تبیان، دستیار زندگی
مالک استیل‌آذین، کسی که در چند سال اخیر بارها با تصمیم‌های عجیبش فوتبال ایران را متعجب کرده، دوباره تصمیمی عجیب گرفت .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه حاشیه های هدایتی

حسین هدایتی

مالک استیل‌آذین، کسی که در چند سال اخیر بارها با تصمیم‌های عجیبش فوتبال ایران را متعجب کرده، دوباره تصمیمی عجیب گرفت.

او سرمربی تیمش را دقیقا فردای روزی که به پیروزی رسیده بود از کار برکنار کرد و می‌خواهد مربی دیگری را جای او بنشاند. حسین هدایتی که اخیرا از یک بحران خارج شده بود، تومباکوویچ را از سرمربی‌گری استیل‌آذین کنار گذاشت و او را دیشب با چمدانی پر از پول به کشورش برگرداند.

تومباکوویچ تمام 400 هزار دلاری که از قراردادش باقی مانده را از هدایتی گرفت و دیشب به کشورش برگشت تا افشین پیروانی جایش را بگیرد. پیروانی که در آخرین هفته‌های فصل گذشته سرمربی استیل‌آذین شد، در روزهای فصل نقل و انتقالات با وجود این‌که می‌دانست مسئولان استیل‌آذین در حال مذاکره با مربی دیگری هستند، در این تیم ماند و با آمدن تومباکوویچ نیز از استیل‌آذین نرفت. او دستیاری تومباکوویچ را قبول کرد؛ شاید به این دلیل که می‌دانست روزی چنین اتفاقی می‌افتد و مدیر کم تحمل استیل‌آذین تومباکوویچ را برکنار می‌کند و دنبال گزینه‌ای برای جانشینی او می‌گردد.

حالا تومباکوویچ از این تیم رفته و حسین هدایتی مالک این باشگاه مانده و تیمی که دوباره از آرامش فاصله گرفته است. نگاهی به گذشته استیل‌آذین نشان می‌دهد اعمال خود حسین هدایتی یکی از دلایل اصلی درگیری این باشگاه با حاشیه‌هاست. آخرین کاری که او کرد و باعث ایجاد مشکلاتی برای استیل‌آذین شد، استعفا از ریاست هیات مدیره باشگاه بود؛ باشگاهی که خود هدایتی مالک آن است و حتی اگر سمت ریاست هیات مدیره آن را هم برعهده نداشته باشد، تصمیم‌گیرنده اصلی‌اش به حساب می‌آید.

در ماه رمضان، زمانی که مصطفی آجرلو مدیرعامل وقت استیل‌آذین با علی کریمی اختلافاتی پیدا کرد، هدایتی پس از چند روز از ریاست هیات مدیره باشگاه خودش استعفا کرد و گفت به این دلیل استعفا کرده که برخی می‌خواهند او را مقابل مردم قرار دهند. هدایتی بلافاصله پس از آن‌که آجرلو از مدیریت این باشگاه کنار رفت، به ریاست هیات مدیره باشگاهش برگشت و گفت که به خاطر اصرارهای بازیکنان و اعضای هیات مدیره این کار را انجام می‌دهد.  همین کار هدایتی باشگاه او را حدود یک هفته به عمق حاشیه برد و تاثیر مستقیم روی نتایج این تیم گذاشت؛ اتفاقی که شاید تومباکوویچ هم بدون این‌که در آن نقشی داشته باشد، قربانی‌اش شد.

اما این تنها کار عجیبی نبوده که هدایتی انجام داده. از مهم‌ترین کارهای شگفت‌انگیز هدایتی می‌توان به رقابت او با باشگاه‌های دولتی اشاره کرد که در فصل نقل و انتقالات روی هر بازیکنی دست می‌گذارد، هیچ باشگاه دیگری نمی‌تواند آن بازیکن را جذب کند؛ مگر این‌که خود بازیکن راضی باشد به هر دلیلی، با پول کمتری در باشگاه‌های دیگر بازی کند. گرچه هیچ وقت لیست دقیقی از پرداختی‌های باشگاه استیل‌آذین منتشر نشده است اما با توجه به بازار فعلی لیگ ایران و قیمت‌هایی که در آن شنیده می‌شود، و البته با توجه به این‌که استیل‌آذین توانایی ثبت قرارداد با تمام بازیکنان مورد نیاز خود را دارد، می‌شود مطمئن شد هدایتی چه هزینه هنگفتی برای تیم لیگ برتری‌اش می‌کند.

او زمانی که در لیگ دسته اول تیم‌داری می‌کرد و قصد داشت همین استیل‌آذین را به لیگ برتر برساند، 10 میلیارد تومان برای این تیم هزینه کرد. البته آن زمان قانون سقف قرارداد در فوتبال ایران وجود نداشت و هدایتی می‌توانست با خیال راحت از این حرف بزند که چقدر برای تیمش هزینه کرده است. او حتی سال گذشته هم در کنفرانس مطبوعاتی که ترتیب داده بود، در مورد این حرف زد که 20 میلیارد تومان در ورزش هزینه کرده است. البته این 20 میلیارد تومان شامل پول‌هایی که او برای پرسپولیس خرج کرده نیز می‌شود.

البته هدایتی توجیه جالبی هم برای پول‌هایی که خرج می‌کند دارد؛ او در آخرین کنفرانس مطبوعاتی‌اش که چند ماه قبل برگزار شد گفت امسال 5 میلیارد تومان برای قرارداد بازیکنانش هزینه کرده ولی 6 میلیارد تومان درآمدزایی داشته است. او همچنین از افرادی که از هزینه کردن در ورزش هراس دارند دعوت کرد وارد ورزش بشوند؛ تنها با این توصیه که آن‌ها باید بدانند چگونه خرج کنند و چگونه پولی که خرج کرده‌اند را برگردانند.

این همه حاشیه، تنها در مدت سه سال حضور هدایتی در ورزش رخ داده است. او که از سه سال قبل به عنوان یکی از دوستان علی پروین وارد ورزش شد، توانسته به لطف اسطوره باشگاه پرسپولیس شهرتی برای خود دست و پا کند. شهرت او به حدی زیاد شده که حالا حتی می‌تواند بدون استفاده از شهرت اسطوره‌های فوتبال ایران، خودی نشان بدهد. هدایتی ابتدا باشگاه استیل‌آذین را راه‌اندازی کرد؛ درست در روزهایی که علی پروین دنبال تیمی برای بازگشت به فوتبال می‌گشت. با این حساب طرفداران علی پروین جذب او شدند. او مدتی بعد وارد هیات مدیره باشگاه پرسپولیس شد و حتی به سمت ریاست این هیات مدیره نیز رسید.

ثروت بیش از حد حسین هدایتی و پول‌هایی که او برای پرسپولیس خرج می‌کرد، باعث شد هواداران پرسپولیس او را «عابربانک» بنامند. سرانجام عابربانک باشگاه پرسپولیس بر اثر اختلافاتی که در این باشگاه پیدا کرد از این تیم جدا شد و حالا تمام فعالیت‌های ورزشی او محدود به باشگاه استیل‌آذین می‌شود؛ باشگاهی که هر چند هفته یک بار به خاطر کارهای عجیب هدایتی باید با حاشیه‌های جدیدی کنار بیاید.