تبیان، دستیار زندگی
در عهدنامه مالك، درباره قضات و شیوه قضاوت و وحدت رویه قضایی و نقش حاكم و حل اختلافات و اجرای حدود، نكته‌های تازه‌ای به چشم می‌خورد كه برای نظام قضایی ما راه گشاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشور حكومت صالحان

مدیریت و سیاست

كتاب "مدیریت و سیاست"، فرمان امیرالمومنین(ع) بر مالك‌اشتر، نوشته علی‌اكبر ذاكری از سوی موسسه بوستان كتاب تجدید چاپ شد. این كتاب منابع گوناگون عهدنامه را ذكر و متن نهج‌البلاغه را در چهل موضوع ارایه و آنگاه اضافات نامه را از تحف‌العقول گزارش كرده است.

به گزارش ایبنا، این اثر، شكل كامل عهدنامه مالك‌اشتر كه از طولانی‌ترین نامه‌های حضرت علی(ع) است را از نهج‌البلاغه و كتاب تحف‌العقول آورده و سپس با توجه به دسته‌بندی آن، برای مطالعه فارسی زبانان آماده ساخته است.

دوران حكومت پنج ساله امیر مومنان علی(ع) از مقاطع درخشان تاریخ بشری است كه جنبه‌های مختلف مدیریت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی را به نمایش گذاشت. این شیوه حكومت و مدیریت ‌ـ كه برگرفته از قرآن و سیره رسول گرامی اسلام(ص) است‌ـ برای همیشه، درس‌آموز و زندگی‌ساز است.

نمایی از این نوع مدیریت عینی و محسوس كه به صورت مكتوب برای ما به یادگار مانده، در عهدنامه مالك‌اشتر توسط آن حضرت به تصویر كشیده شده است.

در عهدنامه مالك، درباره قضات و شیوه قضاوت و وحدت رویه قضایی و نقش حاكم و حل اختلافات و اجرای حدود، نكته‌های تازه‌ای به چشم می‌خورد كه برای نظام قضایی ما راه گشاست

تعدادی از راویان عهدنامه مالك، قاضی بوده‌اند كه به نظر می‌رسد برای حل مشكل قضایی خود از این عهد ارزشمند بهره می‌بردند.

در عهدنامه مالك، درباره قضات و شیوه قضاوت و وحدت رویه قضایی و نقش حاكم و حل اختلافات و اجرای حدود، نكته‌های تازه‌ای به چشم می‌خورد كه برای نظام قضایی ما راه گشاست. به بازرگانان و صنعتگران داخلی و بیگانه توجه شده و به امن كردن راه‌ها برای آنان و دریافت حقوق آنها توصیه شده است. تاكید بر حرمت نهادن به خانواده شهدا و كمك به یتیمان از موارد اضافی است كه در نقل تحف‌العقول آمده است.

به اعتقاد نویسنده، از آنچه در تحف‌العقول آمده می‌توان حدس زد كه سیدرضی(ره) تنها قسمتی از نامه‌ی بلند امام علی(ع) به مالک اشتر را آورده است.

نقل سومی كه این كتاب به آن می‌پردازد قطعه‌هایی از عهدنامه مالك است كه در "كتاب‌السعادة" و "الاسعاد" عامری آمده كه نشان می‌دهد در مسائل سیاسی و اجتماعی به این عهدنامه توجه و عنایت نشان می‌دادند و این نامه در میان شخصیت‌های علمی مطرح بوده است.

نویسنده این اثر، پیش از پرداختن به عهدنامه، شرح حال مختصری از مالك ‌اشتر، این یار باوفای مولای متقیان علی(ع) ارائه می‌دهد.

"مالك بن حارث اشتر نخعی از یاران باوفای امیرالمومنین(ع) و از كسانی بود كه در اعتراض به حاكم كوفه به وسیله عثمان به شام تبعید شد. وی مردی شجاع، زیرك، هوشمند، رشید و از مخلصان و بندگان صالح خدا بود. بهترین تعبیر درباره وی، سخن پیشوای او، امیرالمومنین(ع) است كه فرمود: «خداوند مالك را رحمت كند، او برای من چنان بود كه من برای رسول خدا.".

كتاب حاضر در پنج بخش به شرح حال مالك‌ اشتر، اصالت عهدنامه مالك ‌اشتر، متن فرمان امیرالمومنین به مالک، مالك ‌اشتر در نهج‌البلاغه، اضافات عهدنامه مالك در تحف‌العقول و.. می‌پردازد.

چاپ سوم كتاب «مدیریت و سیاست، فرمان امیرالمومنین(ع) بر مالک‌اشتر، در شمارگان 1000 نسخه، 140 صفحه و  ریال راهی بازار نشر شد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی