تبیان، دستیار زندگی
مهران رجبی كه بیشتر در نقش ‌های كمدی دیده شده چهره ای آشنا برای مردم ایران است .وی از خاطرات دوران دفاع مقدس چنین می گوید :
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس طنزپردازان در جبهه

مهران رجبی در جبهه

مهران رجبی

می گوید : تازه وارد منطقه شده بودم، به‌ من گفتند: چون بچه سد كرج هستی باید راننده قایقی كه از جفیر به سمت مجنون می رود، بشوی. كار اصلی ما رساندن مهمات و نیرو به جزیره بود. روز اول، كارمان تا ساعت 9 شب در منطقه طول كشید. مأموریت جدید مان رساندن سه تا از جنازه های شهدا به عقب بود. با عین‌الله جوانمردی به سمت عقب راه افتادیم . هوا تاریک بود و راستش خیلی می ترسیدیم كه راه را اشتباهی برویم و سر از منطقه عراقی ها در بیاوریم. به همین دلیل مجبور شدیم شب را میان نیزارها تا صبح بمانیم و فردا صبح پشت سر یكی از قایق های خودی به سمت نیروهای ایرانی حركت كردیم.

مهران مدیری در جبهه

مدیری

عکس یکی از فیلم هایی که مهران مدیری در نقش یک رزمنده ایفای نقش کرده

حامد بهداد می گوید: نمی‌دانستم که مهران سه سال در جبهه جنگیده، شگفت زده شدم. نمی‌دانم این آدمها برای چه به جبهه رفتند اما یک دلیل خیلی بزرگ دارند :ایران. یک دلیل بزرگتر هم دفاع از سرزمین مان که در حافظه تاریخی ماست.دفاع از مرز و بوم کشورمان و من تازه فهمیدم که یک وجه از وجوه مهران چه چیزی دارد که من ندارم ،پختگی حاصل از جنگ. او جمله خیلی قشنگی گفت: "وقتی جنگ را ببینی یک شبه صد ساله می‌شوی!" من این حرف را قبول دارم. این حرف را می‌فهمم.

سکوتی در مردهای جنگ هست که وقار خاصی دارد. همین سکوت کش مکش بین مرگ و زندگی را بی ارزش می‌کند و فاصله بین بودن و نبودن را کم می‌کند هیجان زندگی به خاطر ترسی که از مرگ داری کم می‌شود. همیشه می‌توانی بدون هیاهو از زندگی لذت ببری. مهران این را خوب فهمیده. همه کسانی که جنگیده اند این را می‌فهمند.

مسعود ده نمکی در جبهه

مسعود ده نمکی
مسعود ده نمکی

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان - سیفی