تبیان، دستیار زندگی
امروز 4 مهرماه 1389، آخرین یكشنبه ی ماه سپتامبر میلادی است که در سراسر جهان آن را با نام روز جهانی قلب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلب تان را دریابید

سن سکته قلبی در ایران به 35 سال رسیده است

سکته قلبی

امروز 4 مهرماه 1389، آخرین یكشنبه ی ماه سپتامبر میلادی است که در سراسر جهان آن را با نام "روز جهانی قلب" می شناسند. خوب است ما هم در این روز کمی به فکر سلامت این عضو حیاتی باشیم.

در سال ‌های اخیر به دلیل تغییر شیوه ی زندگی مردم در دنیای صنعتی بروز بیماری‌ های قلبی بسیار پُر رنگ ‌تر از پیش شده است.

استفاده از غذاهای آماده، مصرف چربی ‌های اشباع شده، عدم تحرک کافی، هوای آلوده، استفاده ی مداوم از سیگار، قلیان و مواد دخانی از مهم ‌ترین عواملی هستند که خطر حملات و سکته ‌های قلبی را دوچندان کرده ‌اند.

آمارها نشان می ‌دهد که سکته ی قلبی بعد از تصادفات، عامل دوم مرگ و میر مردم ایران است و این در حالی است که سن سکته ی قلبی به 35 تا 40 سال رسیده است که سن بسیار پایینی محسوب می ‌شود و تنگ شدن عروق قلبی، شایع‌ ترین عامل سکته در میان هم‌ وطنان مان است.

گفتگوی هفته نامه ی سلامت با دکتر فریدون نوحی، رییس انجمن قلب ایران در همین رابطه است.

آقای دکتر! بیماری ‌های قلبی‌عروقی چه‌ قدر در کشورمان شایع است؟

متاسفانه باید گفت بیماری‌ های قلبی‌عروقی منشا حدود 35 تا 37 درصد کل مرگ و میرها در کشور است که البته بالاتر از حد متوسط مرگ و میر در جهان محسوب می ‌شود. چرا که حد متوسط مرگ و میر در جهان به علت بیماری ‌های قلبی‌عروقی معادل 27 درصد است.

در عین حال، بر اساس آمارهای مستند حدود سه درصد کل جمعیت کشور، گرفتار بیماری کرونر قلب هستند و این بیماری مهم ‌ترین عامل سکته‌ های قلبی در کشور است.

چرا آمار این بیماری‌ ها در کشورمان بیشتر از آمارهای جهانی است؟

بیماری ‌های قلبی‌عروقی از جمله بیماری‌ هایی هستند که می ‌توانند از دو سالگی در فرد شیوع پیدا کنند و بر اساس طبیعت بشر با افزایش سن، عروق که وظیفه ی خون ‌رسانی به تمام اندام‌ ها را دارند، تحت تاثیر شرایط سنی قرار می‌ گیرند و زمینه‌ های ابتلا را بیشتر می ‌کنند. البته بعضی از افراد این ژن را در خود دارند و به احتمال زیاد از فامیل درجه یک به ارث می‌ برند اما باید گفت کشیدن سیگار، چربی بالا در خون، بی‌ تحرکی، بیماری دیابت و استرس ‌های بی ‌مورد ابتلا به بیماری‌ های قلبی‌عروقی را افزایش می‌ دهند. آمار بالا در کشور ما نشان ‌دهنده این است که ما در کنترل این موارد مشکل داریم.

عوامل خطر را نام بردید اما سوال این جا است که چگونه می ‌توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد؟

با جدی گرفتن توصیه‌ های پزشکی، پیروی از رژیم غذایی متعادل، ترک سیگار، ورزش و افزایش تحرک به راحتی می ‌توان از بروز این بیماری‌ ها پیشگیری کرد. این نکته را نباید فراموش کرد که فشار خون به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌ های قلبی شناخته شده که افزایش وزن از عوامل موثر در بروز فشارخون است.

همچنین دیابت عاملی جدی در ابتلا به بیماری ‌های قلبی است که در عین حال فشارخون را نیز به دنبال دارد. بنابراین کنترل چربی خون و فشار خون شانس ابتلا به این بیماری ‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می ‌دهد.

همان ‌طور که گفتم نوع تغذیه‌ ی ما ایرانیان باید تصحیح شود و در مجموع باید حدود 50 تا 60 درصد مواد نشاسته ‌ای و 40 درصد مواد پروتئینی و چربی، میزان کالری ورودی به بدن را تشکیل دهند و استفاده از میوه‌ و سبزی تازه در رژیم غذایی روزانه در اولویت قرار گیرد. حتی توصیه می ‌شود که برای پیشگیری از نوشیدن انواع چای خارجی به علت وجود مواد افزودنی در آن، خودداری شود.

چه افرادی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ های قلبی‌عروقی هستند؟

بیماری‌ های قلبی‌عروقی به سه گروه مادرزادی، بیماری ‌های روماتیسمی و بیماری ‌های عروق کرونر تقسیم می‌ شوند.

شیوع بیماری‌ های مادرزادی قلبی اغلب در کل دنیا مشابه است که عوامل محیطی نیز در بروز آن ها موثر هستند و به ازای هر 100 نوزاد زنده، یک نوزاد به بیماری مادرزادی قلبی مبتلا است و البته ارتفاع زیاد از سطح زمین به دلیل میزان کمتر اکسیژن، ریسک بیماری‌ های مادرزادی قلبی را افزایش می ‌دهد.

بیماری‌ های روماتیسمی هنوز مشکل بهداشتی جوامع عقب‌ مانده است و در حال حاضر تعداد مبتلایان به این بیماری بسیار ناچیز تلقی می‌ شود.

اما بیماری ‌های عروق کرونر را باید بسیار جدی گرفت زیرا سبک زندگی است که نقش مهمی را در این بین ایفا می‌ کند و افرادی که این موضوع را نادیده می ‌گیرند بیش از سایرین به این بیماری ‌ها مبتلا می ‌شوند.

روش‌ های درمانی بیماری‌ های قلب در ایران چگونه است؟

در حال حاضر روش‌ های درمان این بیماری‌ ها در کشورمان متناسب با دنیا است اما به دلیل برخی محدودیت‌ ها حجم و وسعت کار در ایران کمتر از کشورهای پیشرفته است. البته درمان در ایران بر خلاف این کشورها بسیار ارزان است و به جرأت می ‌توان گفت برای درمان بیش از 90 درصد این بیماری ‌ها نیاز به سفرهای خارجی نیست.

وضعیت سکته ی قلبی را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

متاسفانه سن سکته ی قلبی در ایران به شدت پایین آمده و از حدود 70 تا 80 سال در گذشته در حال حاضر به 35 تا 40 سال رسیده است. در گذشته در برابر هر پنج مرد یک زن دچار سکته ی قلبی می ‌شد اما امروزه در برابر هر دو مرد یک زن دچار این سکته می ‌شود و از زمانی که الگوی زندگی افراد تغییر کرده این آمار نیز افزایش چشم ‌گیری داشته است.

علت بروز سکته‌ های قلبی همان عواملی هستند که در بروز بیماری‌ های قلبی‌عروقی نقش دارند. در عین حال سکته ی حاد قلبی یکی از شایع ‌ترین علل بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ ها است و حدود نیمی از موارد مرگ در ساعات اولیه پس از شروع علایم و قبل از رسیدن به بیمارستان اتفاق می ‌افتد. شایع ‌ترین علامت هشدار دهنده نیز درد قفسه ‌سینه است که در نواحی مرکزی آن و گاهی در بازو و دست چپ یا سایر نقاط بدن حس می‌ شود و افراد باید بدانند با بروز این علایم باید سریعا به اورژانس مراجعه کنند.

مصاحبه کننده: پریسا اصولی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

افزایش بیماری‌ های قلبی در زنان شاغل

پیش ‌بینی سکته دوم

3 پرسش شایع درباره حمله قلبی‌

مواقعی که قلب در خطر است

سكته قلبی، طبلی كه صدایش فردا در می ‌آید

عملکرد ضعیف قلب

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی

ارزیابی خطر بیماری قلبی

اندكی درباره قلب نازك شكننده

درد قفسه سینه یا سکته قلبی؟

چگونه تپش قلبتان را كاهش دهید؟

مراقب قلب خود باشید

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) و (2)

با 19 روش از قلب خود محافظت کنید

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

با قلب خود مهربان باشیم! ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم) و ( قسمت سوم)

به قلبتان ورزش هدیه دهید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.