تبیان، دستیار زندگی
داشتن فرزندی كه به تازگی دانشگاه را شروع كرده تجربه‌ای فشارزاست, بویژه اگر پسر یا دختر شما تجربه زندگی دور از خانواده را نداشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی فرزندم دانشجو می شود

جوان

این که والدین چگونه می توانند به فرزندان دانشجوی شان کمک کنند موضوع مهمی است که در صورت بی توجهی عواقب بدی در پی خواهد داشت.

داشتن فرزندی كه به تازگی دانشگاه را شروع كرده تجربه‌ای فشارزاست بویژه اگر پسر یا دختر شما تجربه زندگی دور از خانواده را نداشته باشد.

در طی این دوره مهم انتقال اغلب والدین احساسات و واكنش های خود را كنترل كرده و به فرزندشان جهت آماده شدن برای زندگی دانشگاهی كمك می‌كنند. توجه به نیاز عاطفی خودتان همراه با توجه به نیازهای فرزندتان در آماده كردن او و شما برای زندگی دانشجویی كمك كننده خواهد بود.

برای پیدا كردن شیوه‌های مقابله و " غذای فكری " لازم جهت رویارویی با مشكلات احتمالی به موارد زیر توجه داشته باشید.

راهبردهای مقابله

1) احساسهای دو گانه و ناشی از دور شدن فرزندتان از منزل امری طبیعی است.

برای اغلب خانواده‌ها این مرحله به یك جدایی مهیج والدین از فرزندان شبیه است. گرچه در اینجا معمولاً یك بزرگسال از یك فرد تقریباً بزرگسال دیگر جدا می‌شود. همچنین انتظار آرامش و سكوت نسبی به دنبال دور شدن نوجوان بزرگتر از خانه و داشتن جایی برای خود یا صرف كردن زمان با فرزند خردسال تر نیز امری طبیعی است.

2) سعی كنید عواطف ایجاد شده را احساس نمائید.

هنگامی كه فرزند شما آماده رفتن به دانشگاه می‌شود وانمود كردن اینكه احساس غم, گناه, آرامش , بیم یا هر حالت عاطفی دیگری ندارید, كار سودمندی نیست. شما احتمالاً با مخفی كردن عواطف خودتان قادر به فریب دادن هیچ كس نخواهید بود. صحبت كردن درباره آنها با خانواده, دوستان, آشنایان یا هر كس دیگری كه می‌تواند منبع حمایت برای شما باشد, روش درست‌تر و سالمتری است.

3) یك هدف رضایت بخش برای خودتان انتخاب كنید.

بطور ویژه در مواقع فشار زا این امر به شما كمك می‌كند. به اندازه كافی بخوابید بطور منظم از غذاهای سالم استفاده كنید و بطور كافی ورزش كنید.

یك گام دیگر در راستای استفاده رضایت بخش از وقت آزادتان انجام كارهایی است كه به طور خاصی از آنها خوشتان می‌آید. اگر احساس خوبی داشته باشید نیروی لازم جهت كمك به فرزندتان را داشته و الگوی خوبی برای او خواهید بود.

- به خاطر داشته باشید كه رفتن فرزندتان به دانشگاه گامی مهم در مسیر بسوی بزرگسالی است.این نشان می‌دهد كه حاصل 12 سال آموزش و یادگیری یا بیشتر از آن به فرزند شما كمك كرده تا جایگاهی در این دنیا برای خود داشته باشد. این دوران زمانی است كه در آن شما شاهد به بار نشستن فعالیت های سرسختانه‌تان به صورت حركت دانشجوی تازه وارد به سوی استقلال هستید. بسیاری از والدین در می‌یابند كه آماده كردن فرزندشان از طریق این فرصت (ورود به دانشگاه) موهبتی غیر قابل ارزش‌گذاری است. به خودتان افتخار كنید.

-مشغولیت جدیدی برای خود انتخاب كنید.

مخصوصاً والدینی كه آخرین فرزند یا تنها فرزندشان به دانشگاه می رود به عهده گرفتن چالش‌های جدید را شیوه‌ای عالی برای اداره و جهت دادن نیرو و احساسات‌شان در می‌یابند.

آیا هرگز خواسته‌اید كه كتابی بنویسید؟ لحافی را بدوزید؟ در جامعه‌تان كاری داوطلبانه را به عهده بگیرید؟ طرح یا مسئولیت جدیدی را در كار بپذیرید؟ یا به مسافرت بروید؟ دوچرخه‌ای را خریده و تمام شهر را با آن بگردید؟ فهرستی از چیزهایی كه می‌خواستیدبه هنگام رشد فرزندتان انجام دهید، اما وقت انجامش را نداشتید, تهیه كنید. اكنون شانس انجام آنها را دارید.

شما والد فرزند تقریباً بزرگسال خود هستید و در طی دوران تحصیل خود نیازمند حمایت و راهنمایی شماست.

چگونه می توانم به فرزندم از راه دور كمك كنم؟

البته، هنوز شما والد فرزند تقریباً بزرگسال خود هستید و در طی دوران تحصیل خود نیازمند حمایت و راهنمایی شماست. در زیر شیوه‌هایی برای ابراز حمایت تان و تجارب فرزندتان در دانشگاه ذكر می شوند.

در دسترس باشید!

گر چه فرزند شما در حال تجربه كردن استقلال است اما هنوز نیاز دارد كه بداند شما پشت سرش بوده و جهت همفكری در مورد رویدادهای معمول و موضوعات سخت در دسترس او هستید. به طور منظم به او نامه نوشته و یا زنگ بزنید .

به فرزندتان مهلت دهید تا برنامه‌ای برای مكالمه با شما داشته باشد.

در مورد مسائل مالی فرزندتان مشاور خوبی باشید.

بسیاری از دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند اطلاعاتی ناقص در مورد میزان هزینه، مخارج كتابها و خوابگاه داشته و نمی‌دانند كه در مورد خرج كردن پول، خانواده از آنها چه انتظاری دارد. مشخص كردن موضوع در آغاز، از كژ فهمی‌های بعدی جلوگیری می كند.

دانشجو

در مورد پیشرفت و نمرات تحصیلی واقع‌گرا باشید.

دانشگاه دانشجویان باهوشی را از تمام كشور و بعضی از كشورهای دنیا جذب می‌كند و تمام دانش آموزانی كه در مدرسه بسیار عالی بوده‌اند، اكنون اینجا فقط یك دانشجو هستند. رشد و پالایش توانایی كار مستقل و هماهنگی و كار آزمودگی به موازات انجام تكالیف درسی دانشگاه، مهمتر از خود نمرات هستند. اینها انتخاباتی است كه هر دانشجو به عمل می‌آورد و یقینا این به فرزند شما كمك می‌كند تا اهداف دراز مدت خود را انتخاب نماید.

اگر فرزند شما در دانشگاه با مشكلاتی روبرو شده است، او را تشویق كنید تا از منابع حمایتی موجود برای دانشجویان استفاده نماید.

در مورد مشكلات درسی:

صحبت با اساتید و مشاوران تحصیلی اولین گام است، اما برای دریافت كمك های تخصصی تر هم در این زمینه و هم در مورد مشكلات عاطفی و رفتاری ، دفتر مشاوره در دسترس فرزند شماست.

ما امیدواریم پیشنهادهای ذكر شده در این بروشور به شما در مواجهه با مشكلات ناشی از رفتن فرزندتان به دانشگاه كمك كرده باشد. سال اول دانشگاه هم برای دانشجویان و هم برای خانواده‌ها سال حساس و مهیجی است و ما امیدوار و مطمئن هستیم شما و فرزندتان سالی خوب و پربار خواهید داشت.

منبع : سایت جهان

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :ندا داودی