تبیان، دستیار زندگی
زمان این ثبت هنوز مشخص نیست و اعلام خواهد شد. قرار است فقط متن منشور كوروش ثبت شود و اگر قرار باشد، خود منشورهم ثبت شود، جزو میراث منقول خواهد بود كه البته اصلا ثبت ملی میراث منقول وجود ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشور كوروش ثبت معنوی می‌شود

منشور کورش

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام كرد: پرونده ثبتی متن منشور كوروش برای قرار گرفتن در فهرست میراث معنوی كشور آماده‌ شده است.

مسعود علویان‌ صدر با اعلام این که سازمان میراث فرهنگی منتظر فرصت مناسبی برای ثبت این  اثر است، به ایسنا گفت: زمان این ثبت هنوز مشخص نیست و اعلام خواهد شد. قرار است فقط متن منشور كوروش ثبت شود و اگر قرار باشد، خود منشورهم ثبت شود، جزو میراث منقول خواهد بود كه البته اصلا ثبت ملی میراث منقول وجود ندارد.

این در حالی است که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اول دی‌ماه 1388 از ثبت ملی متن منشور كوروش با حضور رییس‌جمهور خبر داده بود. در آن زمان، حمید بقایی یكی از برنامه‌های مهم و شاخص سفر استانی هیأت دولت به استان فارس را ثبت ملی متن منشور كوروش به‌عنوان نخستین سند حقوق بشر در فهرست میراث معنوی ایران دانست ولی این اقدام تا امروز که 9ماه از آن تاریخ می گذرد، هنوز انجام نشده است.

ماجرای ثبت متن منشور كوروش در سال پیش، در حالی اعلام می شد كه قرار بود چند هفته بعد از آن، براساس توافق سازمان میراث فرهنگی و موزه‌ بریتانیا، منشور كوروش به ایران منتقل شود؛ ولی حدود یك‌هفته مانده به زمان اعلام‌شده (26 دی‌ماه) رییس سازمان میراث فرهنگی از تأخیر در امانت دادن منشور كوروش خبر داد که البته دلیل آن به گفته مسئولان موزه بریتانیا به پیدا شدن تكه‌های جدیدی از آن در دانشگاه ییل آمریکا مربوط می شد. همچنین اعلام شد كه موزه‌ بریتانیا از ایران برای انجام مطالعات تحقیقی روی این تكه‌های تاریخی دعوت كرده است و قرار بود یك هیأت مطالعاتی از ایران در انجام این تحقیقات مشاركت كند.

گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی