تبیان، دستیار زندگی
مختار نامه قصه كربلاست و با چشم اندازی متفاوت نبرد حق علیه باطل و پیروزی خون برشمشیر را در چهار چوب روایت قصه‌ای از واقعیتها به تصویر می‌كشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرداخت ژرف گونه به واقعه كربلا در مختارنامه

مختارنامه

 رضا استادی مدیر روابط عمومی سریال تلویزیونی "مختار نامه" معتقد است، "مختارنامه" داوودمیرباقری اثری موفق و تاثیرگذارتر از سریال امام علی (ع) خواهد شد.

رضا استادی به باشگاه خبرنگاران گفت: مختار نامه قصه كربلاست و با چشم اندازی متفاوت نبرد حق علیه باطل و پیروزی خون برشمشیر را در چهار چوب روایت قصه‌ای از واقعیتها به تصویر می‌كشد.

وی افزود: با توجه به اینكه هركارگردانی برای تولید اثر نمایشی از سبك و سیاق خود تبعیت می‌كند، داوود میرباقری نیز در تولید این سریال سعی كرد تا روایت واقعه كربلا و حماسه عظیم عاشورا را به گونه ای متفاوت با نظری بر زندگی و شخصیت مختار ثقفی و از این دیدگاه به تصویر بكشد.

سریال تلویزیونی "مختار" یك اثر تاریخی محسوب می‌شود اما در آن فقط تاریخ روایت نمی‌شود بلكه داستان برای عامه مردم گویا و قابل درك خواهد بود به طور كل "مختار نامه" تاثیر گذارتر از سریال امام علی (ع) خواهد شد.

این منتقد و روزنامه نگار اظهار داشت: در ابتدای كار چند سكانس محدود به ورود كاروان شهدای كربلا به كوفه اختصاص یافته بود كه میرباقری با مطالعات بسیار خود حجم آن را گسترده تر كرد، به گونه‌ای كه از این واقعه تاریخی و عظیم سطحی رد نشد، بلكه این نگاه‌های محدود به واقعه كربلا به نگاهی عمیق و دقیق بدل شد.

استادی گفت: دكورهای ساخته شده درسریال مختارنامه همه براساس اسناد و مدارك تاریخی صورت گرفته و ارتباط چندانی به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ندارد.

وی خاطر نشان كرد: سریال تلویزیونی "مختار" یك اثر تاریخی محسوب می‌شود اما در آن فقط تاریخ روایت نمی‌شود بلكه داستان برای عامه مردم گویا و قابل درك خواهد بود به طور كل "مختار نامه" تاثیر گذارتر از سریال امام علی (ع) خواهد شد.

"مختارنامه" برگرفته شده از شخصیت ابواسحاق مختار ثقفی معروف به مختار ثقفی است كه از دلاوران و بزرگان عرب بوده كه به خونخواهی امام سوم شیعیان و یاران او قیام كرد.

وی بدلیل زندانی بودن درتمام ایامی كه واقعه كربلا رخ داد نتوانست به پاسداری در ركاب امام حسین (ع) قرار گیرد.

در این مجموعه فریبرز عرب‌نیا نقش مختار را ایفا می‌کند و روژان آریامنش، انوشیروان ارجمند، فرهاد اصلانی، محمود اردلان، الهام حمیدی، میرصلاح حسینی، علیرضا خندان، اسماعیل خلج، ماه‌چهره‌خلیلی، آهوخردمند، حبیب دهقان‌نسب، جعفر دهقان، رضا کیانیان، رضارویگری، داوود رشیدی، بهزاد رحیم‌خانی، امین زندگانی ، حمید مظفری، و نسرین مقانلو از جمله دیگر بازیگرانی هستند که در مختارنامه نقش آفرینی می کنند .

قرار است این مجموعه تلویزیونی از 9 مهر روزهای جمعه ساعت 22 به روی آنتن شبکه یک سیما برود .

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی