تبیان، دستیار زندگی
پاییز مقدمه زیبایی است برای ورود به زمستان و هم چنین فرصت بسیار مناسبی برای آماده شدن برای ورود به فصلی سرد.این گونه فكر نكنید كه پاییز فصل اتمام رویش و سبزی گیاهان است, بلكه به این فكر كنید كه پاییز فرصتی است كه باغچه زیبای خود را كه قصد دارد به خوابی طو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آماده برای رویش مجدد

باغچه

پاییز مقدمه زیبایی است برای ورود به زمستان و هم چنین فرصت بسیار مناسبی برای آماده شدن برای ورود به فصلی سرد.این گونه فكر نكنید كه پاییز فصل اتمام رویش و سبزی گیاهان است, بلكه به این فكر كنید كه پاییز فرصتی است كه باغچه زیبای خود را كه قصد دارد به خوابی طولانی برود برای رویش مجدد در فصل شكوفایی آماده سازید. در حقیقت می توان گفت پاییز شروعی است برای داشتن باغچه ای زیبا در بهار.

رسیدگی به باغچه در فصل پاییز از جهات مختلفی دارای اهمیت است. از یك سو سبب می شود كه باغچه شما اگرچه سرسبز و رنگارنگ نیست اما تمیز و مرتب به نظر برسد و دلیل دیگر كه جنبه بصری ندارد واما از اهمیت زیادی برخوردار است این است كه زمینه برای شكوفایی بهتر و زیبا تر شدن باغچه در بهار فراهم می كند.

هرس كردن و پاكسازی

بیشتر آفت ها و بیماری ها از باقی ماندن قسمت های خراب و زائد گیاه در زمستان بوجود می آید و در كل گیاه و خاك رخنه می كند و آن ها را بیمار می كند. زیرا در زمستان فرصت خوبی برای آفات و بیماری ها فراهم می شود تا در قسمت های دیگر انتشار یابند. بنابراین برای آماده كردن باغچه برای فصل سرد اولین و مهم ترین مرحله هرس كردن گیاهان و حذف قسمت های مرده و بیمار از گیاه است این كار هم به سالم سازی و هم به زیبا سازی باغچه می تواند كمك كند.

در این قسمت لیستی از كارهایی كه برای تمیز كردن باغچه لازم است انجام دهید آورده شده است:

•    هرس كردن و قطع مقداری از شاخه های كهنه درختان و گیاهان دیگر كه دارای ریشه های زنده هستند و قرار است كه در بهار بار دیگر سبز و شکوفا شوند.

•    حذف كامل گیاهان و سبزیجاتی كه عمرشان تنها یك سال است و در سال بعد دیگر سبز و زنده نخواهند شد. این نوع گیاهان را باید به طور كامل و از ریشه از خاك در آورید تا مواد غذایی خاك را بی دلیل مصرف نكنند.

•    برگ های مریض را بكنید و علف های هرز را با دست كاملا از ریشه بیرون آورید.

•    پس از اتمام پروژه پاكسازی و مرتب كردن شاخه ها و پس از اینكه از نبودن قسمت های مریض و مرده اطمینان حاصل كردید باغچه را با مواد و كود های مغذی و سالم تغذیه كنید.

حفاظت و آماده سازی:

•    ابتدا ار باغچه تعدادی عكس بگیرید و از شرایط فعلی آن یادداشت بردارید. این كار به شما كمك می كند تا سال بعد با تماشای عكس و مقایسه آن با باغچه فعلی در یابید كه كدام یك از گیاهان در بهار سبز نشده اند و در پاییز سال بعد باید هرس یا كلا حذف  شوند.

•    گیاهان و گلدان ها را برای ورود به زمستان آماده كنید. اكثر گلدان ها در زمستان در اثر سرما ترك می خورند. برای جلوگیری از یخ زدگی گیاهان و ترك خوردن گلدان ها, روی آن ها را كاملا با چند لایه نایلون بپوشانید. هم چنین از آن جایی كه در پاییز و زمستان رویش گیاهان متوقف می شود از آبیاری و كوددهی زیاد به گیاهان خودداری كنید.

•    پاییز زمان بسیار مناسبی است برای اینكه در  مورد خاك باغچه خود اطلاعاتی بدست آورید و از وضعیت و سلامت آن با خبر شوید.خاك باغچه را تست و آنالیز كنید و در صورتی كه نقص و كمبودی داشت آن را جبران كنید و آن را برای داشتن یك باغچه سرحال و شاداب در بهار آماده كنید.

برای جلوگیری از یخ زدگی گیاهان و ترك خوردن گلدان ها, روی آن ها را كاملا با چند لایه نایلون بپوشانید. هم چنین از آن جایی كه در پاییز و زمستان رویش گیاهان متوقف می شود از آبیاری و كوددهی زیاد به گیاهان خودداری كنید.

•    خاك را با مواد طبیعی و سالم تغذیه و ترمیم كنید .چنانچه در پاییز این مواد را به خاك اضافه كنید فرصت كافی وجود دارد تا مواد كاملا در خاك نفوذ كنند و تا بهار خاك بخوبی آماده و تقویت می شود.خالص بودن و سالم بودن مواد  و كود های استفاده شده بسیار مهم است و بر كیفیت خاك تاثیر زیادی دارد.

•     حفاظت از درختان و درختچه از آفات. پاییز زمان بسیار مناسبی برای حفاظت از درختان و درختچه از آفات بالقوه ای است كه ممكن است در اوایل بهار فعال شوند ، معمولا برای این كار از مواد حشره کش مخصوص و تزریق آن در خاك استفاده می شود. این ماده توسط ریشه گرفته می شود و تاثیر آن برای ماه ها باقی می ماند. این یک راه آسان و سازگاری با محیط زیست برای کنترل برخی از آفات در تمام طول سال است به خصوص در اوایل بهار.

كاشت برای فصول بعد:

پاییز هم چنین زمان مناسبی برای كاشت برخی درختان و درختچه هاست. درست است كه هوا سرد است اما فراموش نكنید كه خاك گرم است و توانایی جای دادن برخی از گیاهان را در خود دارد. با كمی تحقیق گیاهانی كه كاشت آن ها در پاییز توصیه می شود را بشناسید و به كاشت آن ها بپردازید.

در این صورت همانگونه كه باغچه خود را برای آرمیدن در بسترخواب زمستانی آماده می كنید در عین حال آن را برای ورود به فصل بهار ی زیبا نیز مهیا می سازید.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان : کهتری

شما می توانید در بخش فیلم و انیمیشن با هنر باغبانی و کشاورزی آشنا شوید.

مقالات مرتبط

بهانه دیگه بسه

آمادگی های زمستانی

سبز بمانید

گل و گیاه ،صفای خانه

بهار در خانه

روش نگهداری گل های مختلف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.