تبیان، دستیار زندگی
كارگاه یك روزه ورزش و روزه داری با حضور رییس كمیته ملی المپیك و جمعی از مربیان و ورزشكاران رشته های مختلف برگزار شد. به گزارش ایسنا، دكتر رضا قراخانلو به نگرانی برخی ورزشكاران از افت بدنی خود در ماه رمضان اشاره كرد و گفت: شا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرمان جهان:روزه مغایرتی با ورزش قهرمانی ندارد

كارگاه یك روزه ورزش و روزه داری با حضور رییس كمیته ملی المپیك و جمعی از مربیان و ورزشكاران رشته های مختلف برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دكتر رضا قراخانلو به نگرانی برخی ورزشكاران از افت بدنی خود در ماه رمضان اشاره كرد و گفت: شاید به دلیل همین ترس برخی ورزشكاران روزه‌خواری كنند كه به همین دلیل وظیفه‌ی ما مسوولان در برابر آنها سنگین‌تر خواهد شد كه راه‌های سازگاری آنها با شرایط را آموزش دهیم.

وی ادامه داد: از نظر سازگاری سلولی، علم به ما می‌گوید تقریبا حد بالایی از سازگاری در بدن انسان اتفاق می‌افتد و انسان‌ها بیش از آنچه تصور شود قدرت سازگاری با محیط و شرایط تغذیه را دارند.

قراخانلو تاكید كرد: همه‌ی ورزشكاران ما به مسایل دینی خود معتقد هستند اما برای این كه امتحان كنیم كه آیا ورزشكاران می‌توانند خود را با تمرینات سنگین و روزه‌داری تطبیق دهند می‌توان پیشنهاد داد كه ماهی یك بار ورزشكاران را در این شرایط قرار دهیم.

وی ادامه داد: در خصوص ورزش كردن در ماه مبارك رمضان تجربیات متفاوتی وجود دارد، به عنوان مثال حكیم مولاجان از جمله بازیكنان مسلمان بسكتبال NBA آمریكا است. این ورزشكار به روشی از تمرین كردن در این ماه رسیده است كه ضمن انجام ورزش حرفه‌ای به انجام فرایض دینی خود نیز می‌پردازد.

آرش میراسماعیلی قهرمان جودوی جهان نیز در این مراسم به ارایه تجربیات و خاطرات خود در خصوص چگونگی انجام تمرینات ورزشی در طی این ماه پرداخت و گفت: روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان هیچ مغایرتی با ورزش قهرمانی ندارد. ورزشكار می‌تواند به همان تمریناتی حرفه‌ای كه در روزهای عادی به آنها می‌پردازد در این ماه نیز به انجام آنها بپردازد.

میراسماعیلی ادامه داد: شاید ورزشكار دچار تحلیل بدنی شود ولی از لحاظ دیگر روزه باعث تقویت روحیه و محكم شدن قدرت اراده برای وزن كم كردن می‌شود.

قهرمان جودوی جهان افزود: این ماه ماهی است كه سفره الهی در آن گسترده شده است. چه قهرمان باشیم و چه ورزشكار باید بر سر این سفره الهی ره توشه جمع كنیم.

لازم به ذكر است این كارگاه كه از سوی مركز پزشكی ورزشی آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك و با همكاری كمیته‌ی ملی المپیك با هدف آشنایی هر چه بیشتر جامعه ورزش كشور با چگونگی انجام تمرینات ورزشی، تغذیه مناسب و زمان بندی مناسب ورزشی در ماه مبارك رمضان برگزار شد.

در ادامه این كارگاه دكتر حمید زعیم كهن در خصوص اصول تغذیه در ماه مبارك رمضان گفت: ما اعتقاد داریم كه ورزشكار باید روزه‌ بگیرد ولی در بدن او تغییراتی نیز اتفاق می‌افتد كه باید خود را با این شرایط تطبیق دهد. پس باید بدانیم كه با این شرایط جدید چگونه برخورد كنیم. در احادیث آمده است كه روزه بگیرید تا سلامت بمانید یعنی روزه باعث سلامتی می‌شود.

وی با بیان این مطلب كه بهترین زمان تمرینات و مسابقات در این ماه سه ساعت بعد از اذان صبح است چون بدن آمادگی بیشتری دارد گفت: ورزشكاران در ماه مبارك رمضان دو دسته هستند؛ یك دسته ورزشكاران آماتور و دیگری حرفه‌ای. در ورزشكاران آماتور میزان آب و مایعات مورد نیاز بدن با میزان مصرف آب و مایعات در بدن یك ورزشكار حرفه‌ای فرق می‌كند. ورزشكار حرفه‌ای باید كسری خوابی را كه در هنگام سحر پیش می‌آید را در طول روز جبران كند. سحری را تا جایی كه امكان دارد دیر میل كند. قبل از ماه رمضان با طراحی تمرینات و برنامه‌ریزی درست برای این ماه انرژی مورد نیاز را در بدن خود ذخیره كند ، همچنین از فاصله افطار تا سحر به تدریج مایعات میل كند.

دكتر بابك شادگان مدیر مركز پزشكی ورزشی آكادمی نیز از دیگر اساتید این كارگاه در خصوص آسیب‌های وابسته به دهیدراسیون گفت: اگر ورزشكاری بخواهد در این ماه دچار افت بدنی نشود باید در كنار تكنیك و تاكتیك خوب از شرایط غذایی مناسبی نیز برخوردار شود.

وی در ادامه گفت: نظم كاری و تمرین كردن در ماه رمضان تغییر می‌كند پس باید با برنامه‌ریزی درست به هدف مورد نظر برسیم، در این ماه باید تغییراتی را در سیستم‌های تمرینی ایجاد كرد. در این ماه دو مبحث وجود دارد یكی مبحث تامین انرژی برای ورزشكار و بحث دیگر كسب آمادگی روانی در كنار آمادگی جسمانی است.

ماه رمضان و تغذیه ورزشکاران

خداداد:به خاطر فوتبال روزه ام را نمی شکنم

رژیم غذایی برای ورزشکاران در ماه رمضان