تبیان، دستیار زندگی
در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا از صحبت های تازه یکی از دانشمندان واتیکان درباره موجودات بیگانه فضایی مطلع خواهید شد و در ادامه با چگونگی رصد سیاره مشتری و اورانوس در این شب ها آشنا می شوید. در پایا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشامدگویی واتیکان به فضایی ها

با دانشمندان (13)

در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا از صحبت های تازه یکی از دانشمندان واتیکان درباره موجودات بیگانه فضایی مطلع خواهید شد و در ادامه با چگونگی رصد سیاره مشتری و اورانوس در این شب ها آشنا می شوید. در پایان نیز مطلبی درباره موفقیت المپیادی های نجوم خواهید خواند.

موجوات فضایی
غسل تعمید برای آدم فضایی ها!

"گای کنسولمانگنو" یکی از دانشمندان ارشد واتیکان اعلام کرد امکان وجود شکلهای ماورایی حیات در فضا وجود دارد و کلیسا بدون توجه به تعداد دست و پاهای آنها به این موجودات خوشامد خواهد گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، گای کنسولمانگنو طی اظهاراتی شگفت انگیز اظهار داشت از رویارویی با بیگانگان هوشمند فضایی خوشحال شده و آنها را در صورتی که بخواهند غسل تعمید خواهد داد.

کنسولمانگنو در فستیوال علوم انگلستان اعلام کرد: هیچ مشکلی با حضور مسالمت آمیز دانش و مذهب در کنار یکدیگر ندارد. وی به عنوان یکی از 12 اخترشناسی که در واتیکان فعالیت دارد می گوید کلیسای کاتولیک برای قرنها است که از دانش حمایت کرده و برای پیشبرد آن سرمایه گذاری کرده است.

کنسولمانگنو ادامه داد: با ایده وجود بیگانگان فضایی کاملا موافق است و در صورتی که آنها تقاضا کنند حاضر است آنها را غسل تعمید دهد. به گفته وی بسیار خوشحال کننده است در صورتی که بتوان در جایی دیگر به جز زمین حیاتی هوشمند پیدا کرد. از نظر وی ویژگی هایی مشابه خصوصیات انسانها از قبیل داشتن روح، هوشمندی، آزادی، آزادی برای عشق ورزیدن و آزادی برای تصمیم گیری نمی تواند تنها مختص انسانها باشد.

سیاره مشتری

بهترین زمان برای رصد مشتری

این شب‌ها دو سیاره مشتری و اورانوس در فاصله بسیار نزدیکی از یکدیگر در آسمان دیده می‌شوند. در آغاز شب، مشتری درخشان‌ترین جسم در افق شرقی است؛ اما اورانوس را فقط با استفاده از ابزار می‌توان تشخیص داد.

سیاره اورانوس که فاصله‌اش با خورشید 19.2 برابر فاصله زمین تا خورشید است، هم‌اکنون حدود 2 میلیارد و 700 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و این شب‌ها در بهترین وضعیت رصدی قرار دارد.

این درحالی‌که سیاره مشتری با فاصله حدود 592 میلیون کیلومتر از زمین به وضوح مشخص است. سیاره مشتری این شب ها در وضعیت رصدی مقابله با خورشید قرار دارد. خورشید، زمین و مشتری روی یک خط قرار می‌گیرند و به همین دلیل نه‌تنها سیاره مشتری به نزدیک‌ترین فاصله از زمین می‌رسد، که در آسمان دقیقا مقابل خورشید واقع می‌شود و با غروب خورشید، طلوع می‌کند. به همین دلیل هم مشتری به بزرگ‌ترین اندازه، درخشان‌ترین حالت و قرص کامل در آسمان دیده می‌شود.

برای دیدن سیاره مشتری بعد از غروب خورشید به سمت شرق نگاه کنید. درخشانترین جرمی که در آسمان نورافشانی می کند سیاره مشتری است. همچنین سیاره اورانوس نیز به زمین نزدیک می شود اما رصد آن با چشم غیرمسلح بسیار دشوار است با وجود این با استفاده از یک تلسکوپ معمولی می توان آن را رصد کرد.

(برای کسب اطلاع بیشتر از این پدیده به انجمن نجوم تبیان مراجعه کنید.)

چهارمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیك

رتبه‌ی سوم چهارمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیك

یعقوب حسین‌زاده معاون اجرایی باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه چهارمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیك، از بیست و یكم شهریورماه در شهر بیجینگ چین برگزار شد، اظهار كرد: تیم اول ایران شامل احسان ابراهیمیان ،‌ علی ایزدی‌راد ، محمدصادق ریاضی ، امیررضا صداقت و بهراد طوقی توانست با كسب یك مدال طلا، سه نقره و یك برنز پس از هند و رومانی رتبه‌ی سوم جهان را كسب كند.

وی افزود: تیم دوم ایران شامل نبیل اتحادی، كامیار عزیززاده، سینا فاضل، فواد مطهری و اسماء كریمی موفق به كسب یك مدال نقره، سه مدال برنز و یك دیپلم افتخار شد.

حسین زاده تصرح كرد: سید امیر سادات موسوی، دارنده دو مدال طلای جهانی نجوم به عنوان ناظر علمی در این رقابتها حضور داشتند. همچنین دكتر لیلا رمضان و دكتر سید محمد صادق موحد به عنوان سرپرست، تیم دانش پژوهان ایران را همراهی كرد.

گفتنی است ؛ تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیك جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با كسب چهار نشان طلا و دو مدال نقره و یك مدال برنز از لحاظ تعداد نشان‌ها به مقام اول سومین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیك كه در تهران برگزار شد دست یافت.

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر