تبیان، دستیار زندگی
با سردادن صدای «هوهو چیک چیک» وانمود کنید که قطار در حال حرکت است. از کودکان بخواهید تا حلقه ی پارچه ای را به دور کمر خود قرار دهند به طوری که کمر آن ها داخل حلقه باشد، سپس از بچه ای که نقش موتور قطار را بازی می کند بخواهید در ابتدای صف بایستد. بعد ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی، یک تیر و دو نشان

کودک

کودکان در هر سن و سالی خصوصیات رشدی مختلفی دارند . و طبعا نیازهایشان هم متفاوت می شود . لذا پدر و مادر با شناخت ویژگی های رشدی و روان شناختی کودکان می توانند تغذیه مناسب تری را برای روح  و روان آنان فراهم کنند . بازی یکی از ابزارها و روش هایی است که می تواند علاوه بر فراهم آوردن زمینه های سرگرمی و تفریحی و اوقاتی خوش برای کودکان، آموزنده نیز باشد و نیاز های فوق را برطرف نماید . مشروط بر آن که بازی ها مطابق با رشد کودک انتخاب شود و بتواند کنجکاوی او را پاسخ دهد . همان طور که در مطالب قبل نیز مطالعه نمودید بازی هایی را برای سنین سه تا چهار سال برای فرزندانتان معرفی کردیم . پس در ادامه با ما باشید .

یک باغ وحش پر از پا

از کودک بخواهید با دقت زیاد به پاهای افراد نگاه کند. توجه کودک را به همه ی خصوصیات یک پا جلب کنید. به کمک کودک روی یک کاغذ تصویر یک پا ترسیم کنید.

کودک

روش اجرا

1- کودک بایستی از پا به عنوان عضوی از بدن و اعمالی که به کمک آن انجام می شود، آگاهی پیدا کند. کودکان نیاز دارند که این مفهوم را به طور کامل فراگیرند تا قادر باشند پاهای حیوانات را با پاهای خود مقایسه کنند.

2- وقتی که به همراه کودک خود به تماشای حیوانات در یک باغ وحش، یک روستا یا یک فروشگاه حیوانات دست آموز می روید، از او بخواهید هر کدام از این حیوانات را به طور دقیق مشاهده کند.

در همین زمان درباره ی این که پاهای این حیوانات شبیه چیست و آن ها چه طور از آن استفاده می کنند، با کودک خود صحبت کنید.

3- از کودک بخواهید تا خودش به مقایسه ی پاهای خود و حیواناتی که قبلاً دیده است، بپردازد.

4- تلاش کنید تا راه رفتن برخی از حیوانات را تقلید کنید. برای مثال راه رفتن اسب، کانگورو و غیره، سپس از کودکتان بخواهید همین عمل را انجام دهد.

5- از کودکتان بخواهید تا تفاوت ها و شباهت های حیوانات مختلف و هم چنین پاهای خود را با پاهای سایر حیوانات بیان کند.

چنان چه در منزل دوربین عکاسی یا فیلمبرداری موجود است از آن برای به تصویر کشیدن پای حیوانات مختلف از زاویه ی نزدیک و هم چنین طرز راه رفتن آن ها استفاده کنید. سپس این عکس ها و تصویرها را چاپ کرده و به کمک کودک خود به بررسی و مقایسه آن ها بپردازید.

کودک با استفاده از این بازی درباره ی پاها، انگشتان، پنجه ی پا، جای پا و اسامی حیوانات، مطالبی خواهد آموخت.

در مراحل بعد می توانید این کار را با سایر اعضای بدن مثل دست یا صورت نیز انجام دهید و مطالب جدیدی به او بیاموزید.

نوارهای کاغذی

وسایل مورد نیاز: پنکه،  نوارهای باریک کاغذی،  دستگاه منگنه،  کاه

روش اجرا

1- چهار نوار کاغذی را به یک کاه وصل کنید. برای این کار از یک دستگاه منگنه استفاده کنید.

2- از کودکان بخواهید این نوارهای کاغذی را در جلوی پنکه نگه دارند. مشاهده کنید که چه طور باد آن ها را به ورزش وا می دارد.

3- به بیرون از منزل بروید. آیا باد موجب وزش نوارهای کاغذی می شود؟ وقتی باد نلرزد، چه اتفاقی می افتد؟

4- از کودکتان بخواهید با این نوارهای کاغذی بدود.

