تبیان، دستیار زندگی
روزنامه فیگارو نوشت، این موضوع می تواند یکی از مهمترین موارد جنایت های جنگی در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتن برای سرگرمی

پنج سرباز آمریکایی متهم هستند شهروندان افغانی را به طور تصادفی انتخاب می کردند و با هدف سرگرمی کشته و یا قطع عضو می نمودند و باقیمانده جسد آنها را به عنوان" کاپ قهرمانی جنگ" نگهداری می کردند.

روزنامه فیگارو نوشت، این موضوع می تواند یکی از مهمترین موارد جنایت های جنگی در افغانستان باشد. پنج سرباز آمریکایی متهم هستند مرتکب قتل های هدفمند شده اند. دو نفر از این افراد همچنین متهم هستند اعضایی همچون انگشتان قربانیان خود را به عنوان غنایم جنگی نگهداری می کردند.

روزنامه انگلیسی" گاردین"می نویسد: کالون گیبز، آدام ویندفیلد،جرمی مولوک، مایکل واگن، واندرو هولمز بخاطر کشتن سه شهروند غیرنظامی افغان در ژانویه و فوریه 2010 متهم شده اند. این سربازان از ژوئیه 2009 در افغانستان بوده اند و در پایگاهی در منطقه هلمند خدمت می کردند.

کشتن برای سرگرمی

براساس گزارش های منتشره، ارتش آمریکا افشا کرد که گروهبان کالون گیبز 25 ساله طرحی را تدوین کرده بود که بر اساس آن، به همراه سربازان دیگری همچون جرمی مورلوک، 22  ساله یک"گروه مخفی مرگ"تشکیل داده بودند. به گفته محققین، اولین قربانی به نام" گولمدین"در ماه ژانویه و با پرتاب عمدی یک نارنجک و سپس تیراندازی به سوی او در زمانی که نیروهای آمریکایی مشغول تمرین نظامی در نزدیکی یک روستا بودند، انجام شد. وی همان روز به " اندرو هولمز" گفته است که این کشته ها فقط برای"سرگرم" شدن مرده اند و او را هم تهدید کرده است سخنی در این باره نگوید.

قربانی دوم این گروه" مرعش آقا" نام داشته که ماه بعد با شلیک به سوی او کشته شده و حتی یک قبضه کلاشینکف هم در کنار جسد او قرار داده اند تا عکس به اندازه کافی"دکور جنگی" داشته باشد. همین گروه در ماه می، فردی به نام"ملا عبدالله" را با نارنجک و تیراندازی به قتل رساندند.

در جستجوی وسایل متهمین، بقایای انگشت و اعضای دیگر بدن قربانیان پیدا شده است. گیبز استخوان هایی از انگشتان و ران قربانیان و همچنین دندانهای آنان را در نزد خود نگهداری می کرد. در جستجوی وسایل مایکل واگن نیز یک جمجمه انسان پیدا شده است.

این موضوع زمانی افشا شد که یک سرباز ( که نامش اعلام نشده است) از فرمانده خود که حشیش های ربوده شده از غیر نظامیان افغان را مصرف می کردند، تمرد کرده و فرمانده نیز او را شدیداً کتک زده است. سرباز نیز موضوع را به افسران رده بالا خبر داده و در حین بررسی های بیشتر، موضوع" تشکیل گروه مخفی مرگ" لو رفته است.

این پنج نظامی در ماه ژوئن گذشته دستگیر شده اند ولی گروهبان گیبز اتهامات را تکذیب کرده است. هفت نفر دیگر نیز به جرم مخفی کاری در مورد همکاران خود دستگیر شده اند. قرار است یک دادگاه نظامی موضوع را مورد بررسی قرار دهد. این افراد با خطر محکومیت به حبس ابد یا حتی اعدام مواجه هستند.

الف نیوز

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان