تبیان، دستیار زندگی
احمد سجادی ، متولد 1336 ، صادره از تهران و البته با اصلیت همدانی . اخلاق و رفتارش مثل تمام روزهایی است كه در هما و تیم ملی با امیر آقا حسینی و مرحوم دهداری كار می‌كرد. رابطه اش با علاقه مندی هایش مثل رابطه گل با ریشه اش است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با مربی دروازه‌بانان تیم ملی فوتبال (سجادی)

احمد سجادی ، متولد 1336 ، صادره از تهران و البته با اصلیت همدانی . اخلاق و رفتارش مثل تمام روزهایی است كه در هما و تیم ملی با امیر آقا حسینی و مرحوم دهداری كار می‌كرد. رابطه اش با علاقه مندی هایش مثل رابطه گل با ریشه اش است. هرچند عاشق ریشه است اما بدون آن ، وجود ندارد. علاقه مند به تیم ملی ، فدراسیون فوتبال و دادكان.

احمد سجادی مربی دروازه‌بانان تیم ملی فوتبال ایران پاسخگوی سوالات ما بود.

++ 14 سال دروازه بان هما بودم

وقتی 18 ساله بودم، بازی در محله‌های شمیرانات را رها كردم و به تیم هما پیوستم. در همان سال اول، اسم من در لیست بازیكنان اصلی این تیم قرار گرفت و در دو دوره جام تخت جمشید برای هما دروازه‌بانی كردم. سال 56 در شش بازی و سال 57 در هشت بازی حضور داشتم. مربیانم در هما مرحوم پرویز دهداری، احمد خداداد، محمد جهانی، امیر آقاحسینی، امان‌الله نقدی، نعیم صفری و محمد توانایی بودند. بعد از 14 سال احساس كردم كه باید از هما جدا شوم. یك سال پیش از اتفاق، حمید علیدوستی و مجید صالح به تیم كشاورز رفته بودند و از من هم خواسته بودند به كشاورز بروم، ولی قبول نكرده بودم. سال بعد اما حس كردم باید بروم. اختلافی در كار نبود، چون هما خانه من است. حس كردم دیگر نمی‌توانم در هما مفید واقع شوم، بنابراین بانك تجارت را انتخاب كردم.

++ حجازی اگر می‌خواهد انتقاد كند بهتر است به كارهای خودش هم فكركند !

طی 4 سالی كه در بانك تجارت بودم، خوب كار كردم، اما همیشه برایم عجیب بود كه چرا ناصر حجازی كه خودش از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال است، خیلی كم به دروازه‌بانان بانك تجارت تمرین می‌دهد. در بانك تجارت من و رضا محتشم دروازه‌بانان تیم بودیم كه خودمان با هم كار می‌كردیم. طی 7 ماهی كه حجازی سرمربی بانك تجارت بود، شاید 7 بار هم با دروازه‌بانان كار نكرد. چقدر خوب است آدمهایی كه الان از ما انتقاد می‌كنند، گذشته خود را هم به یاد داشته باشند. حجازی اگر می‌خواهد انتقاد كند و چیزی بگوید، بهتر است به كارهای خودش هم فكركند! در بانك تجارت مربیان دیگری هم با من كار كردند، مثل جلال چراغپور، امیر حاج‌رضایی و بابك خرم. بعد از آنكه بانك تجارت منحل شد، به بهمن تهران پیوستم. آن زمان بهمن واقعاً حرفه‌ای بود و فیروز كریمی خیلی خوب با تیم كار می‌كرد، گرچه بهمن مداح و مقیم همه گونه امكانات را در اختیار كریمی گذاشته بودند. در هر صورت تا 39 سالگی در بهمن بودم و آخرین بازی من مربوط به دیدار بهمن و پرسپولیس می‌شود. در آن بازی سیاتیك من عود كرد و دیگر نتوانستم به فوتبال ادامه دهم و پس از دو ماه استراحت به جرگه مربیان پیوستم.

++من مربی تیم ملی هستم نه مربی دروازه بان ها !

