تبیان، دستیار زندگی
«سفر به همین چیزهاست دیگه!» این جمله‌ای است كه همكار ما وقتی همراه اعضای خانواده‌اش و مهمانی خارجی با تور به یكی از استان‌های كشور رفته بود، بارها و بارها از مدیر خنده‌روی تور شنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار درباره تورهای غیرمجاز گردشگری


تور

«سفر به همین چیزهاست دیگه!» این جمله‌ای است كه همكار ما وقتی همراه اعضای خانواده‌اش و مهمانی خارجی با تور به یكی از استان‌های كشور رفته بود، بارها و بارها از مدیر خنده‌روی تور شنید.

منظور مدیر از «همین چیزها»، حوادثی به قول خودش كاملا كم‌اهمیت بود، مثل وقتی كه مسافران را به جای هتل سه ستاره‌ای كه قول داده بود، به مسافرخانه‌ای نمور در 30 كیلومتری شهر برد و چون هتل اتاق نداشت، ناچارشان كرد به‌زور در عروسی یكی از محلی‌ها شركت كنند و شب را در كنار بقیه مهمان‌های اهالی روستا، روی زمین بخوابند و از آنجا كه برنامه‌ریزی مشخصی نداشت، خیلی از مراكز گردشگری را از برنامه كاری آن روز حذف كرد و با خنده گفت: «سفر به همین چیزهاست دیگه!»


هفته گردشگری امسال كه از 4 تا 11 مهرماه با نام گردشگری و تنوع زیستی برگزار می‌شود و خیلی از خانواده‌های ایرانی به امید تخفیف ویژه 20ـ15 درصدی هتل‌ها در سراسر كشور، بار سفر را به قصد طبیعت‌گردی می‌بندند و از آنجا كه به قول قدیمی‌ها بركت در جمع است و از طرفی تورهای گردشگری برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفر دارند، تورهای مسافرتی را برای سفر انتخاب می‌كنند؛ اما با وجود لغو مجوزهای متعدد و تهدیدهای پی‌درپی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، هنوز هم تورهایی غیرمجازی وجود دارند كه به تعهداتشان در قبال گردشگران عمل نمی‌كنند و تور بودن آنها فقط به شماره تلفنی روی كاغذ خلاصه می‌شود. در همین زمینه، حسن محسنی سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: متاسفانه برخی از تورهای داخلی هیچ دفتری ندارند و تنها یك شماره تلفن هستند.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری: تورهای غیرمجاز،

تبلیغات غیرقانونی دارند و بسیاری از آنها حتی دفتری ندارند

و تنها یك شماره تلفن هستند

برخورد با تورهای غیرمجاز

محسنی به فارس توضیح داد كه تاكنون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اطلاع‌رسانی‌هایی كه داشته است به مردم اعلام كرده كه حتما از تورهای گردشگری دارای مجوز استفاده كنند، زیرا بر تورهایی كه مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند، نظارت می‌شود.

وی افزود: در بخشی از موارد ما حتی اطلاعیه‌ صادر كرده‌ایم كه سازمان میراث فرهنگی در قبال تورهایی كه مجاز نیستند و در تبلیغات غیرمجاز به مردم معرفی می‌شوند، مسوولیتی ندارد.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح كرد: در حالی كه مسوولیت تورهای غیرمجاز با سازمان میراث فرهنگی نیست، اما اگر از سوی مردم گزارش‌هایی مبنی بر تخلفات آنها اعلام شود، ما قطعا برخورد خواهیم كرد.

تخلفات تورها را اطلاع دهید

محسنی درباره برپایی تورهای غیرمجاز توسط دفاتر خدمات گردشگری مجاز نیز گفت: اگر آژانس گردشگری اقدام به برپایی تور غیرمجاز كند، ما از طریق نظارت‌های مردمی مطلع خواهیم شد و حتما برخورد قضایی خواهیم كرد و تا مرحله لغو مجوز آژانس گردشگری پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد: تاكنون هرگاه شكایتی از سوی مردم درباره وضعیت تورهای گردشگری به ما منتقل شده است سریعا پیگیری كرده‌ایم و برخوردهای لازم نیز انجام شده است. سخنگوی سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان كرد: اغلب شكایاتی كه تاكنون به میراث فرهنگی درباره تورها اعلام شده، مربوط به تورهای غیرمجاز بوده است.

سازمان میراث فرهنگی در قبال تورهایی كه مجاز نیستند و در تبلیغات غیرمجاز

به مردم معرفی می‌شوند، مسوولیتی ندارد

هر شماره تلفنی، تور نیست

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این‌كه مردم از چه طریق جذب تورهای گردشگری غیرمجاز می‌شوند، گفت: این تورها تبلیغات غیرقانونی دارند و بسیاری از آنها حتی دفتری ندارند و تنها یك شماره تلفن هستند. از مردم می‌خواهیم در رابطه با انتخاب تور گردشگری دقت لازم را داشته باشند.

محسنی ادامه داد: اصراری كه سازمان میراث فرهنگی برای نظارت بر تبلیغات گردشگری در روزنامه‌ها و نشریات دارد نیز بر همین اساس است؛ چون تبلیغات این تورهای غیرمجاز تنها یك شماره تلفن و یك اسم كاذب است، اصلا چیزی به عنوان دفتر خدمات گردشگری در پشت این شماره‌ها وجود ندارد. وی افزود: بعضی از مردم متاسفانه به این تورهای غیرمجاز جذب شده و در نهایت به یك شبكه غیرقانونی وصل می‌شوند.

تور

قاعدتا نظارت بر اینها نمی‌تواند هدفمند باشد، چون ما اصلا از آنها اطلاعی نداریم و بعد از این‌كه مردم به ما اطلاع می‌دهند، می‌توانیم برخورد كنیم.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ارتباط با وضعیت برخورد با تورهای غیرمجاز اظهار كرد: اگر تور غیرمجاز توسط دفتر خدمات گردشگری مجاز برگزار شده باشد تا مرحله لغو مجوز پیش می‌رویم، ولی اگر كلا غیرمجاز باشد آنها را به نهادهای امنیتی،‌ انتظامی و قضایی معرفی می‌كنیم.

محسنی در پاسخ به این‌كه چطور تور غیرمجازی كه تنها یك شماره تلفن از آن به جا مانده قابل معرفی به مراجع قضایی است، گفت: در پشت این شماره‌های تماس، تشكیلاتی نهفته است كه از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره جایگاه نظارت بازرسان این سازمان از تورهای گردشگری گفت: معاونت گردشگری نظارت‌ها و بازرسی‌هایی را به طور مستمر دارد و طبق آیین‌نامه و شیوه‌نامه قوی عمل می‌كند تا اگر تخلفی صورت بگیرد، بازرسان سازمان موضوع را سریعا پیگیری كنند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: جام جم