تبیان، دستیار زندگی
یر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ایران در حوزه دفاع و امنیت سایبری توانمندی های بالایی دارد ، گفت: طبق رتبه بندی های جهانی ایران در جایگاه ششم امنیت فضای تبادل اطلاعات در دنیا قرار دارد که این عدد حداقل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران ششمین کشور در امنیت سایبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ایران در حوزه دفاع و امنیت سایبری توانمندی های بالایی دارد ، گفت: طبق رتبه بندی های جهانی ایران در جایگاه ششم امنیت فضای تبادل اطلاعات در دنیا قرار دارد که این عدد حداقل است.

به گزارش مهر، رضا تقی پور امروز چهارشنبه در مراسم افتتاح هفتمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به سند امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور در افق 1404 و با تاکید بر اینکه ایران قرار است تا پایان این سند 20 ساله به قطب علمی امنیتی منطقه تبدیل شود گفت: تمامی تلاشهای انجام شده در جهت تبیین جایگاه امنیت و رمز جمهوری اسلامی ایران است.

توسعه امنیت همزمان با تولد بشر
سایبر

وی با تاکید بر اینکه انسان از دیرباز شاهد مفهوم امنیت همزمان با تولد بشر و ایجاد و توسعه تمدن ها بوده است افزود: اساسا امن بودن لازمه هر حیات و بقایی است به همین دلیل امنیت روز به روز در حال توسعه است.

تقی پور با بیان اینکه برای هر سازمان و جامعه ای مفهوم امنیت در کنار موجودیت مهم است، رمز را یکی از شاخه های حوزه امنیت عنوان کرد و گفت: هر فناوری همراه خود یکسری مشکلات جدید و مباحث جانبی برای بشر ایجاد می کند که تمامی تلاشها برای به حداقل رساندن این مشکلات است. توسعه فناوری اطلاعات در عصری که عصر انفجار اطلاعات است یکی از موارد خطرآفرین به دلیل عدم امنیت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیاز به مقوله امنیت را برای حفاظت از منابع و موجودیت نظام عنوان کرد و گفت: زمانی که از مقوله امنیت سخن به میان می آید بیشتر توجه ها به بخش امنیت دفاعی معطوف می شود در حالیکه امروزه مفهوم امنیت در حفاظت از منابع صنعتی و اطلاعاتی بسیار جدی تر است.

ایران با توجه به منابع و امکانات و فرصتهایی که در اختیار دارد می تواند تبدیل به قطب امنیت در منطقه شود و سهم مشخصی از امنیت فضای تبادل اطلاعات در دنیا داشته باشد

فناوری اطلاعات عامل پیشران در توسعه دانش پایه

وی با اشاره به رسیدن به جایگاه تعریف شده ایران در سند چشم انداز توسعه کشور، دستیابی به این جایگاه را در کنار مباحث توسعه امنیت فناوری اطلاعات عنوان کرد و با بیان اینکه برای رسیدن به این جایگاه محور اصلی دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است گفت: قطعا مهمترین عامل برای این مهم امنیت است که فقدان آن می تواند ضرر بسیاری به کشور وارد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در مقوله امنیت فضای تبادل اطلاعات یکسری فعالیت ها را در دانشگاه ها و شرکت های فن آور در سطح ملی داریم گفت: موسساتی که در این حوزه فعالیت می کنند برای این مقوله کفایت نمی کند و برای آینده باید یک طرح مشخص داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران با توجه به منابع و امکانات و فرصتهایی که در اختیار دارد می تواند تبدیل به قطب امنیت در منطقه شود و سهم مشخصی از امنیت فضای تبادل اطلاعات در دنیا داشته باشد.

تقی پور با اشاره به عوامل موثر در فضای تبادل اطلاعات از عوامل داخلی چون انسانها، اطلاعات، نرم افزارها و کانال های ارتباطی، قوانین و سخت افزار نام برد و گفت: بدافزارها، جامعه بین الملل، پلیس و قوه قضاییه به عنوان عوامل خارجی موثر در این محیط شناخته می شوند.

سایبر

این مقام مسئول در مورد تهدیدات فناوری اطلاعات در مباحث فرهنگی، امنیتی به موارد مختلف جاسوسی و دخالت بیگانگان، نقض حریم خصوصی و اختلال و از کار اندازی اشاره کرد و گفت: امروزه با بدافزارهایی که در دنیا تولید می شود اختلال در بهره گیری از منابع و از کاراندازی زیرساختها بسیار وجود دارد. در همین حال در سالهای گذشته بسیار قصد داشتند که با نفوذ در شبکه های ما بتوانند اختلال ایجاد کنند که باید گفت شبکه های ما کمترین آسیب را متحمل شده است.

وی تاکید کرد: برغم حملاتی که به شبکه های جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت هیچ یک از منابع اطلاعاتی و شبکه های ما مورد تهدید واقع نشد.دنیا قبول دارد که ایران در حوزه دفاع و امنیت سایبری توانمندی بالایی دارد و حداقل رتبه 6 را در این زمینه دارا است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تهدیدات امنیتی بر امنیت ملی کشور تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: به نسبتی که دشمن برای ناامنی ما هزینه می کند ما باید برای امنیت کشور هزینه کنیم و در این زمینه رویکردمان باید توسعه امنیت باشد به نحوی که ضامن تداوم و استقرار جامعه شود.

دکتر تقی پور با اشاره به اهتمام به امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و حوزه های متاثر از فعالیت های درونی این فضا تاکید کرد: با بهره گیری از امنیت فضای تبادل اطلاعات بسیاری از آسیبها را برای تامین محیطی امن به منظور حفاظت و صیانت از ارزشها و هنجارهای جامعه از میان برمی داریم.

بهره گیری از امنیت فضای تبادل اطلاعات بسیاری از آسیبها را برای تامین محیطی امن به منظور حفاظت و صیانت از ارزشها و هنجارهای جامعه از میان برمی داریم

فناوری اطلاعات مانند چاقو است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر رشد فعالیت های آموزشی تجاری و اجتماعی و حفظ دارایی های فضای تبادل اطلاعات از مخاطرات اضافه کرد: فناوری اطلاعات ابزاری برنده مانند چاقو است که می تواند در عین حال دو اقدام مفید و مضر را انجام دهد. در این میان باید پرسید که سردمداران فناوری اطلاعات برای بحث امنیت خانواده ها از این مضرات چه فکری کرده اند؟

سایبر

وی با تاکید بر اینکه برآوردی از آسیب های اینترنت ناپاک در آمارهای جهانی نمی آید با ارائه این پرسش که آیا این مقوله جزء مباحث امنیت این حوزه به شمار نمی آید؟ گفت: در این فضایی که تحت عنوان آزادی تبادل اطلاعات نام برده می شود این مسئله جزء ناامنی هایی است که فناوری اطلاعات برای خانواده ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال 2009 از سوی اتحادیه جهانی مخابرات به نام سال حفاظت کودکان در برابر آسیبهای اینترنتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نوبت حفاظت از خانواده ها در مقابل آسیبهای ناشی از اینترنت برسد بسیاری از نهادها به نابودی رسیده است چرا که سودجویان و صاحبان کسب و کارهای ناپاک در این حوزه آرام نمی نشینند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی دو روزه انجمن رمز ایران سخن می گفت در ادامه بر اطمینان از نفوذناپذیری زیرساخت های فناوری اطلاعات کشور تاکید کرد و گفت: سرآمدی علمی آموزشی و پژوهشی و فناوری و صنعتی ایران در منطقه متاثر از فناوری اطلاعات است.

وی منافع سرآمدی را مایه آسایش خاطر حاکمیت عنوان کرد و لازمه آن را در رشد علم و فناوری دانست و گفـت: در افق 1404 تعداد مقالات سالیانه منتشر شده در این حوزه که هم اکنون 100 مقاله است باید 9 برابر شود. تعداد دانشجویان دکتری که هم اکنون 40 است باید به 200 و تعداد دانشگاههای فعال در این بخش از 10 به 30 برسد. همچنین تعداد نوآوری علمی ثبت شده در سطح بین الملل ایران باید قابل قیاس با همه کشورهای منطقه باشد.

تقی پور مراودات با حداکثر 20 دانشگاه مطرح دنیا در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و  گرویدن حداقل 5 درصد از رتبه های بالای کنکور به این حوزه را از جمله ویژگیهای وضع مطلوب سرآمد علمی عنوان کرد.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور