تبیان، دستیار زندگی
برخی از خوراکی ها ، بوها و حتی رفتارهای فردی و اجتماعی در تشدید یا ایجاد سردرد نقش به سزایی دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواردی که باعث سردرد می شوند

سردرد

برخی از خوراکی ها ، بوها و حتی رفتارهای فردی و اجتماعی در تشدید یا ایجاد سردرد نقش به سزایی دارند:

1- مدیر محل کارتان : بله تعجب نکنید مدیر و یا هر کس که شما را تحت استرس و فشار قرار می دهد، می تواند منجر به بروز سردرد در شما شود. سردردهای عصبی به دلیل حساس شدن اعصاب مغزی رخ می دهند. سردردهای میگرنی نیز نتیجه تغییراتی در مغز می باشند. در این حالت پیام های مغزی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خاصی می شوند که نتیجه آن اتساع رگ های خونی است. این پیغام ها همچنین باعث التهاب مغز می شوند که نتیجه آن همان سردرد است.

2- هوای گرم : همزمان با افزایش دمای هوا ، بروز سردردهای شدید و حتی میگرن زیاد می شود. در مطالعات جدید ثابت شده است که به ازای افزایش هر 5/4 درجه سانتیگراد دمای هوا، احتمال ابتلا به سردرد 5/7 درصد افزایش می یابد.

3- بوهای قوی : بوهای شدید، حتی نوع خوب آن باعث تشدید میگرن در بسیاری از افراد می شوند. علت آن مشخص نیست، اما احتمالا رایحه ها باعث تحریک سیستم عصبی می شوند. شایع ترین موارد ، بوی رنگ، ادکلن، انواع خاصی از گل ها و گرد و غبار است.

4- شیوه بستن مو : روش آرایش و مرتب کردن مو ، سر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ مثلا مدل دم اسبی کردن مو، بستن هد، بافتن مو و استفاده از کلاه های بسیار تنگ چنین تاثیری دارند. اگر عامل سردرد این موارد باشد، درمان آن نیز آسان خواهد بود.

5- فعالیت بدنی : فعالیت های بدنی سنگین می توانند منجر به بروز سردرد شوند. این فعالیت ها باعث تورم رگ های خونی سر و گردن و افزایش فشار می گردند؛ مثل سردرد آمیزشی (آمیزش جنسی زیاد) و یا سردرد ناشی از دویدن. این نوع سردردها به خصوص در افراد مستعد ابتلا به میگرن زیاد مشاهده می شوند.

6- ژست نادرست : ماهیچه های گردن و سر تنها با حرکات بدنی شدید تحت فشار قرار نمی گیرند، بلکه وضعیت نشستن شما روی صندلی محل کارتان نیز می تواند موثر باشد. استفاده از صندلی بدون پشتی ، قوز کردن ، خیره شدن به مانیتور خیلی بالا یا خیلی پایین، نگه داشتن گوشی تلفن بین گوش و شانه از جمله مواردی است که باعث سردرد می شوند. اگر مرتبا دچار سردرد عصبی می شوید، بهتر است به محل کار خود نیز نگاهی بیندازید.

7- پنیر : یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به میگرن، استفاده از پنیرهای مانده می باشد، مثل پنیر ابی، ماتسرلا، پنیر فتا (پنیر یونانی)، پنیر چدار، بری، سوئیسی. این نوع پنیرها حاوی ماده ای به نام تیرامین می باشند که از تجزیه پروتئین ها حاصل می شود. هرچه پنیر مانده تر باشد، مقدار این ماده در آن بیشتر خواهد بود.

8- گوشت های فرایند شده : گوشت های فرایند شده مثل سوسیس و کالباس ، نه تنها حاوی تیرامین می باشند، بلکه افزودنی هایی مثل نیترات در آنها باعث افزایش جریان خون به مغز و در نهایت باعث تحریک سردرد و میگرن می شود.

9- حذف وعده های غذایی : سردردهای ناشی از گرسنگی معمولا قابل تشخیص نمی باشند. اگر یک وعده غذایی (مثل صبحانه یا ناهار) را حذف کنید، سردرد شروع می شود، حتی قبل از اینکه گرسنگی را احساس کنید. علت این امر کاهش سطح قند خون می باشد. اما این نوع سردرد را با خوردن آب نبات و .. درمان نکنید. این روش باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت شدیدتر آن می شود.

10- استعمال دخانیات : سیگار نه تنها برای فرد سیگاری بلکه برای تمام افرادی که در تماس با دود سیگار هستند مضر می باشد. نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تنگ شدن رگ های خونی مغز می شود و به دنبال آن سردرد شروع می شود.

11- کافئین : برای افراد مستعد ابتلا به سردرد، نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، ماده ی مناسبی است که سردرد را کاهش می دهد. در حقیقت حفظ تعادل در مصرف نوشیدنی های کافئین دار مفید می باشد. حتی بسیاری از داروهای درمانی سردرد حاوی کافئین هستند. اما زیاده روی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار، خود باعث ایجاد سردرد می شود. حتی ترک ناگهانی مصرف این نوع نوشیدنی ها نیز باعث سردرد می شود.

آنچه که بهتر است انجام دهید

علاوه بر آنچه راجع به محرک های سردرد در بالا گفته شد، این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشید که هر فردی نسبت به چیز خاصی حساسیت دارد که باعث بروز سردرد در وی می شود. لذا بهتر است دفتر یادداشتی برای خود تهیه کنید و در آن زمان شروع و خاتمه سردرد خود و مجموعه عواملی را که فکر می کنید باعث سردرد در شما می شوند، یادداشت کنید. با این کار بعد از مدتی، مجموعه ای از علت های اصلی سردرد خود را به دست خواهید آورد و سردرد خود را آسان تر و بهتر کنترل خواهید نمود.

سلامت نیوز

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

عوامل مؤثر در بروز سردرد

روش های تشخیص بیماری سردرد

غذاهای مرتبط با سردرد

سردردهای ناشی از تغذیه (1) و (2)

سردرد؛ تشخیص و درمان

رفع سردرد بدون دارو

سردرد، مشکل همیشگی کارمندان

میگرن؛ سردردی طاقت فرسا

پشت پرده ی میگرن

میگرن و درمان آن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.