5- از کودکتان بپرسید: وقتی که شما می دوید چه اتفاقی برای نوارهای کاغذی می افتد؟ آیا می توانید به اندازه ای سریع بدوید که نوارهای کاغذی به صورت عمودی به پرواز درآیند؟

کدام یک زودتر خشک می شوند؟

وسایل مورد نیاز:  بند برای آویزان کردن لباس،  چند گیره لباس، چند لباس مرطوب

روش اجرا

1- یک بند برای آویزان کردن لباس تهیه کنید و آن را در داخل یک اتاق به دو طرف اتاق ببندید.

2- به کودکتان چند لباس مرطوب و چند گیره ی لباس بدهید تا آن ها را روی بند آویزان کند.

3- هدف این فعالیت آن است که مشخص گردد که کدام پوشاک زودتر خشک می شوند.

4- از کودکتان بخواهید تا یک روز بارانی را با استفاده از کلماتی از قبیل لیز، لغزنده یا تند توصیف کند.

کودک

قطار بازی

وسایل مورد نیاز: نوار پهن پارچه ای

روش اجرا

1- آیا مقداری نوار پهن پارچه ای کهنه دارید؟ اگر ندارید با استفاده از پارچه های کهنه نوارهای پارچه ای پهن یا چیزی شبیه به آن درست کنید.

2- به هر یک از بچه ها یک نقش در این بازی بدهید: یک نفر لوکومتیوران، یک نفر مهندس، یک نفر مأمور کنترل مسافرین و هم چنین نفراتی به عنوان، موتور قطار، مسافر قطار، واگن بار قطار، واگن مسافری، واگن خدمه ی قطار و واگن غذاخوری.

3- با سردادن صدای «هوهو چیک چیک» وانمود کنید که قطار در حال حرکت است.

4- از کودکان بخواهید تا حلقه ی پارچه ای را به دور کمر خود قرار دهند به طوری که کمر آن ها داخل حلقه باشد، سپس از بچه ای که نقش موتور قطار را بازی می کند بخواهید در ابتدای صف بایستد. بعد از وی بچه ای که نقش لوکومتیوران را بازی می کند بایستد و همین طور تا آخر صف یعنی بچه ای که نقش واگن غذاخوری را ایفا می کند. از بچه ها به جز نفر اول بخواهید حلقه ی پارچه ای نفر قبل را بگیرد.

5- کودکی که نقش مأمور کنترل مسافرین را ایفا می کند بایستی جمله ی «همه سوار شوند» را با صدای بلند بگوید. سپس کودکی که نقش مهندس قطار را ایفا می کند، شروع به استارت زدن موتور خواهد کرد و کودکی که نقش لوکومتیوران را ایفا می کند قطار را به حرکت در خواهد آورد و به آهستگی حرکت می کند.

6- اطمینان حاصل کنید که در جریان تکرار این بازی نقش بچه ها با هم عوض شود و هر کدام از بچه ها به ترتیب نقش های متفاوتی را بازی کنند.

تیله بازی

وسایل مورد نیاز: چند عدد لوبیای خشک، مقوا، یک تکه پارچه، ماژیک به رنگ های مختلف

روش اجرا

سه، چهار عدد کیسه ی کوچک بدوزید و شکل های هندسی متفاوت (مثلث، دایره، مربع و مستطیل) بر روی مقوا ترسیم کنید وسپس آن ها را ببرید. هر یک از این شکل ها را با استفاده از ماژیک به رنگ های مختلف نقاشی کنید و سپس از شماره های 1تا 10 شماره گذاری نمایید.

هدف از بازی این است که کودک تلاش کند تا کیسه ی کوچک را بر روی یک شکل مقوایی پرتاب کند. در ابتدا کودک فقط نام رنگ را از شما خواهد پرسید و بعداً پس از این که کودک اسامی رنگ ها را آموخت، شکل ها و سپس اعداد را به این بازی اضافه کنید.

با این فعالیت شکل ها، اسامی اعداد و رنگ ها به کودکان آموزش داده خواهد  شد.

برگرفته از کتاب یادگیری از طریق بازی، نوشته :سید رضا فلاح چای

تنظیم  و تغییر برای تبیان:کهتری

دوستان عزیز ! بازی نجات بندر  برای گروه سنی 7 سال به بالا در فروشگاه تبیان موجود است. همچنین در بانک صوت تبیان می توانید از صحبت های استاد دهنوی در مورد تربیت فرزند بهره مند شوید .

مقالات مرتبط

بازی های فراموش شده ی کودکانه

آموزش مهارتی به نام بازی

من و اسباب بازی هایم

بازی با دنیای رنگ ها

هوش ملاک انتخاب اسباب بازی

بازی آشیانه پرنده ها

آنها عاشق شکستند

بازی با ذره بین ها

طعم زندگی با بازی

کیه کیه زنگ می زنه؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.