عینک دقت کنید ، زیرا ...

انتخاب قاب استاندارد برای عینک

ویژگی های یک عینک آفتابی مناسب

از دست فروش ها عینک آفتابی نخرید

استفاده از عینک آفتابی در صبح و عصر ضروری است

کودکان هم باید از عینک آفتابی استفاده کنند

انواع عینک های آفتابی

چه کسانی باید عینک آفتابی بزنند؟

برخی از عینك‌های آفتابی مضرند

چه عینکی؟ چه رنگی؟

تاثیرات مضر نور خورشید بر چشم

چرا معاینه ی چشم اهمیت دارد؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.