تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل كارگزاری منحل شده سهام عدالت هشدار داد: برگ‌ های سهام عدالت به هیج وجه قابل خرید و فروش نبوده و امكان جعل ندارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کی و کجا سهام عدالت را بفروشیم

سهام عدالت

بخش اقتصاد- محمدجواد شیخ مدیرعامل كارگزاری منحل شده سهام عدالت به كلاهبرداران و دارندگان این اوراق هشدار داد، برگ‌ های سهام عدالت به هیچ وجه قابل خرید و فروش نبوده و امكان جعل ندارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با كلاهبرداری اخیر سهام عدالت كه طی آن در شهرری یك نفر به بهانه دادن برگ سهام عدالت مبالغی را از چند نفر دریافت كرده و در نهایت دستگیر شده اظهار داشت: در اجرای سهام عدالت و واگذاری اوراق به مشمولین نه تنها هیچ مبلغی گرفته نمی‌ شود، بلكه بابت سود سالانه مبالغی هم به دارندگان اوراق داده شده است. بنابراین اقدام كلاهبرداران به دریافت مبالغی برای ارائه اوراق سهام عدالت خلاف قانون و جرم است.

وی ادامه داد: این درحالی است كه در برخی موارد هم شنیده شده تعدادی از دارندگان سهام عدالت اقدام به فروش محضری سهام عدالت كرده‌اند. در این رابطه هشدار داده می‌ شود هر نوع نقل و انتقال سهام عدالت غیرقانونی و ممنوع است و برای خریداران آن هیچ ارزشی نخواهد داشت.

شیخ ادامه داد: تمام اطلاعات دارندگان سهام عدالت در ستاد مركزی توزیع سهام عدالت، شركت ‌های تعاونی و 30 سرمایه‌گذاری استانی و همچنین سازمان خصوصی سازی وجود دارد و سیستم سهام عدالت فقط و فقط دارندگان این اوراق را به عنوان مالك قبول دارد. بر این اساس هشدار داده می ‌شود دارندگان سهام عدالت اقدام به فروش نكنند و دیگران هم به هیچ وجه و تحت هیچ عنوانی این اوراق را از هر كسی خریداری نكنند.

هر نوع نقل و انتقال سهام عدالت غیرقانونی و ممنوع است و برای خریداران آن هیچ ارزشی نخواهد داشت.

به گفته وی تمام مزایای سهام عدالت به دارندگان اصلی تعلق خواهد گرفت و زمانی امكان معاملات قانونی آن فراهم خواهد شد كه شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی در فرابورس یا بورس پذیرفته شده و سپرده گذاری سهام در شركت سپرده گذاری مركزی انجام و ثبت شده باشد.

وی با تاكید بر اینكه مردم باید حواسشان را در مورد سهام عدالت جمع كنند در برابر این سئوال كه آیا امكان جعل اوراق سهام عدالت وجود دارد یا خیر پاسخ داد:‌ خیر. چرا كه در بالای هر برگ سهمی بار كدی وجود دارد كه رمز آن با دستگاه‌ها و نرم افزارهای در اختیار ستاد توزیع سهام عدالت خوانده می شود. بنابراین جعل اوراق غیر قابل امكان است. از طرف دیگر برگه‌ های سهام عدالت به صورت رسمی به آدرس مشمولین ارسال می‌شود.

محمد جواد شیخ به دارندگان سهام عدالت توصیه كرد تا زمان پذیرفته شدن شركت ‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس به فكر فروش نباشند

شیخ در خاتمه به دارندگان سهام عدالت توصیه كرد تا زمان پذیرفته شدن شركت ‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس به فكر فروش نباشند و از همگان خواست در برابر شگردهای كلاهبرداران هیچ مبلغی را به هیچ عنوان پرداخت نكنند.

این در حالی است که علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:‌ پس از اتمام واگذاری سهام عدالت به مشمولان و پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بورس یا فرابورس سهام عدالت در این بازارها قابل خرید و فروش می شود.

علی صالح آبادی در گفتگو با مهر در مورد پذیرش سهام عدالت در بورس گفت: با پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بورس یا فرابورس، البته در صورت درخواست از سوی آنها، شرایط انجام معاملات سهام عدالت در این بازارها فراهم می شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار بر تکمیل پرتفوی سهامی که دولت آن را به این شرکتها واگذار خواهد کرد، تاکید کرد و افزود: با این امر دیگر ورودی و خروجی برای سهام عدالت نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با مشخص شدن این وضعیت، پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بورس امکانپذیر می شود، عنوان کرد: البته پذیرش این شرکتها در مراحل اجرایی قرار دارد.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه کار واگذاری سهام عدالت به مشمولان دریافت این نوع سهام در مراحل پایانی خود قرار دارد، تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذاری استانی پس از اتمام واگذاری ها می توانند نسبت به خرید و فروش سهام عدالت در بورس یا فرابورس اقدام نمایند.

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات