تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به سایت barackobama.ir
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش آمد گویی به رزمنده تازه نفس

بررسی اجمالی حضور داوطلبانه جوانان در جبهه رسانه

گروه فرهنگ پایداری: جنگ که بود، توپ و تیر و ترکش بود، رسانه هم بود. تنها وسیله ی ارتباطی رزمنده ها با دنیای خارج از جبهه -غیر از روزنامه هایی که گاهی به جبهه می رسید و گاهی هم به خاطر اختلافات سیاسی نمی رسید- همین رادیو بود.

ما تنها یک رادیو جبهه داشتیم و دشمن با چندین شبکه خبرپراکنی برای جبهه ی بعثی ها آتش تهیه می ریخت و گاهی روحیه رزمندگان از تبلیغات این رسانه ها متاثر می شد.

جنگ که تمام شد توپ و تیر و ترکش هم تمام؛ اما رادیوهای بیگانه به تلویزیون، اینترنت، ویدیو، ماهواره و دهها ابزار دیگر تبدیل شد. حالا ما دیگر رادیو جبهه هم نداریم اما دشمن توی جبهه رسانه خوب می جنگد.

یادم هست چند سال پیش یکی از مسئولان عالیرتبه نظام گفته بود: یکی از آرزوهایش این بوده که ما هم در ایران رسانه ای داشته باشیم که حرف انقلاب را در عمق خاک دشمن ببرد و مردم دنیا با منطق جمهوری اسلامی آشنا بشوند. چند تلویزیون ماهواره ای تاسیس شد اما محاصره رسانه ای شکسته نشد.

barackobama.ir

اولین واکنش آمریکایی ها به یک پدیده

«جمهوری اسلامی ایران وب‌سایتی را به رئیس‌جمهور اوباما اختصاص داده است. بیشتر این سایت شایعه‌پردازی‌های بی‌اساس است هرچند کمی تفکر عمیق البته به سبک حكومت ایران در آن دیده می‌شود.»

این حرف ها متعلق به کسی نیست جز مایکل لدین؛ نومحافظه‌کار آمریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی این کشور یعنی همان کسی که قبلا شایعه بیماری مقام معظم رهبری را سر زبان رسانه های غربی انداخت.

اظهارات مایکل لدین نشان می داد از ابتکار عمل چند جوان ایرانی به شدت متاثر و هیجان زده است. او که همیشه درباره مسائل ایران به راحتی و بدون تعمق کافی صحبت می کند این بارهم نتوانست از اظهار نظرهای عجولانه چشم پوشی کند.

اما نسبت دادن این سایت به دولت برای چیست؟ شاید این اظهار نظرهای عجولانه و پیش داوری ها برای این است که این حرکت را به منازعات جاری دو دولت ارتباط داده و آن را مسئله ای روتین و مسبوق به سابقه نشان بدهد. در حالی که  BarackObama.ir در مدت کوتاه فعالیت خود ثابت کرده بود که پدیده ای نو در جبهه رسانه ای ایران است.

چرا باراک اوباما؟!

barackobama.ir

گردانندگان این سایت انگلیسی‌زبان که بخشی از آن هم به کاربران فارسی‌زبان اختصاص داده شده، درباره علت راه‌اندازی سایت خود گفته اند: معتقدیم که باراک اوباما یک اسم نیست بلکه یک پدیده سیاسی و محصول اقرار آمریکا به این موضوع است که برای وجهه تخریب‌شده آمریکا در افکار عمومی جهان، باید کاری کرد.

به اعتقاد نویسندگان BarackObama.ir ، طی روزهای بعد از پیروزی باراک اوباما در انتخابات 2008 آمریکا، در 5 قاره بزرگ جهان کمتر کسی وجود داشت که با وی به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور "غربی"، اما "سیاه‌پوست" که بر استفاده از کلمه عربی- اسلامی "حسین" در نام خود تاکید می‌کند، احساس همزادپنداری نکند. اگر این خصوصیات را به تحصیلکرده بودن، داشتن ظاهری خونگرم با روحیات شرقی و برخلاف جرج بوش مبادی به آداب بودن نیز اضافه کنیم، خواهیم دید که اوباما از هر حیث مناسب هدف آمریکا بوده است.

باراک اوبامایی ها درباره هدف از تاسیس این سایت گفته اند:  در تارنمای ایرانی BarackObama.ir درصددیم به بررسی این مسئله بپردازیم که آیا وجهه آمریکا ترمیم‌پذیر است و اوباما در چه صورتی می‌‌تواند این وجهه را ترمیم کند؟

هفته نامه پنجره هم در شماره گذشته خود پرونده ی ویژه ای را به این سایت اختصاص داد. یکی از نویسندگان BarackObama.ir که به ناشناخته ماندن خود اصرار داشت درمصاحبه ای با این هفته نامه گفته بود این حرکت یک حرکت کاملا خودجوش و داوطلبانه است که از هیچ بودجه دولتی و تسهیلات حکومتی استفاده نمی کند.

چرا BarackObama.ir ارزش مراجعه دارد؟

barackobama.ir

درباره نقاط قوت و امتیازات این سایت می توان به مسائل زیر اشاره کرد:

استفاده از نظر سنجی های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای مخاطبان غربی که می تواند در جامعه آمریکا و غرب به افکار سنجی بدون رعایت مصالح سیاسی بپردازد

و این مساله BarackObama.ir را به مرجعی برای مقامات آمریکایی و ایرانی تبدیل خواهد کرد،

دوری از ادبیات رسمی و ملاحظات خاص سیاسی که به مقبولیت عام این سایت در آینده نه چندان دور منجر خواهد شد،

بهره گیری از مقالات نویسندگان آمریکایی و غربی که این سایت را از موقعیت یک سایت محلی و یا منطقه ای خارج می کند و به آن چهره ای بین المللی می بخشد و نکات دیگری که با مراجعه به این سایت در خواهید یافت.

یکی مرد جنگی+ صدهزار

در زمان جنگ تحمیلی تجربه نشان داد؛ برای مقابله با یک ارتش تا بن دندان مسلح نمی توان به یک ارتش کلاسیک اکتفا کرد. در چنین شرایطی با اتکا به نیروهای داوطلب و حرکت های چریکی می توان خطوط دشمن را دچار تزلزل کرد. استفاده از داوطلبان متخصص و دارای انگیزه می تواند تجربه موفق بسیج نیروهای مردمی را این بار در عرصه ی رسانه تکرار کند.

تاسیس رسانه های پرهزینه با سیستم بروکراتیک دولتی و ساختار اداری لخت و فربه قطعا نمی تواند در شرایط کنونی گرهی از مشکلات و کمبودهای رسانه ای ایران باز کند. بنابر این باید به حضور نیروهای مردمی تازه نفس در جبهه رسانه خوش آمد گفت.


لقمان یدالهی