تبیان، دستیار زندگی
وضوع ترافیك تهران در نیمه نخست مهر به یك داستان تكراری تبدیل شده است. همه ساله مسئولان در تلاش‌ هستند این مشكل را برطرف كنند؛ ولی فقط به صورت مقطعی این معضل مرتفع می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز مهر باز ترافیک

بخش اجتماعی - موضوع ترافیك تهران در نیمه نخست مهر به یك داستان تكراری تبدیل شده است. همه ساله مسئولان در تلاش‌ هستند این مشكل را برطرف كنند؛ ولی فقط به صورت مقطعی این معضل مرتفع می‌شود.

ترافیک

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، به گفته مسئولان شهری ترافیك تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها 30 درصد افزایش می‌یابد. معابر تهران گنجایش این حجم از ترافیك را ندارد؛ در نتیجه برخی از مسیرها قفل می‌شود.

مسئولان شهری چندین ماه است جلساتی با عوامل و ارگان‌های ذی‌ربط برگزار كرده‌اند تا شاید بتوانند ترافیك در روزهای نخست مهر را كاهش دهند؛ ولی با این وجود در برخی از معابر شهر تهران با راه‌بندان‌ها سنگین روبه‌رو بودیم.

در صورتی كه حمل و نقل عمومی توسعه پیدا كند؛ مشكل ترافیك برطرف می‌شود؛ ولی متأسفانه هنوز این سیستم به درستی توسعه نیافته و مشكلات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

روان سازی و كاهش ترافیك یك خواسته عمومی است و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه مسئول هستند؛ ولی متأسفانه در این بین برخی مشكلات بین مسئولان باعث شده است تا این كار به درستی انجام نشود.

* تغییر ساعت كاری و كاهش بارترافیك

برای كاهش بار ترافیك در آستانه مهر مسئولان بعد از كلی كش و مكش تصمیم گرفتند؛ ساعت‌های كاری را تغییر دهند تا شاید این مشكل قدری برطرف شود.

از اول مهر تغییر ساعت‌ها اعمال شد؛ ولی هنوز مشخص نیست چه میزان این كار بر كاهش بار ترافیك و شكستن اوج ترافیك تأثیرگذار است.

حجت‌الله بهروز، مدیرعامل شركت كنترل ترافیك شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: تأثیر تغییر ساعت كاری بر كاهش ترافیك ظرف چند روز آینده اعلام می‌كنیم.

وی در ادامه می‌گوید: تغییر ساعت كاری از جمله روش‌هایی است كه در كشورهای خارجی برای كاهش بار ترافیك استفاده می‌شود.

به گفته مدیرعامل شركت كنترل ترافیك شهرداری تهران، كاهش حجم ترافیك یا شكسته اوج ترافیك می‌تواند با تغییر ساعت ایجاد شود و نمی‌توان گفت كه تغییر ساعت كاری تأثیری در كاهش ترافیك ندارد.

بهروز تصریح می‌كند: طبق پیش‌بینی‌ها انجام شده تغییر ساعت كاری 9 تا 13 درصد در كاهش بار ترافیك تأثیرگذار است این در حالی است كه در برخی از شهرهای دنیا تغییر ساعت كاری 20 تا 25 درصد دركاهش بار ترافیك تأثیرگذار است.

* مدیریت واحد شهری مشكل ترافیك را برطرف می‌كند

مسئولان شهری معتقد هستند در صورت ایجاد مدیریت واحد شهری مشكلات ترافیكی برطرف می‌شود؛ ولی این امر نیز تاكنون محقق نشده است.

حسن آقایی، مدیر كل هماهنگی حوزه حمل‌ و نقل ترافیك شهرداری در این‌باره می‌گوید: نبود مدیریت واحد برای اداره شهر باعث شانه خالی كردن برخی دستگاه‌ها از انجام وظایفشان در پایتخت می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: اگر چندین سال قبل ساخت خطوط مترو در اولویت قرار می‌گرفت، امروز بسیاری از مسائل حمل‌ونقل شهری حل و هزینه كمتری به شهر تحمیل می‌شد.

مدیر كل هماهنگی حوزه حمل‌ و نقل ترافیك شهرداری استفاده از خطوط ویژه بی.آر.تی را یك طرح زودبازده تا احداث خطوط مترو شهری عنوان می‌كند و می‌گوید: با توجه به مشكلات سر راه ساخت مترو و زمان‌بر بودن آن، شهرداری این شیوه‌ها را در پیش گرفته است.

