تبیان، دستیار زندگی
اغلب کاربران اینترنت Internet Explorer را به عنوان مرورگر خود برگزیده‍‌‌ اند ولی این انتخاب چقدر درست است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فایرفاکس برای تازه‌کارها

اغلب کاربران اینترنت  Internet Explorer را به عنوان مرورگر خود برگزیده‍‌‌ اند ولی این انتخاب چقدر درست است؟

فایرفاکس برای تازه‌کارها

امروزه اغلب توسعه دهندگان وب شعار مرگ بر IE سر می‌دهند (که البته این مربوط به IE 6 است) و کاربران را به استفاده از دیگر مرورگرها مانند فایرفاکس، کروم، سافاری و اپرا ترغیب می‌کنند. نسخه‌های جدیدتر Internet Explorer مانند 8 توانسته بسیاری از معایب قبلی خود را بر طرف کند و به تازگی هم نسخه 9 به صورت بتا در دسترس عموم قرار گرفته است. ولی با تمام تلاش‌های مایکروسافت برای Explorer ، روزانه صدها افزونه جدید برای فایرفاکس و کروم نوشته می‌شود که به این دو مرورگر توانایی‌های بسیاری می‌بخشد.

شاید شما از کاربران تازه کار فایرفاکس باشید و بخواهید با تنظیمات آن بیشتر آشنا شوید. در این مقاله سعی می‌کنیم تنظیمات فایرفاکس را به طور اجمالی بیان کنیم.

از گزینه Tools، Options را انتخاب کنید: Main

فایرفاکس برای تازه‌کارها

Startup

این قسمت تنظیمات ابتدایی فایرفاکس را شامل می‌شود. در قسمت Startup می‌توانید صفحه‌ای که هنگام اجرا کردن فایرفاکس می‌خواهید نمایش داده شود را انتخاب کنید.

When Firefox starts شامل سه گزینه‌ست. اگر گزینه اول با عنوان  Show my home page را انتخاب کنید باید در قسمت زیری (Home Page) آدرس سایت مورد نظر را تایپ کنید. با این کار هنگام باز کردن فایرفاکس سایت مورد نظر برای شما باز خواهد شد.

فایرفاکس برای تازه‌کارها

با انتخاب گزینه Show a blank page هنگام باز کردن فایرفاکس هیچ صفحه ای باز نمی‌شود و باید در آدرس بار آدرس سایت را دستی وارد کنید.

و در نهایت با انتخاب گزینه Show my windows and tabs from last time هنگام اجرای فایرفاکس، آخرین صفحاتی که آخرین بار باز کرده بودید برایتان به نمایش در می ‌آید.

سه دکمه در انتهای بخش Startup قرار دارد. با کلیک کردن روی Use Current Pages همین صفحه ای که الان باز است به عنوان Home Page قرار می‌گیرد. با کلیک کردن روی Use Bookmark از فایل بوک مارک‌هایتان صفحه Home page را انتخاب کنید و با انتخاب Restore to Default صفحه home Page به صورت پیش فرض که همان صفحه سرچ موزیلا است باز می‌گردد.

Downloads

همان طور که از اسمش پیداست در این بخش می توانید فایل‌های دانلودی را سفارشی می‌کنید. با همدیگر تک تک گزینه‌ها را مرور می‌کنیم.

فایرفاکس برای تازه‌کارها

Show the Downloads window when downloading a file: با انتخاب این گزینه صفحه کوچک دانلود در طول مدت دانلود نشان داده می‌شود.

Close it when all downloads are finished: این یکی هم که واضح است. صفحه‌ی دانلودی که بالا انتخاب کرده‌اید بعد از اتمام دانلود تمام می‌شود.

Save files to: مسیری که می‌خواهید فایل ها در آن دانلود شوند را انتخاب کنید. برای مثال در تصویر زیر من Desktop را انتخاب کرده‌ام.

Always ask me where to save files: با انتخاب این گزینه، گزینه بالا منتفی می‌شود و هر بار هنگام دانلود مسیری که قرار است در آنجا فایل ذخیره شود را از شما می‌پرسد.

System Defaults

فایرفاکس برای تازه‌کارها

با انتخاب این گزینه فایرفاکس مرورگر پیش فرض سیستم می‌شود.

تهیه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی