تبیان، دستیار زندگی
کولاک وزش بادهای سرد با سرعت حدود 50 یا 60 کیلومتر در ساعت همراه با ریزش برف و کاهش درجه حرارت به کمتر از 12 درجه زیر صفر از جمله حوادثی است که در اکثر جاده ها و نواحی کوهستانی کشور به وقوع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کولاک؛ پدیده ای سهمگین

آموزش کمک های اولیه ( قسمت ششم)

کولاک

وزش بادهای سرد با سرعت حدود 50 یا 60 کیلومتر در ساعت همراه با ریزش برف و کاهش درجه حرارت به کمتر از 12 درجه زیر صفر از جمله حوادثی است که در اکثر جاده ها و نواحی کوهستانی کشور به وقوع می پیوندد و خسارت های جانی و مالی فراوان به بار می آورد. لبه های خارجی کولاک دارای بادهای شدید با سرعت 30 کیلومتر در ساعت است که تا میزان 120 کیلومتر در ساعت و حتی بیشتر نیز افزایش می یابد. این نیروی بالا باعث حرکت کولاک از مرکز آرام آن می شود. وقتی کولاک فرا می رسد باران شدید و سیلاب رخ می دهد که معمولاً خطرهای بیشتری نسبت به توفان  های جوی ایجاد می کند. بادهای شدید و باران های مناطق سیلابی موجب خسارت های گسترده و سیلاب می شود.

هنگام وقوع کولاک در مکان امن و مطمئن بمانید. تنها در صورت لزوم تغییرات اضطراری را انجام دهید. به خاطر بسپارید که احتمالاً باد به سرعت از جهت مخالف و با نیروی بیشتر باز می گردد.

در مناطق دریایی کولاک ها امواج عظیمی ایجاد می کنند که به صورت موج های جذر و مد دار بزرگ به ساحل می رسد. بیشتر کسانی که در کولاک جان خود را از دست می دهند در این سیلاب ها گرفتار می شوند. کولاک ها آرام حرکت می کنند. افراد گرفتار شده ممکن است چندین ساعت در معرض کولاک باشند. مرکز کولاک به آرامی حرکت می کند و عبور آن از هر منطقه چند دقیقه تا نیم ساعت یا بیشتر طول می کشد.


رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع کولاک

1- همیشه کیف امداد و نجات هلال احمر را در منزل و در سفر آماده داشته باشید.

2- همواره به گزارش های هواشناسی رادیو و تلویزیون توجه کنید.

3- وسایل یدکی خودرو و بنزین کافی در اتومبیل داشته باشید.

4- نزدیک ترین مراکز امدادرسانی مانند جمعیت هلال احمر، راهداری، درمانگاه ها، آتش نشانی و قرارگاه های نیروی انتظامی را، که در هنگام حادثه می توانند به شما کمک کنند، شناسایی کنید.

5- هنگام مسافرت ، در جاده های اصلی و مسیرهایی که امکان رسیدن امدادگران وجود دارد رانندگی کنید.

6- اگر در مناطقی زندگی می کنید که همواره و بخصوص در فصول سرد سال در معرض کولاک هستید از ایمن بودن محل سکونت خود مطمئن شوید.

کولاک ها آرام حرکت می کنند. افراد گرفتار شده ممکن است چندین ساعت در معرض کولاک باشند. مرکز کولاک به آرامی حرکت می کند و عبور آن از هر منطقه چند دقیقه تا نیم ساعت یا بیشتر طول می کشد.


رعایت نکات ایمنی هنگام وقوع کولاک

1- هنگام وقوع کولاک در مکان امن و مطمئن بمانید. تنها در صورت لزوم تغییرات اضطراری را انجام دهید. به خاطر بسپارید که احتمالاً باد به سرعت از جهت مخالف و با نیروی بیشتر باز می گردد.

2- هنگام کولاک و بوران، تا حد امکان از رانندگی در نواحی کوهستانی پرهیز کنید.

3- در صورت ضرورت مسافرت در شرایط نامساعد جوی، زمان خروج و مقصد مسافرت را به اطرافیان اعلام کنید.

4- در صورت ضرورت مسافرت از وسایل و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

5- مراقبِ سقوط درختان، تیرها و دکل های برق باشید.

6- در صورتی که وسیله نقلیه خراب شود پس از تماس با مراکز امدادی تا رسیدن کمک های لازم در داخل اتومبیل بمانید تا از خطر سرمازدگی و عوارض ناشی از آن و حمله حیوانات درنده در امان بمانید.


رعایت نکات ایمنی بعد از وقوع کولاک

1- از انجام فعالیت های خسته کننده و بی نتیجه مانند برف روبی و هل دادن اتومبیل، که احتمال وقوع حوادث ثانوی را افزایش می دهند، خودداری کنید.

2- اشخاص حادثه دیده را در پتو و لباس گرم بپیچید، ضمن مراقبت از نقاط آسیب دیده بدن، با دقت افراد آسیب دیده را به محل امن و یا مراکز درمانی منتقل کنید.

منبع : آموزش همگانی مقابله با بلایای طبیعی 1 و 2


لینک ها

رعد و برق : زیبا ولی خطرناک

حادثه خبر نمی کند

آیا برای مقابله با سیل آماده اید؟

آموزش کمک های اولیه - زمین لرزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.