تبیان، دستیار زندگی
«ضمن تبریك پیروزی افتخار آمیز شما، از این كه نام شهدای عزیز را بعد از پیروزی گرامی داشتید، صمیمانه تشكر می كنم.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبریک رهبری به قویترین مرد

بهداد سلیمی

ورزشی- بهداد سلیمی با كسب عنوان قهرمانی دسته فوق سنگین رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان نام خود را در تاریخ ورزش ایران ثبت كرد.

رقابت‌های گروه A دسته فوق سنگین رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در شهر آنتالیا تركیه برگزار شد و طی آن بهداد سلیمی وزنه‌بردار شایسته‌ی ایران با مهار وزنه‌های 208 و 245 در مجموع با ركود 453 عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد.

او حركت یك ضرب خود را در این رقابت سنگین كه 11 وزنه‌بردار برتر دنیا از جمله قهرمانان جهان و المپیك حضور داشتند با بالای سر بردن وزنه 203 كیلوگرم آغاز كرد، او در حركت دوم یك ضرب وزنه 208 را كیلوگرم را مهار كرد و در حركت سوم از بالای سر بردن وزنه 211 كیلوگرمی (كه نشان طلا را برای او به ارمغان می‌آورد) ناكام ماند. او در یك ضرب مدال نقره را به خود اختصاص داد.

ركورد یك ضرب جهان به میزان 213 كیلوگرم در اختیار حسین رضازاده است.

در حركت دو ضرب نیز بهداد سلیمی با بالای سر بردن وزنه 241 كیلوگرم كار خود را آغاز كرد. در ادامه وزنه 247 را بالای سر برد و در پایان از بالای سر بردن وزنه 254 كیلوگرم ناكام ماند. او در دو ضرب نیز مدال طلا را از دست داد اما در مجموع با ركود 453 كیلوگرم عنوان قهرمانی را كسب كرد.

ركورد دو ضرب جهان 263 كیلوگرم در اختیار حسین رضازاده است.

در رقابت امشب آنتالیا یوگنی چگیشف به عنوان نایب قهرمان جهان و المپیك در حركت یك ضرب با بالای سر بردن وزنه 210 كیلوگرمی به مدال طلا دست یافت؛ اما در دو ضرب مصدوم شد و نتوانست وزنه 241 كیلوگرم را بالای سر برد و بدین ترتیب شانس مسلم قهرمانی را از دست داد.

به غیر از این قهرمان روس، ویكتورز شرباتیس از لتونی به عنوان قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیك كه حركت یك ضرب خود را با 200 كیلوگرم به پایان رسانده بود و عنوان چهارمی یك ضرب را به خود اختصاص داده بود در دو ضرب از مهار وزنه‌های 231، 232 و 235 كیلوگرم ناكام ماند و از دور رقابت‌ها كنار رفت.

بهداد سلیمی

همچنین آلمیر ولاژیك از آلمان و ایهور شمچكو از اكراین نیز نتوانستند رقابت را با موفقیت به پایان برسانند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

در این رقابت سجاد انوشیروانی دیگر وزنه‌بردار تیم ایران با بالای سر بردن وزنه‌های 191 و 235 كیلوگرم در مجموع با ركورد 426 كیلوگرم در مكان پنجم ایستاد.

او در یك ضرب هفتم شد و در دو ضرب در مكان چهارم قرار گرفت.

نفرات و ركوردهای برتر این رقابت به شرح زیر است:

1ـ بهداد سلیمی از ایران ـ 208 كیلوگرم یك ضرب (نقره)، 245 كیلوگرم دو ضرب (نقره)، مجموع 453 كیلوگرم

2ـ ماتیاس اشتاینر از آلمان ـ حركت یك ضرب 194 كیلوگرم (پنجم)، حركت دو ضرب 246 گرم (طلا)، مجموع 440 كیلوگرم

3ـ آرتم یوداچین از اوكراین ـ حركت یك ضرب 205 كیلوگرم (برنز)، حركت دو ضرب 235 كیلوگرم (پنجم)، مجموع 440 كیلوگرم (این وزنه‌بردار به خاطر وزن بدن بیشتر نسبت به نفر دوم مدال برنز را كسب كرد)

در حركت یك ضرب این رقابت نیز یوگنی چیگیشف از روسیه مدال طلا را به خود اختصاص داده بود. مدال برنز دو ضرب نیز به سانگ گوئن جئون از كره رسید.

مدال‌های این وزن توسط تاماش آیان، رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، حسن آكوش رییس فدراسیون وزنه‌برداری تركیه و حسین رضازاده به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری ایران اهدا شد.

در تاریخ ورزش وزنه‌برداری ایران هیچ وزنه‌برداری به غیر از حسین رضازاده نتوانسته بود عنوان قهرمانی جهان را در دسته فوق سنگین كسب كند.

از سال 2006 تاكنون وزنه‌برداری ایران هیچ مدالی در رده جهانی بزرگسالان كسب نكرده بود. در آخرین دوره‌ای كه ایران مدال گرفت، حسین رضازاده در سال 2006 مدال طلای جهان را كسب كرده بود.

رهبر معظم انقلاب

پس از قهرمانی بهداد سلیمی در گفتگویی کوتاه گفت: در ابتدا این مدال را به پدر و مادرم تقدیم می کنم. از مربیان و مسئولین نیز تشکر می کنم و این مدال را به شهدای عزیز اهدا می کنم و امیدوارم رهبر عزیز برای موفقیت ما ورزشکاران دعا کنند تا بتوانیم پرچم کشور ایران را به اهتزاز در آوریم.

مقام معظم رهبری در پیام كوتاهی پیروزی افتخارآمیز سلیمی را در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان در آنتالیای تركیه تبریك گفتند.

در پیام ایشان آمده است:

«ضمن تبریك پیروزی افتخار آمیز شما، از این كه نام شهدای عزیز را بعد از پیروزی گرامی داشتید، صمیمانه تشكر می كنم.»

سید علی خامنه‌ای

تنظیم:سعید آقازاده