تبیان، دستیار زندگی
«به خدا قسم، به خدا قسم، به خدا قسم؛ زیر میكروسكوپ در حین تشریح اعصاب قورباغه، به عینه خداوند را دیدم.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین خبرنگار شهید

شهید یوسف نصوحی پور ،اولین شهید روزنامه كیهان در دفاع مقدس

یوسف نصوحی پور عضو تحریریه  روزنامه کیهان ،که سال 1335 در مشهد به دنیا آمد. تحصیلاتش را تا رشته زیست شناسی در اوکالاهامای آمریکا ادامه داد .ایشان از اعضاء چریک شهید چمران بود و در 14 آبان 1359 در منطقه "دب حران" به شهادت رسید.

شهید یوسف نصوحی پور

در وصیت نامه این شهید آمده است :

«به خدا قسم، به خدا قسم، به خدا قسم؛ زیر میكروسكوپ در حین تشریح اعصاب قورباغه، به عینه خداوند را دیدم.»

شهید ایرج ایزد پناه اولین خبرنگار شهید روزنامه اطلاعات در دفاع مقدس

در سوم اردیبهشت 1335 در تهران دیده به جهان گشود و در 18 دی ماه 1359 در جبهه «هویزه» شربت شهادت نوشید.

شهید فتح الله ژیان پناه اولین خبرنگار روزنامه جمهوری در دفاع مقدس

فتح الله ژیان پناه اول فروردین 1335 در تهران به دنیا آمد و  دوم آبان ماه سال 1359 در «سرپل ذهاب» به شهادت رسید.

در وصیت نامه شهید آمده است:

.... شهادت می‌دهم الله رب من است. شهادت می‌دهم به این‌که لاحول ولا قوه الابالله العظیم است.

یکی از مراحم  پروردگار عالم فرستادن رسل و انبیا است تا بشر را در رسیدن به سر منزل مقصود هدایت کند.

سعی کنید با یاد و به نام خدا و در راه خدا زندگی کنید و فراموش نکنید دنیا به آخر می‌رسد سعی کنید به دنیا دل نبندید و خود را مهیای سفر آخرت کنید فراموش نکنید. امام زمان (عج) شما حضرت مهدی (عج) است. لحظه‌ای از دعا برای سلامتی ایشان غفلت نکنید گرفتاری ‌ها و مشکلات خود را به واسطه ‌ی آن حضرت حل و دفع کنید ....

از پدر و مادرم به خاطر زحماتی که برایم کشیده‌اند تشکر می‌کنم و از خدا برای آن‌ ها طلب غفران و بخشش می‌کنم مبادا بر شهادتم بگریید که دشمن شاد می‌شود.

بدانید که ان شاء الله من در جوار رحمت حق جای خواهم گرفت.....

شکیبایی کنید تا خدا به شما اجر بدهد انا لله و اناالیه راجعون.

خبرنگار

راهی که من رفته‌ام راه عزت و سعادت است. سعادت اسلام و مسلمانان و سعادت خودم. ان شاءالله.

خطاب بعدی به همسر گرانقدرم است همسرم بی‌ تابی مکن بلکه شادی کن که در راه اسلام شهید شده‌ام از ناراحتی ‌هایی که در طول زندگیمان بر تو رسید من را ببخش تو برایم همسر خوبی بودی مرا رشد دادی و هیچ ‌گاه مانع من در راه خدا نشدی و همیشه به خاطر همین لطف خدا را شکر می کنم. برایم با صوت قرآن بخوان و قبل از من لحظه‌ای از ولی عصر (عج) غفلت نکن. تمام اعمالت را به حساب آن حضرت انجام بده تا باشد در بهشت برین در کنار هم قرار بگیریم.

ان شاءالله از مطالعه و تزکیه لحظه‌ای غفلت نکن. با نماز و روزه و دوری از گناه خودت را بساز تا شاید روز قیامت مرا هم شفاعت کنی.

همسر عزیزم تربیت زهرایم به عهده توست بایستی کوثر شود تا شاید به واسطه او به بهشت برویم و باقیات صالحات شود او را متکی به خود و مؤمن بار بیاور و از کودکی روح او را با قرآن و ذکر خدا الفت بده مواظب باش محبت زیاد از حد به او نشود سلام مرا به او برسان.

... بچه ‌ها سعی کنید حقوق خود را در قبال پدر و مادر به جای آورید و قرآن زیاد بخوانید و غیبت کمتر کنید و زیاد به دنیا اعتماد نکنید و بدانید شما بایستی روزی در صحرای محشر بایستید.

25/4/1359

شهید حسین فرهادی كوهپایی اولین خبرنگار و گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی

حسین فرهادی کوهپایی سال 1331 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را همزمان با خدمت در نیروی هوایی ارتش در رشته ادبیات به پایان رساند. بعد از مدتی به سبب روحیه ظلم ستیزی و انقلابی، به تدریج درگیر فعالیت ‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی شد و مورد سوء ظن مأموران امنیتی قرار گرفت و پس از چندی دستگیر و به بندرعباس تبعید شد.

آغاز جنگ تحمیلی در حالی عازم جبهه جنگ در کردستان شد که سه ماه بیشتر از ازدواجش نمی گذشت . شهید فرهادی کوهپایی در همین حال از روز دهم شهریورماه 1359 همکاری خود را با «ایرنا» آغاز کرد. او با عشق و شوری وصف‌ ناپذیر انجام وظیفه می‌کرد و پس از مدتی برای راه‌اندازی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی به ایلام اعزام شد. بعد از دو ماه حضور دلاورانه و ایثارگرانه در منطقه، هنگامی که در حال خنثی کردن تله انفجاری دشمن بود، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد و در گلزار شهدا  بهشت زهرای آرام گرفت.

در وصیت نامه شهید آمده است :

به همسرم بگویید راه امام خمینی را برود و به اسلام عزیز خدمت کند. بگویید اگر شهید شدم جز برای اسلام و تداوم انقلاب اسلامی نبوده است. به خانواده ام بگویید که شهادت تولد دوباره من است و باید خوشحال باشند.

زینب سیفی - فرهنگ پایداری تبیان