تبیان، دستیار زندگی
مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز گفت: ظرفیت انتقال گاز در این منطقه حدود 1500 میلیون متر مكعب به طور ماهیانه....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تامین گاز زمستانی استانهای شمالی

خط لوله گاز

بخش اقتصاد-صفر علی جمال لیوانی مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز گفت: ظرفیت انتقال گاز در این منطقه حدود 1500 میلیون متر مكعب به طور ماهیانه است كه البته قابلیت افزایش ظرفیت به میزان 1.5 برابر ظرفیت كنونی را نیز دارد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وی در جمع خبرنگاران گفت: منطقه 9 عملیات انتقال گاز یكی از مناطق دهگانه شركت انتقال گاز است.

لیوانی ادامه داد: این منطقه در سال 1386 به منظور كارآیی و اثر بخشی و بهره برداری بالا در سه استان گلستان ، مازندران و گیلان آغاز به كار نمود و وظیفه انتقال گاز را از مبادی ورودی سرخس ، تركمنستان و قزوین به مبادی خروجی كه شهر ها و روستا ها و صنایع عمده این سه استان شمالی كشور است را دارا است.

مدیر انتقال گاز منطقه 9 با اشاره به 5 ایستگاه تقویت فشار گاز كه در این منطقه وجود دارد تصریح كرد: این پنج ایستگاه تقویت فشار گاز عبارتند از قلعه جیق، نكا، نور، رامسر و رشت كه البته در این منطقه 3 مركز بهره برداری در مناطق گرگان و نور و رشت نیز وجود دارد.

جمال لیوانی با بیان اینكه طول خطوط انتقال گاز در این منطقه در حدود یك هزار و 157 كیلومتر است ادامه داد:‌ این میزان خطوط لوله شامل خطوط وارداتی گاز از تركمنستان ، خط سرخس نكا، خط كرد كوی نكا و رامسر رشت است كه البته خطوط لوشان آستارا ، علی آباد شاهرود، گنبد ، تنكابون دیلمان را نیز باید به آنها افزود.

وی تصریح كرد: طول خطوط 30 ،40 و 16 اینچ در این منطقه به ترتیب 717 ،314، 96 كیلومتر است كه در حدود 30 كیلومتر را نیز دیگر خطوط تشكیل می دهند.

این منطقه آمادگی دارد در صورت افزایش مصرف و یا افت فشار گاز احتمالی در زمستان گاز را از سمت رشت به مازندران وبالعكس انتقال دهد

مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز همچنین از وجود 45 ایستگاه حفاظت كاتدیك و 52 ایستگاه شیر بین راهی و 14 ایستگاه توپك رانی در این منطقه خبر داد و اظهار كرد: ظرفیت انتقال گاز این منطقه در حدود 1500 میلیون متر مكعب به طور ماهیانه است و قابلیت افزایش ظرفیت به میزان 1.5 برابر ظرفیت كنونی را نیز دارد.

وی گفت: این منطقه آمادگی دارد در صورت افزایش مصرف و یا افت فشار گاز احتمالی در زمستان گاز را از سمت رشت به مازندران وبالعكس انتقال دهد.

جمال لیوانی با اشاره به اینكه برای انتقال گاز ایمن و مستمر تمهیدات خاصی در منطقه اندیشیده شده است خاطرنشان كرد: یكی از این تمهیدات اجرای توپك رانی هوشمند است كه سال گذشته این توپك رانی از لوشان آغاز وبه آستارا ختم شد كه امسال نیز قصد داریم از رشت آغاز و به آستارا ختم كنیم.

وی همچنین در خصوص توپك رانی تمیز كننده گفت: سال گذشته این نوع توپك رانی انجام شد و برای سال جاری نیز طبق برنامه ریزی صورت گرفته از ابتدای مهر ماه آغاز خواهد شد.

مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز ادامه داد:‌در شش ماه اول سال جاری 60 در صد از خطوط انتقال نشت یابی شده است و تا قبل از پایان سال نیز این عملیات نشت یابی به پایان خواهد رسید.

وی یكی از مشكلات مهم منطقه 9 را حریم خطوط لوله دانست و اذعان داشت: متاسفانه هموطنانی كه در این خطه سكونت دارند حریم خطوط انتقال گاز را در هنگام ساخت و ساز رعایت نمی كنند.

جمال لیوانی گفت: حریم خطوط لوله انتقال گاز با توجه به سایز و كلاس لوله متفاوت است كه همین جا از تمام شهروندان عزیز خواستارم برای آنكه خطری خود و خانواده شان را تهدید نكند حتما حریم ایمنی را در ساخت و سازها رعایت كنند.

مدیر منطقه 9 انتقال گاز با اشاره به برنامه های آتی این منطقه خاطرنشان كرد: از برنامه های آتی این منطقه پیگیری مصوبه دور دوم سفر استانی رئیس جمهور مبنی بر تغییر كلاس خطوط لوله و پیگیری اجرای خط 56 اینچ سراسری لوشان رشت است.

وی همچنین تصریح كرد: از برنامه های آتی این منطقه تعویض پوشش قسمتی از خطوط و پیگیری اجرای پروژه های خطوط انتقال جدید است.

خبرگزاری فارس

تنظیم برای تبیان:ریحانه حمیدی فر