تبیان، دستیار زندگی
یکی از وسائل بسیار پر کار برد در زندگی و همچنین ساخت انواع پروژه ها، لامپ ها می باشند. رایج ترین نوع لامپ در ایران لامپ التهابی می باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لامپ التهابی

یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در زندگی و همچنین ساخت انواع پروژه ها، لامپ ها می باشند. رایج ترین نوع لامپ در ایران لامپ التهابی می باشد.

لامپ التهابی

در این لامپ ها نور در اثر داغ شدن بسیار زیاد یک رشته فلزی بسیار نازک تولید می شود. این رشته تا دمای بسیار زیادی (حدود 2200 درجه سانتی گراد) گرم می شود و این دما باعث گداخته شدن فلز و تابش نور از آن می شود. این رشته فیلامان نام دارد و التهاب فیلامان نیز در حقیقت دلیل مقاومت آن در برابر عبور جریان الکتریکی می باشد. فیلامان ها تقریباً در همه جای دنیا از جنس تنگستن ساخته می شوند، زیرا هیچ فلز دیگری نمی تواند به این خوبی جریان الکتریسیته را به نور تبدیل نماید و قیمت و طول عمر مناسب داشته باشد.

تنگستن چهار ویژگی مهم دارد:

1- دمای ذوب بالایی دارد.

2- به میزان کم تبخیر می شود.

3- مقاومت بالایی دارد و قابلیت مفتول شدن را دارد.

4- میزان تششع مناسبی دارد.

حباب موجود در اطراف فیلامان دو وظیفه اصلی دارد.

اول اینکه نمی گذارد هوا یا اکسیژن به فیلامان برسد. با رسیدن اکسیژن به فیلامان، فیلامان که از جنس تنگستن می باشد در چند ثانیه می سوزد و از بین می رود.

دومین وظیفه حباب ایجاد یک محیط پایدار برای فیلامان می باشد تا روند تبخیر تنگستن را کند نماید. داخل حباب لامپ های التهابی معمولاً از یک گاز بی اثر مانند آرگون یا نیتروژن پر می شود.

اجزاء یک لامپ التهابی را در شکل زیر مشاهده می کنید.

لامپ التهابی

در شکل فوق نام اجزاء به صورت زیر می باشد:

1: حباب شیشه ای

2: گاز بی اثر با فشار پایین

3: فیلامان از جنس تنگستن

4: سیم برق رسانی به فیلامان

5: سیم نگهدارنده فیلامان

6: پایه شیشه ای

7: ورود برق به لامپ

8: سر پیچ

9: عایق شیشه ای

10: ورودی برق به لامپ

به طور کلی لامپ های التهابی قیمت اولیه پایینی دارند و نسبتاً ارزان می باشند ولی هزینه عملکردی آن ها به دلیل مصرف زیاد برق، بالا می باشد. با توجه به مطلب فوق لامپ های التهابی تنها در مواردی که هزینه اولیه و قیمت لامپ مهم باشد و ساعات روشن بودن لامپ بسیار کم باشد به صرفه می باشد و نباید برای تولید روشنایی منازل به صورت دائمی استفاده گردد.

لامپ های التهابی در اشکال، سایز ها و توان های متنوعی موجود می باشند و برای کاربردهای مختلفی به کار می روند.

لامپ التهابی

لامپ های التهابی از فروشگاه های لوازم الکتریکی قابل تهیه می باشد مرکز فروش این لامپ ها در تهران، خیابان لاله زار می باشد که در شکل زیر نشان داده شده است.

لامپ التهابی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی