تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به همسرتان حرفی بزنید و او با حالت تدافعی با شما برخورد کند، در واقع این برخورد، همان رفتاری است که باعث می شود اغلب زن ها از مردها بترسند و دائماً مراقب گفتارشان باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان و اشتباه، هرگز!

موفقیت

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به همسرتان حرفی بزنید و او با حالت تدافعی با شما برخورد کند، در واقع این برخورد، همان رفتاری است که باعث می شود اغلب زن ها از مردها بترسند و دائماً مراقب گفتارشان باشند. پس باید بیشتر دقت کنیم که زنان چه می گویند و مردان چه می شنوند؟

برای مثال :

زنها می گویند :

شاید اگر با رئیست صحبت کنی، مشکلت حل بشه

در حالیکه مردها می شنوند :

تو همیشه شکست می خوری، تو نمی توانی کارها را به موقع انجام دهی.

مردها اغلب به سختی می توانند بگویند متأسفم. بسیاری از اوقات معذرت خواهی از طرف آن ها به این معنی است که خیلی بد هستند.

واقعاً مشکل کجاست؟؟؟

اگر به شرایط تعلیم و تربیت پسرها دقت کنیم متوجه می شویم که آنها آموزش می بینند که دنیای بیرون را تحت کنترل کامل خود داشته باشند، همیشه به موفقیت دست پیدا کنند و در عوض به دنیای درونی خود که شامل افکار و احساساتشان است، کمتر توجه نشان دهند؛ به پسر بچه های کوچک گفته می شود ارزش آنها به کارهایی است که انجام می دهند و به موفقیت هایی است که کسب می کنند. حتی در بازی ها و ورزش هایی که به طور سنتی مخصوص پسرها ست نوعی رسیدن و دست یابی به موفقیت نهفته است. مثلاً ساختمان سازی، ساختن ماشین و غیره.. در تمامی این بازی ها نوعی فعالیت و اجرای قابل لمس دیده می شود و بر همین اساس پسرها به این نتیجه می رسند برای این که پسرهای خوبی باشند باید کارها را درست انجام دهند کم کم آن ها بزرگ می شوند و اعتماد به نفسشان را براساس موفقیت ها و دستیابی هایشان قرار می دهند.

مردها اغلب به سختی می توانند بگویند متأسفم. بسیاری از اوقات معذرت خواهی از طرف آن ها به این معنی است که خیلی بد هستند.

بخاطر همین این طور به نظر می رسد که وقتی یک زن توانایی و قابلیت انجام کارهای یک مرد را، آن هم به طور مکرر مورد سوال و یا نصیحت قرار می دهد،  مرد با حالتی تدافعی از خود واکنش نشان می دهد و این پسخوراند شما را، این گونه تعبیر می کند. " تو اشتباه کردی پس پسر بدی هستی" در این موقع به نظر می رسد که مرد جزئیات پیشنهاد همسرش را درست نمی شنود و خیلی عجولانه نتیجه می گیرد که زنش فکر می کند که او کارها را نمی تواند به درستی انجام دهد و همسرش با عکس العمل های عاطفیش کنترل اوضاع را در درست می گیرد و غالب می شود.

سکوت

در این گونه مواقع زن منتظر پاسخ است، در حالی که مرد احساس می کند به او حمله شده و صلاحیتش مورد تردید واقع شده است.

البته تعجبی ندارد، بعضی از ما خیلی از وقت ها نمی توانیم به سادگی با یکدیگر کنار بیاییم.

مردها اغلب پیشنهاد، نصیحت و پس خوراندی که شما در اختیارشان قرار می دهید را سوء تعبیر می کنند و آن را به عنوان یک حمله ی انتقادی تلقی می نمایند.

وقتی زنی با سادگی به همسرش پیشنهاد می دهد یا اطلاعاتی را که تصور می کند برایش مفید است در اختیارش قرار می دهد و یا در خواستی دارد، بیشتر اوقات مردان جملات واقعی زنان را نمی شنوند و در عوض جملاتی شبیه به این ها را می شنوند:" تو بدی، اشتباه می کنی و یا اینکه تو بی کفایتی".

البته ما با برخی از روشها می توانیم این سوء تعبیر ها را به حداقل برسانیم، که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره خواهد شد.

راه حل :

1- از بکار بردن الفاظ و عباراتی که باعث احساس بی کفایتی در نامزد یا همسرتان می شود، خودداری کنید. حال که از این احساس مردان مطلع شدید، مواظب باشید اوضاع را با الفاظ وعباراتی که در حضور آن ها به کار می برید بدتر نکنید. به عنوان مثال اگر همسرتان مشغول رانندگی است و راه را گم کرده است، بهتراست به جای اینکه بگوییم هروقت بیرون می آییم تو راه را گم می کنی، بگوییم عزیزم احساس می کنم اگر از کسی بپرسیم بهتر راه را پیدا خواهیم کرد، مطمئنم  تو تمام سعی خودت را می کنی اما اگر دور خودمون بچرخیم ممکن است عصبی شویم.

او را سرزنش و محکوم نکنید، با دیگران مقایسه اش نکنید، شخصیتش را مورد تهدید قرار ندهید و تنها سعی کنید احساسات خود را عنوان کنید. با توجه به مورد اخیر بهتر است بگوییم " وقتی فلان کار را می کنی (که شما نمی پسندید) من ناراحت می شوم، می ترسم، می رنجم،..." و به این مساله توجه کنید که همسرتان سخنان شما را به بی اعتمادی نسبت به خود تعبیر نکند. حتماً بگویید به او اعتماد دارید، البته این به آن معنا نیست که هیچ گاه پسخوراند منفی به او ندهید و همیشه نگران جریحه دار شدن احساسات وی باشید بلکه شایسته است که به احساسات او نیز توجه کنید.

از آن جایی که مردها احساس می کنند باید بدانند کار درست کدام است، ممکن است نصیحت و توصیه های شما را به عنوان نشانه ای بر بی اعتمادی شما نسبت به خودشان تعبیر کنند.

2- مرد زندگی تان را تأیید و از قابلیت ها و توانایی هایش تعریف کنید. ممکن است مردها این نیاز خود را فاش نکنند یا حتی انکار و یا وانمود کنند ازاین کار خوششان نمی آید ولی پیشنهاد می  کنم به این قبیل واکنش ها توجه نکنید؛ از آنجا که مردها اکثراً در کودکی شرطی شده اند که می بایست تمامی جواب ها را بدانند و تمامی کارها را به خوبی انجام دهند به حمایت و تحسین زیادی احتیاج دارند و آن هم نه به خاطر موفقیت هایشان، بلکه تنها به خاطر خودشان.

یکی از بزرگترین شکایت های مردها از زن ها این است که می گویند " احساس می کنم  همسرم من را قبول ندارد" اما شما معتقدیدکه خیلی هم او را قبول دارید و توانایی هایش را تحسین می کنید. ممکن است همسرتان در مواردی به تأیید و تحسین احتیاج داشته باشد که شما آن را بسیار بدیهی و عادی می پندارید، به عنوان مثال ابراز احساسات ، خرید ماشین جدید با قیمت خوب و...پس بدون توجه به اعتماد به نفس ظاهری مردان از آنها حمایت کنید و همیشه آنها را لبریز نگه دارید.

نویسنده :سمیه زادهوش

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :نداداودی

مقالات مرتبط :

هنر های زنانه و مهارت های مردانه

وقتی احساس مردانه از بین برود

مردها چه می خواهند؟

زبان مخصوص مردانه ، زنانه

بهترین راه گفتگو میان همسران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.