كار من در تیم ملی فقط مربی دروازه‌بانان نیست، ما یك كادر 4 نفره هستیم و آقای برانكو در مصاحبه‌هایش نیز به این مسأله اشاره كرده است. سرمربی تیم آقای برانكو است، آقای فركی، آقای داود بگوویچ و من مربیان تیم هستیم. ما فقط با دروازه‌بانهای تیم ملی كار نمی‌كنیم، شما فقط مستطیل سبز زمین فوتبال را نبینید، بلكه حاشیه‌های كنار آن نیز هست كه ما باید جمع و جور كنیم. به خاطر همین است كه تیم ملی اكنون بی‌حاشیه‌ترین دوران خودش را پشت سر می‌گذارد.

اگر مرور كنید، خواهید دید كه تیم ملی در گذشته چه اندازه با همین بازیكنان حاشیه داشته است، ولی امروز ما بر اوضاع و احوال تیم ملی اشراف داریم و همه چیز را جمع و جور می‌كنیم. كار من فقط كار با دروازه‌بانان نیست، اگر دقت شود، می‌بینید وقتی تیم وارد زمین می‌شود، گرم كردن، حركات كششی و كارهای جهشی بر عهده من است و تمرینات تكنیك دروازه‌بانی بر عهده فخرالدین بگوویچ است، یعنی كار تفكیك شده است. اینطور نیست كه من خودسر كار كنم! وقتی آقای بگوویچ برنامه می‌دهد، من می‌دانم كه وظیفه‌ام چیست. وقتی هم كه تمرین به اتمام می رسد، به برانكو هم كمك می‌كنم. وقتی چیزی از من خواسته شود، انجام می‌دهم، پس كار من تنها مربی دروازه‌بانی نیست. حتی دادكان هم به این مسأله واقف است. چه در تراكتورسازی تبریز كه با حمید علیدوستی كار می‌كردم و چه در جاهای دیگر، منهای كار دروازه‌بانی هر كمكی كه از دستم برمی‌آمد، انجام می‌دادم. من یك ویژگی دارم و آن هم این است كه خیلی سریع با بچه‌ها رفیق می‌شوم و اگر مشكلاتی داشته باشند، به من می‌گویند و من هم سریع به سرمربی می‌گویم تا به باشگاه آنها منتقل كند. نمی‌گذارم مسایل مانند خوره به جان تیم بیفتد، اما همه این كارها در كنار پیشرفت تیمی حاصل می‌شود.

++ اگر اشتباه كنیم دادكان چشممان را در می آورد !

اگرتیم ملی حاشیه ندارد، به این خاطر است كه كادر آن یكدل هستند و رئیس فدراسیون فوتبال، فوتبالی است و می‌داند كه چه می‌كند. تیم ملی هیچ زمانی چنین كادر هماهنگی نداشته است و این هماهنگی را در خود كادر فنی و شخص دادكان به وجود آورده‌اند. اگر من اشتباهی مرتكب شوم، دادكان با من هم برخورد می‌كند. بارها پیش آمده است كه مربیان تیم ملی اشتباه كرده‌اند و او گوشزد كرده‌ است. دادكان همیشه به ما می‌گوید، در رفاقت ما هیچ شك و تعارفی وجود ندارد، اما اگراشتباه كردی باید جوابگو باشی و اگر جوابگو نباشی، باید كار را رها كنی و از مجموعه خارج شوی!

دادكان خیلی سفت و محكم از ما حمایت می‌كند، ولی اگر اشتباه كنیم، چشممان را درمی‌آورد! او همیشه می‌گوید باید در مقابل مردم جوابگو باشیم. علاقه شدیدی به تیم ملی دارد. می‌گوید هر كاری می‌كنیم، در برابر مردم مسئول هستیم و باید در قابل آنها پاسخگو باشیم. پس كاری نكنید با یك اشتباه آبروی ما در مقابل مردم بریزد.شاید كسی نداند، برای خانواده‌های قربانیان بازی ایران و ژاپن حقوق ماهیانه مشخص كرده است تا تكلیف آنها معلوم شود.

++ دادكان معتقد است 80 درصد خبرنگاران بد هستند.

دكتر انتقادات بدون غرض را قبول می‌كند، ولی برخی‌ها مرض دارد تا با غرض انتقاد كنند. دكتر دادكان به همه خبرنگاران بدبین نیست و می‌گوید 80 درصد خبرنگاران بد هستند ولی 20 درصدشان خوب هستند! دكتر چیزهایی می‌بیند كه ناراحت می‌شود. او دلسوخته فوتبال است و می‌داند كه آنها اهل فوتبال نیستند. اگر زمانی حرفی گفته، حتماً از دست خبرنگاری دلگیر بوده است. كار او از كار رئیس سازمان تربیت بدنی هم مشكل‌تر است چون همه چیز در ورزش تحت‌الشعاع فوتبال است.

++ میرزاپور جزو 4 بازیكن برتر تیم ملی است .

مربیان خارجی به سختی دروازه‌بان تیم را تغییر می‌دهند. برانكو نیز از این قاعده مستثنی نیست، چون دروازه‌بانی پستی است كه به سختی با تیم هماهنگ می‌شود، ولی تا پیش از جام جهانی سایر دروازه‌بانان برتر لیگ تست می شوند.

میرزاپور برخی از تكنیك‌هایش ضعیف است ولی در حال حاضر بهترین دروازه‌بان ایران است. یك نمونه مثال بزنید كه میرزاپور در شش ماه اخیر یك ضربه كاشته بد زده باشد! هیچ می‌دانید بعد از آنالیز بازیهای تیم ملی در شش مسابقه مقدماتی جام جهانی، میرزاپور جزو 4 بازیكن برتر تیم ملی قرار گرفت؟

من قول می‌دهم هر كدام ازدروازه‌بانان ما تا جام جهانی سه چهار بازی انجام خواهند داد چون برانكو هدفدار كار می‌كند. اگر در بازی با ژاپن مثلاً از طالب‌لو استفاده می‌كردیم و او چند گل بد می‌خورد، مطمئن باشید وحید برای همیشه محو می‌شد و تمام آنهایی كه امروز از میرزاپور انتقاد می‌كنند، آنجا می‌گفتند برانكو الان وقت ریسك كردن نبود. در اینكه میرزاپور دروازه‌بان اول تیم ملی است، هیچ شكی نیست. الان بحث روی دروازه‌بان دوم تیم ملی است تا ذخیره مناسب میرزاپور را پیدا كنیم. در بازی مقابل لیبی، تعویض میرزاپور در ذهن برانكو بود و قصد داشت در جریان بازی طالب‌لو را وارد زمین كند، ولی مصدومیت یكی از بازیكنان، برنامه‌های ما را به هم ریخت و مجبور شدیم از تعویض دروازه‌بانان چشم‌پوشی كنیم و تعویض دیگری را به جای تعویض دروازه‌بان انجام دهیم.

++ مربی دروازه‌بانی یعنی مفت كار كردن !

در ایران به مربیان دروازه‌بانی بهای چندانی نمی‌دهند. در واقع حقوق ناچیزی به مربیان دروازه‌بانی می‌دهند. مدیران باشگاه‌ها باید به این موضوع بها دهند. وقتی گفته می‌شود 60 درصد یك تیم دروازه‌بان است، پس به مربی‌ای كه آن دروازه‌بان را آموزش می‌دهد، باید به همان اندازه بها داد. باید مربی خوب آورد تا به دروازه‌بانان ما چیزی یاد بدهد، پول خوب هم به او داد تا زندگی‌اش تأمین شود. تفاوتی هم نمی‌كند مربی خارجی باشد یا داخلی. كسی باشد كه علم روز داشته باشد، منتها باید از نظر مادی نیز تأمین شود.

می‌دانید چرا حجازی كه یكی از بهترین دروازه‌بانان فوتبال ایران بود، به دنبال مربیگری دروازه‌بانی نرفت؟ می‌دانید چرا احمدرضا عابدزاده كه علاقه خاصی به فوتبال و مربیگری دارد، فقط به دنبال مربی شدن است و دنبال این است تا مربی دروازه‌بانی شود؟ چون در این كار پول نیست، پول فقط در سرمربیگری است. بروید تحقیق كنید درتمام دنیا به مربیان دروازه‌بانی چقدر پول می دهند، در ایران چقدر؟ چرا باید 7 دروازه‌بان باشگاههای ما خارجی باشند، چرا نباید مربی دروازه‌بان‌ها خارجی باشد؟ باشگاهها باید از پایه شروع كنند تا نتیجه‌اش را در سال‌های آینده ببینند.

تیم ایران در اردوی اخیری كه در انگلیس برگزار كرده بود، در همان مكان تیم ملی نوجوانان انگلیس نیز اردو زده بود. بری كلمنس دروازه‌بان مشهور انگلیس و مربی دروازه‌بانان تیم ملی انگلیس در زمان استراحتش با نوجوانان انگلیس تمرین دروازه‌بانی می‌كرد. كشورهایی كه ریشه‌ای كار می‌كنند، نتیجه می‌گیرند. منظور من این نیست كه تمام مربیان باشگاههای ما خارجی باشند من می‌گویم كارمان را درست انجام دهیم. مگر مجید جلالی كه كار بلد است، اطلاعات و علم روز دارد، آدم بدی است؟ مربی داخلی هم محسوب می‌شود.

++ دایه های دلسوز تر از مادر انتقاد غرض دار می كنند !

با این بحث مخالفم كه برای حضور در جام جهانی باید تیم ملی صاحب یك مربی مشهور باشد. مخالفان ما این بحث‌ها را به وجود می‌آورند تا ما را تضعیف كنند. من یك سئوال می‌پرسم. برانكو مشهور است یا زیكو مربی تیم ملی ژاپن؟ مسلماً زیكو از نظر شهرت بیشتر از برانكو دارد، اما شما بازی ایران و ژاپن را ببینید تا متوجه شوید ما چه بلایی بر سر ژاپنی‌ها در تهران آوردیم. در فوتبال همه چیز قابل پیش‌بینی نیست و جذابیتش به همین خاطر است. فكر می‌كنید چون ایرلند شمالی توانست انگلیس را شكست دهد، بازیكنان انگلیس از مربی ایرلند ترسیده بودند؟! نه، وقتی بازی شروع می‌شود، همه این مسائل فراموش می‌شود وقتی داخل زمین می‌روید و مربی دستورات را به شما می‌دهد، بعد از 5 دقیقه اصلاً فكر نمی‌كنید چه كسی روی نیمكت حریف است. وقتی كه منتقدان غرض دار برای اولین بار دایه عزیزتر از مادر شدند و به عنوان بزرگ خانواده نویسندگان و خبرنگاران ورزشی این حرف‌ها را زدند ، معلوم شد كه هیچ تجربه ای در زمینه فوتبال نداشته اند. من زیكو را مثال زدم تا جواب اینها را بدهم. چون راحت به جام جهانی صعود كرده‌ایم باید برانكو عوض شود؟ عادت كرده‌ایم همه چیز را با سختی به دست آوریم؟ مگر آن مربی برزیلی كه تیم ملی را به جام جهانی برد، چه كار كرده بود؟ فوتبال كار یكی دو روز نیست. كار فوتبال گسترده‌تر از این حرفهاست. كدامیك از مربیان دنیا تعهد دارند كه تیمشان موفق باشد تا برانكو چنین تعهدی داشته باشد. اگرتیم ببازد، اولین كسی كه متضرر می‌شود، برانكو است. از لحاظ مالی می‌گویم چون در قراردادش تأثیر می‌گذارد، حالا به مسایل فنی كاری نداریم.

++ آقایانی كه اینطور از ما انتقاد می‌كنند، خودشان در كدام تیم كارنامه موفقی داشتند ؟

من به عنوان كسی كه در فوتبال هستم، دوست دارم حرمت‌ها حفظ شود. در 4، 5 سال اخیر كه در تیم ملی هستم، حرف‌های زیادی شنیدم، ولی جوابی ندادم. حجازی، عابدزاده، قلیچ و ... حرف‌های زیادی در خصوص من گفتند، ولی جوابشان را ندادم چون اعتقاد دارم آنها باید حرمت این لباس رانگه دارند. اگر ما مربیان حرمت‌ها را حفظ نكنیم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و حالا به جایی رسیده‌ایم كه فقط در روزنامه‌ها با هم درمی‌افتیم. اگر خودمان دنبال كار كردن برویم، لازم نیست كه بخواهیم در تلویزیون در خصوص دروازه‌بانی و این مسایل صحبت كنیم. دوست ندارم نام كسی نوشته شود و از كسی اسم برده شود، اما ببینید آقایانی كه اینطور به دور از انصاف از ما انتقاد می‌كنند، خودشان در كدام تیم كارنامه موفقی داشته‌اند كه اینطور به ما حمله می‌كنند! این واقعاً كمال كم لطفی است.