تبیان، دستیار زندگی
فوتبال ایران داشت به همه ستاره‌های آذربایجانی‌اش می‌بالید و به هواداران تبریزی افتخار می‌کرد که حوادث شنبه عصر همه چیز را بهم‌ ریخت ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قربانی باقری در خیابان باقری

کریم باقری و هواداران تبریزی

پس از آن حضورهای پرشور تماشاگران در استادیوم‌ها که تحسین همه را به همراه داشت و بعد از آن نمایش خیره‌کننده شهرداری در لیگ دسته اول و البته تراکتور در لیگ برتر همه امیدوار شدند که نسل طلایی از دلاور مردان تبریزی در حال تولد است که می‌تواند فوتبال ایران را چون تمام سالیان گذشته از هر لحاظ گارانتی کند.

فوتبال ایران داشت به همه ستاره‌های آذربایجانی‌اش می‌بالید و به هواداران تبریزی افتخار می‌کرد که حوادث شنبه عصر همه چیز را بهم‌ ریخت. تاختن بی‌رحمانه به سوگلی‌های آذری زبان تاریخ فوتبال ایران آن هم در آذربایجان همه را غافلگیر کرد. در طول چند سال اخیر هر زمان به دایی بنا به دلایل مختلف توهین می‌شد این آذری زبانها بودند که پشت او می‌ایستادند و از او به حق دفاع می‌کردند.

در مورد کریم باقری اما داستان متفاوت بود. کریم باقری قابل احترام‌ترین مرد تمام دوران ایران بود و هست. می‌خواهم بگویم کسی به یاد ندارد که در هیچ استادیومی چه استقلالی‌ها و چه هواداران سایر تیم‌ها کلمه‌ای علیه او شعار داده باشند. او با اخلاق ترین مرد فوتبال ایران ماند و اتفاقا آذری زبانها بر خلاف داستان دایی هیچ‌گاه مجبور نبودند از او در مقابل هجمه سایرین دفاع کنند.

کریم باقری و علی دایی

باقری به حق همانطور که تبریزی‌ها هفته گذشته از او تجلیل کردند یکی از با ارزش‌ترین مردان فوتبال ایران چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اخلاقی است. با این حال پارادوکسی را که شنبه عصر در استادیوم یادگار امام تبریز دیدیم و شنیدیم را نمی‌توانیم هضم کنیم.

چگونه می‌شود که کریم باقری در کمتر از یک هفته از مرد طلایی آذربایجان به مرد بی‌غیرت و خائن تبدیل می‌شود؟ چگونه آنان که باقری را در بازی با شهرداری تبریز زیر گیوتین توهین‌های خود ذبح کردند می توانند در خیابانی که به افتخار وی نامگذاری شده قدم بزنند و سرشان را بالا بگیرند؟ آنچه در قبال دایی و باقری در تبریز رخ داده برآمده از دل توده تبریزی‌ها نبود که آنان مردمی غیور و میهن پرستند و نیک قدر اسطوره‌های شان را می دانند.

تراژدی شنبه سیاه را آنانی رقم زدند که نمی‌خواهند سربلندی ایران را ببینند و آرزوی ایجاد تفرقه‌های قومی را در ایران آزاد در سر می‌پرورانند. امروز آذربایجان برای پرورش باقری‌ها و دایی‌های جدید دورخیز کرده و محال است به سادگی از کنار این حیله کثیف گذر کند. باقری دیروز را هم چون تمام سالیان گذشته پرافتخار فوتبالی‌اش بدون هیچ اصطکاکی با بدخواهان گذراند و در مقابل آنان که ناجوانمردانه بی‌غیرتش خواندند سکوت کرد.

سکوت او البته بدترین تنبیه برای تماشاگرنماهایی بود که قصد داشتند و دارند چهره اسطوره طلایی فوتبال آذربایجان و ایران را خدشه دار کنند. نود بیاید و امشب نظرسنجی بگذارد مبنی بر محبوبیت باقری در ایران ببینید که چه غوغایی خواهند کرد همین تبریزی‌ها و اصلا همه فوتبالدوستان ایرانی در حمایت از وی.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری