تبیان، دستیار زندگی
گذشت 9 هفته از لیگ‌برتر دهم و وقفه‌ای كه در بازی‌ها ایجاد شده فرصت خوبی بود تا عملكرد خط حمله و مهاجمان 18 تیم حاضر در بازی‌ها را بررسی كنیم ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین های گلزنی که خاموش شدند

رضا عنایتی مهاجم پیشین تیم استقلال

گذشت 9 هفته از لیگ‌برتر دهم و وقفه‌ای كه در بازی‌ها ایجاد شده فرصت خوبی بود تا عملكرد خط حمله و مهاجمان 18 تیم حاضر در بازی‌ها را بررسی كنیم. نكته‌ای كه این میان جالب است افول گلزنان و آقای گل‌های دوره‌های قبل است. از مردان گلزن 9 دوره قبلی تقریبا هیچ‌كدام در كورس كسب عنوان آقای گلی قرار ندارند. از سال 81 - 80 كه لیگ‌برتر شروع شد تا به امروز تنها آقای گل‌های دوره‌های دوم و سوم یعنی علی دایی و ادموند بزیك از فوتبال خداحافظی كردند و سایر نفرات امسال هم در لیگ‌برتر توپ می‌زنند. البته عماد رضا هم این فصل غایب است.

افول صاحبان كفش طلایی

رضا عنایتی، آقای گل سه دوره لیگ‌برتر در فصول اول، چهارم و پنجم حرفه‌ای، آرش برهانی آقای گل فصل هشتم حرفه‌ای، محسن خلیلی و هادی اصغری آقای گل‌های مشترك لیگ هفتم و سرانجام مهدی رجب‌زاده و دنی اولروم آقای گل‌های مشترك لیگ ششم حرفه‌ای در این فصل تا اینجای كار روی هم تنها هشت گل زدند! هادی اصغری چهار گل، آرش برهانی سه گل و رضا عنایتی یك گل نفرات گلزن را تشكیل می‌دهند و سایرین هم هنوز پایشان به گلزنی باز نشده است. اشپیتیم آرفی كه آقای گل نشده اما از گلزنان برتر فوتبال ایران بود هم هنوز پایش به گلزنی باز نشده است!

عنایتی ركورددار، بزیك آمار خراب‌كن!

آقای گل‌های این فصل یعنی رضا نوروزی، میلاد میداوودی و لوسیانو ادینهو در 9 بازی شش بار دروازه حریفان را باز كردند كه آمار 66/0 گل در هر بازی را نشان می‌دهد اما آقای گل لیگ اول یعنی رضا عنایتی در 14 بازی 17 گل به ثمر رساند كه به معدل 21/1 در هر مسابقه می‌رسد. ادموند بزیك در لیگ دوم حرفه‌ای با 13 گل در 14 بازی به طور متوسط در هر بازی 92/0 گل به ثمر رساند.

علی دایی هم در 16 بازی، 16 گل زد تا به معدل یك گل در هر بازی برسد اما آقای گل لیگ چهارم حرفه‌ای باز هم عنایتی است. او در 16 بازی 20 گل زد. عنایتی این‌بار معدل 25/1 گل در هر بازی را به نام خود ثبت كرد. در لیگ پنجم باز هم عنایتی این‌بار با 21 گل‌زده در 16 بازی آقای گل شد و با كسب معدل 31/1 گل در هر مسابقه ركورد دیگری را به نام خود ثبت كرد. مهدی رجب‌زاده و دنی اولروم هم در 16 بازی 18 گل زدند تا با معدل 12/1 گل در هر بازی آقای گل مشترك شوند. در لیگ هفتم حرفه‌ای هم كه محسن خلیلی و هادی اصغری با 18 گل در 18 بازی مشترك گلزن برتر شدند. معدل این دو نفر هم یك گل در هر بازی است.

اما در لیگ هشتم نوبت آرش برهانی بود تا با 21 گل‌زده در 18 بازی آقای گل شود. او معدل 16/1 گل در هر بازی را دارد. در آخر هم كه در فصل قبل بود كه عمادرضا 19 گل در 18 بازی به ثمر رساند. میانگین گلزنی او هم 05/1 گل در هر مسابقه بود. به این ترتیب مشخص می‌شود در طول 9 دوره قبلی لیگ‌برتر برای آقای گل شدن حداقل معدل یك گل در هر بازی لازم است. البته بزیك این حدنصاب و معدل را خراب می‌كند.

مهاجمان گل نزن

زوج‌های گلزن

بهترین زوج گلزن در 9 دوره گذشته لیگ‌برتر متعلق به تیم سپاهان و زوج عمادرضا - ابراهیم توره بود. آنها هر كدام به ترتیب 19 و 18 گل به ثمر رساندند. پس از این دو نفر، زوج عنایتی - اكبرپور و آرش برهانی - اكبرپور با 21 و 12 گل‌زده به‌طور مشترك دوم هستند. پس از این دو زوج عنایتی - اكبرپور با 20 و 7 گل در لیگ چهارم ركوددار هستند. زوج خلیلی - نیكبخت با 18 و 9 گل‌زده هم به صورت مشترك با زوج عنایتی - اكبرپور در رتبه سوم قرار می‌گیرند. بزیك - محرم نویدكیا در لیگ دوم حرفه‌ای به ترتیب 13 و 12 گل می‌زنند تا پس از اینها گلزن‌ترین زوج لیگ‌برتر باشند. پس از اینها هم رجب‌زاده با 17 گل و كیوان امرایی با شش گل در لیگ ششم برترین زوج گلزن بودند. در این فصل هم تا اینجای كار زوج مجیدی - میداوودی با 5 و 6 گل‌زده بهترین زوج گلزنی هستند. البته رضا نوروزی و آرش افشین از فولاد با 6 و 5 گل‌زده به‌طور مشترك با خط حمله استقلال بهترین زوج گلزنی را تشكیل می‌دهند.

آمار قلعه‌نویی خراب شد

اگر فصل اولی را كه قلعه‌نویی سرمربی استقلال شد، یعنی لیگ سوم حرفه‌ای را فاكتور بگیریم، در تمام فصولی كه این مربی از ابتدا هدایت تیمی را برعهده داشت، بهترین خط حمله و آقای گل از آن تیم ژنرال بود. در لیگ‌های چهارم، پنجم و هشتم با استقلال و لیگ نهم با سپاهان این موضوع به اثبات رسید. عنایتی (دو بار)، برهانی و عمادرضا در تیم قلعه‌نویی آقای گل شدند و بهترین زوج گلزنی هم از آن استقلال و سپاهان بود.

اما آمار این فصل سپاهان اصلا تعریفی ندارد. تیم او در 9 بازی 9 گل‌زده است. بهترین گلزن تیم او هم یانوش صرب با سه گل‌زده به شمار می‌رود.

استقلال بهترین، شاهین ضعیف‌ترین

استقلال با زدن 18 گل در 9 بازی و معدل دو گل در هر مسابقه بهترین خط حمله لیگ دهم را دارد. از 18 گل استقلال سهم مهاجمان 14 گل است كه آمار خوبی برای خط حمله این تیم متشكل از مجیدی، میداوودی، برهانی، دوس‌سانتوس و محبوب‌مجاز به شمار می‌رود. البته اوضاع و احوال مهاجم برزیلی تعریف چندانی ندارد اما شاهین بوشهر با 8 گل‌زده در 9 بازی كه می‌شود 88/0 گل در هر بازی، ضعیف‌ترین خط حمله را در اختیار دارد. اوچه ایهرومه، ایمان حیدری، عباس پورخسروانی، منصور تنهایی و محمد احمدپوری، مهاجمان شاهین را تشكیل می‌دهند.

محمد نوری

البته مهاجمان اصلی و گلزن شاهین اغلب مصدوم و محروم بودند و شاید این یكی از دلایل آمار ضعیف آنها در امر گلزنی باشد اما دیگر تیم بزرگ پایتخت یعنی پرسپولیس برخلاف استقلال خط حمله چندان پرقدرتی ندارد. این تیم 13 گل در 9 بازی به ثمر رسانده كه سهم مهاجمان قرمزپوش تنها چهار گل است. محمد نوری هافبك با پنج گل‌زده بهترین گلزن تیم دایی است. غلامرضا رضایی هم چهار گل‌زده تا تنها مهاجم پرسپولیس باشد كه تا به امروز پایش به گلزنی باز شده است. هادی نوروزی، اشپیتیم آرفی، مجتبی زارع و سعید حلافی همراه با غلامرضا رضایی، پنج مهاجم پرسپولیس را تشكیل می‌دهند.

مدافع و هافبك‌های گلزن

محمد نوری با زدن پنج گل بهترین هافبك گلزن لیگ‌برتر دهم تا به امروز حساب می‌شود. محمد حسینی هم با پنج گل‌زده گلزن‌ترین مدافع لیگ دهم حرفه‌ای است.

پس از مدافع ذوب، پژمان منتظری از استقلال و مارسیو خوزه مدافع برزیلی نفت تهران از گلزن‌ترین مدافعان لیگ به حساب می‌آیند. آنها دو گل برای تیم‌های خود به ثمر رساندند. پس از نوری هم امید شریفی‌نسب، كاپیتان نفت‌آبادان با زدن سه گل، گلزن‌ترین هافبك لیگ محسوب می‌شود.

منبع : گل