* ایستگاه‌های مترو و اتوبوس مملو از جمعیت هستند

سیستم حمل و نقل در تهران توسعه نیافته است. كمبود اتوبوس و واگن كاملاً در این سیستم مشهود است؛ اما با این وجود تشكری هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیك تهران معتقد است با وجود مشكلات فراوان در سیستم حمل و نقل عمومی بهتر است مردم از این سیستم برای رفت و آمد خود استفاده كنند تا بار ترافیك در شهر كاهش یابد.

تشكری‌هاشمی همچنین به بازگشایی مدارس اشاره می‌كند و می‌گوید: افزایش بار ترافیك را در نیمه نخست مهر شاهد هستیم.

وی می‌گوید: در چند بزرگراه مانند همت، رسالت و حكیم كه شرقی-غربی هستند بار ترافیكی بیشتر است؛ چراكه شهروندان مسیر جایگزین ندارند.

معاون حمل و نقل ترافیك تهران از همشهریان خواست كه در نیمه نخست مهر از سفرهای غیرضروری پرهیز كرده و سفرهای خود را در ساعت‌های غیر اوج بار ترافیكی انجام دهند.

تشكری‌هاشمی با بیان اینكه سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو پرتراكم است‌، می‌گوید: در این سیستم‌ها مملو از مسافر هستیم ولی باز انتظار داریم مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده كنند.

* كنترل ترافیك تهران به صورت مكانیزه

شهرداری تهران چند سالی تصمیم گرفته است كه ترافیك تهران را به صورت مكانیزه كنترل كند؛ به همین دلیل تعداد زیادی دوربین در سطح شهر نصب كرده و ترافیك را نظارت می‌كنند.

همایون فتاح، مدیر مركز كنترل ترافیك شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار فارس، می‌گوید: با 530 دوربین ترافیك تهران را نظارت می‌كنیم تا هر حادثه‌‌ای را كه باعث راه‌بندان می‌شود، شناسایی و برطرف كنیم.

مدیر مركز كنترل ترافیك شهرداری تهران با بیان اینكه با افزایش 30 درصدی ترافیك در نیمه نخست مهرماه روبرو هستیم، می‌گوید: مشكلات ما دو برابر می‌شود چرا كه معابر ظرفیت افزایش حجم ترافیك را ندارد به همین دلیل راه‌بندان ایجاد می‌شود.

فتاح در ادامه می‌گوید: با توجه به اینكه هنوز حمل و نقل عمومی به خوبی افزایش پیدا نكرده با افزایش ترافیك راه‌بندان ترافیكی خواهیم داشت.

*طرح ویژه پلیس برای كاهش بارترافیك در نیمه نخست مهر

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز برای كاهش بار ترافیك در نیمه نخست مهر همزمان با بازگشایی مدارس تمهیداتی اندیشیده است.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به خبرنگار فارس از طرح ویژه ترافیكی 15 روزه پلیس خبر می‌دهد و می‌گوید: ترافیك در 15 روز اول مهر، 30 درصد افزایش می‌یابد و شاهد افزایش 4 میلیونی سفرهای درون شهری طی این مدت هستیم.

ترافیک

وی در ادامه می‌گوید: در طرح ویژه ترافیكی بازگشایی مدارس، همه نیروهای پلیس راهور تهران به كار گرفته شده‌اند و از توان نیروهای كمكی مراكز آموزشی ناجا نیز بهره برده‌ایم.

همچنین پلیس ترافیك تهران را با استفاده از گشت‌ها هوایی كنترل می‌كند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این‌باره نیز می‌گوید: برای كنترل هوایی ترافیك تهران برنامه‌هایی داریم و بالگرد‌ها برای كنترل ترافیك تهران مورد استفاده پلیس قرار می‌گیرند.

سردار رحیمی می‌گوید: پلیس فعالیت خود را در زمینه كنترل ترافیك هوایی تهران آغاز كرده و افسران كارشناس تصادفات پلیس با استفاده از گشت هوایی ضمن كنترل ترافیك در اول مهر نسبت به رسیدگی به تصادفات در پایتخت اقدام می‌كنند.

به گزارش فارس، همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس در برخی از معابر شهری تهران راهبندان‌های سنگین ایجاد می‌شود. این داستان تكراری شده ولی هنوز مسئولان امر راه‌كار اساسی برای رفع این مشكل پیدا نكرده‌اند.

منبع:فارس

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی

گروه جامعه و ارتباطات